Aan het College van Burgemeester
en Wethouders der Gemeente Amsterdam
te
AMSTERDAM
58
In het buitenland zijn de parkeermeters reeds als rijen grimmige metalen
cobra's verrezen.
zodanig uit de verf zijn gekomen, dat men zich met
verontwaardiging hiervan zou hebben afgewend
Misschien zou ook de gemeenteraad van Amsterdam.
zich wel een keer bedacht hebben voor deze er in toe
stemde maar vast 500 parkeermeters voor f 200.000 aan
te schaffen, als men beseft had dat deze apparaten als
grimmige metalen cobra's permanent uit de grond
oprijzen en dan toch maar besloten hebben eerst de
proef te nemen met een „blauwe zone" en parkeer-
schijven. Een heel wat soepeler, goedkoper en esthetisch
meer verantwoorde maatregel. Als Amsterdam het
slechte voorbeeld geeft, wie kan het dan in de kleinere
gemeenten tegenhouden?
Maquettes bieden het voordeel ook de hoogte te laten
zien, beter begrip te geven van de schaal en verhou
dingen en daar gaat het juist in onze oude binnenste
den zo vaak om. Daarbij zou ik een lans willen breken
voor kleur in maquettes, want de miniatuur-figuur
zaag- spookstadjes waar sommige diensten ons mee op
schepen laten nog te veel mogelijkheden tot verschrik
king bij de uitvoering der plannen! En zou de aanslui
ting van de nieuwe bouw bij de oude binnenstad er
niet aanzienlijk beter uit komen
Het komt ons voor een overweging te zijn, die de uit
voering dubbel en dwars waard is.
Hoogedelachtbare Heren,
16 juli igÓ2
Indien wij juist zijn ingelicht, heeft de Raad besloten tot be
stelling van 500 parkeermeters over te gaan, een aantal dat
ook in de Nota van de Werkcommissie inzake Parkeervraag-
stukken d.d. september ig6i is genoemd en waarvan is gezegd
dat het de bedoeling is deze „gelijkmatig over de binnenstad te
verspreiden, speciaal voor kortparkeerders en voor automobilis
ten die in de spertijd even willen sloppen."
Wij willen niet nalaten ten aanzien van dit besluit, met ver
wijzing naar ons schrijven van 14 meij.l. op uw missive van
26 maart t.v., onze grote bezorgheid uit te spreken, in de
eerste plaats omdat wij overtuigd zijn dat de behoefte aan
parkeerplaatsen voor kortparkeerders gedurende, doch vooral
buiten de „spertijd" zó groot zal blijken te zijn, dat de een
maal geïntroduceerde parkeermeters in korte tijd op grote schaal
zullen moeten worden uitgebreid, wil de aanvankelijk getroffen
maatregel enige zin hebben en in de tweede plaats, omdat hier
mede door de hoofdstad des lands een voorbeeld wordt gegeven,
dat ongetwijfeld door een aantal andere gemeenten gemaks-
en veiligheidshalve" zal worden nagevolgd.
Het behoeft geen betoog dat wij het bijzonder zouden betreuren,
indien de veel reeds belaagde schoonheid van Amsterdams bin-
nenstad ook nog door her en derwaarts verspreide parkeermeters
zou worden ontsierd.
Wij blijven van mening, dat toepassing van de parkeerschïf de
mogelijkheid geeft om in één slag tot de vereiste omvang en op
de juiste plaatsen aan de behoefte van de kortparkeerders tege
moet te komen en daarbij tevens de nodige ervaring op te doen.
Hiermede behoeven alsdan geen andere kosten gemoeid te zijn
dan de salarieëring van daartoe aan te stellen controleurs, die
echter ook voor de controle van eenzelfde aantal parkeermeters
nodig zou zijn, omdat het o.i. niet verantwoord is politiefunctio
narissen ook nog met deze taak te belasten.
Hopend dat u ons standpunt mede in uw besluitvorming zult
willen betrekken, verblijven wij
met de meeste hoogachting,
Koninklijke Nederlandsche Toeristenbond ANWB
A. G. M. Boost,
Directeur Wegen en Verkeer.