sprong geworden sinds het strand, althans in de zo
mer, tot de drukst bezochte gebieden van ons land
behoort. De eerste eis voor het te ontwerpen wegen
schema was dus het oude net van hoofdverkeers
wegen te vervangen door een nieuw dat alle door
gaand verkeer om de stadskern heenleidt. Het noord
zuid verkeer dat door de Velsertunnel en de ontwik
keling van het IJ-mondgebied zeer in omvang is toe
genomen, zal in de toekomst van twee hoofdroutes
gebruik kunnen maken: ten westen van Haarlem een
weg die tussen het bebouwde stadsgebied en de duin
strook doorgaand, aan de zuidkant aansluit op de
bestaande rijksweg door de Bollenstreek; en ten
oosten een doorgaande route Velsertunnel—Den
Haag, geheel buiten de bebouwde kom. Voor het
oost-west verkeer, dat Amsterdam en het oosten van
het land verbindt met het strand (Zandvoort en naar
het noorden Bloemendaal) zal een grote weg ten
zuiden van Haarlem komen, die dus tevens een
dwarsverbinding vormt van de beide voorgaanden.
Wanneer men dan de stadswegen nader bekijkt, dan
blijkt daar hetzelfde, uit de historische structuur van
Haarlem voortvloeiende principe te zijn doorgevoerd.
Terwijl immers de plattegrond van de Amsterdam
se binnenstad cirkels en radialen toont, vormt het
4A
Boven: de huidige situatie van
het Begijnhofeen haveloze be
drijf sbuurt, die echter door reva
lidatie tot nieuw leven in her
stelde schoonheid moet komen.
Hiernaast: het Comans Gildehuis,
onlangs gerestaureerd, is weer een
sieraad voor de stad.