1111
i li'.'11
"'IfiiCSW
85
lil]
De demping van het laatste stuk Levendaal is in volle gang, welk een verlies
aan stedelijk karakter dit veroorzaakt loont de foto van vóór de demping.
en gecompliceerd plan voor een tunnel onder de Bree-
straat bij de Vrouwesteeg ondervangen. Maar zekere
bezwaren, waarover zo dadelijk meer, bleven. Het
plan is een drie-phasenplan1962, 1980, 2000. Dit
biedt het voordeel, dat men kan wijzigen. Dat kan
ook niet anders. Enerzijds mag men niet meer zo in
cidenteel gaan doorbreken en dempen, zoals tot nu
het geval was en dient men zich meer rekenschap te
geven van latere wensen en noodzaken, maar andei-
zijds moet men zich ook kunnen aanpassen aan om
standigheden, welke zelfs de knapste planologen niet
kunnen voorzien.
Een treffend voorbeeld van een plan zonder perspec
tief naar de toekomst was indertijd het dempen van de
Lange- en (eigenlijk daar wat onverwacht aan vast
gekoppeld) de Stille Mare, het water tussen Stille
Rijn en Oude Vest met een kruising van de Haarlem
merstraat, dat in het nieuwe plan eigenlijk niet veel
meer dan een parkeerterrein met weinig capaciteit is.
Hetzelfde kan gezegd worden van het dempen van
het laatste stukje Levendaal, dat indien we ons
goed herinneren in het plan van 1959 gespaard zou
kunnen worden. Met het huidige plan was dat zeker
mogelijk geweest en met pijn ziet men, nu de bomen
gekapt zijn en een aanvang met de verdere werkzaam
heden is gemaakt, hoe dit unieke stadsgezicht met de
zich in het water spiegelende toren van de Lodewijks-