sprong geworden sinds het strand, althans in de zo mer, tot de drukst bezochte gebieden van ons land behoort. De eerste eis voor het te ontwerpen wegen schema was dus het oude net van hoofdverkeers wegen te vervangen door een nieuw dat alle door gaand verkeer om de stadskern heenleidt. Het noord zuid verkeer dat door de Velsertunnel en de ontwik keling van het IJ-mondgebied zeer in omvang is toe genomen, zal in de toekomst van twee hoofdroutes gebruik kunnen maken: ten westen van Haarlem een weg die tussen het bebouwde stadsgebied en de duin strook doorgaand, aan de zuidkant aansluit op de bestaande rijksweg door de Bollenstreek; en ten oosten een doorgaande route Velsertunnel—Den Haag, geheel buiten de bebouwde kom. Voor het oost-west verkeer, dat Amsterdam en het oosten van het land verbindt met het strand (Zandvoort en naar het noorden Bloemendaal) zal een grote weg ten zuiden van Haarlem komen, die dus tevens een dwarsverbinding vormt van de beide voorgaanden. Wanneer men dan de stadswegen nader bekijkt, dan blijkt daar hetzelfde, uit de historische structuur van Haarlem voortvloeiende principe te zijn doorgevoerd. Terwijl immers de plattegrond van de Amsterdam se binnenstad cirkels en radialen toont, vormt het 4A Boven: de huidige situatie van het Begijnhofeen haveloze be drijf sbuurt, die echter door reva lidatie tot nieuw leven in her stelde schoonheid moet komen. Hiernaast: het Comans Gildehuis, onlangs gerestaureerd, is weer een sieraad voor de stad.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1963 | | pagina 22