1111 i li'.'11 "'IfiiCSW 85 lil] De demping van het laatste stuk Levendaal is in volle gang, welk een verlies aan stedelijk karakter dit veroorzaakt loont de foto van vóór de demping. en gecompliceerd plan voor een tunnel onder de Bree- straat bij de Vrouwesteeg ondervangen. Maar zekere bezwaren, waarover zo dadelijk meer, bleven. Het plan is een drie-phasenplan1962, 1980, 2000. Dit biedt het voordeel, dat men kan wijzigen. Dat kan ook niet anders. Enerzijds mag men niet meer zo in cidenteel gaan doorbreken en dempen, zoals tot nu het geval was en dient men zich meer rekenschap te geven van latere wensen en noodzaken, maar andei- zijds moet men zich ook kunnen aanpassen aan om standigheden, welke zelfs de knapste planologen niet kunnen voorzien. Een treffend voorbeeld van een plan zonder perspec tief naar de toekomst was indertijd het dempen van de Lange- en (eigenlijk daar wat onverwacht aan vast gekoppeld) de Stille Mare, het water tussen Stille Rijn en Oude Vest met een kruising van de Haarlem merstraat, dat in het nieuwe plan eigenlijk niet veel meer dan een parkeerterrein met weinig capaciteit is. Hetzelfde kan gezegd worden van het dempen van het laatste stukje Levendaal, dat indien we ons goed herinneren in het plan van 1959 gespaard zou kunnen worden. Met het huidige plan was dat zeker mogelijk geweest en met pijn ziet men, nu de bomen gekapt zijn en een aanvang met de verdere werkzaam heden is gemaakt, hoe dit unieke stadsgezicht met de zich in het water spiegelende toren van de Lodewijks-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1962 | | pagina 15