Aan het College van Burgemeester en Wethouders der Gemeente Amsterdam te AMSTERDAM 58 In het buitenland zijn de parkeermeters reeds als rijen grimmige metalen cobra's verrezen. zodanig uit de verf zijn gekomen, dat men zich met verontwaardiging hiervan zou hebben afgewend Misschien zou ook de gemeenteraad van Amsterdam. zich wel een keer bedacht hebben voor deze er in toe stemde maar vast 500 parkeermeters voor f 200.000 aan te schaffen, als men beseft had dat deze apparaten als grimmige metalen cobra's permanent uit de grond oprijzen en dan toch maar besloten hebben eerst de proef te nemen met een „blauwe zone" en parkeer- schijven. Een heel wat soepeler, goedkoper en esthetisch meer verantwoorde maatregel. Als Amsterdam het slechte voorbeeld geeft, wie kan het dan in de kleinere gemeenten tegenhouden? Maquettes bieden het voordeel ook de hoogte te laten zien, beter begrip te geven van de schaal en verhou dingen en daar gaat het juist in onze oude binnenste den zo vaak om. Daarbij zou ik een lans willen breken voor kleur in maquettes, want de miniatuur-figuur zaag- spookstadjes waar sommige diensten ons mee op schepen laten nog te veel mogelijkheden tot verschrik king bij de uitvoering der plannen! En zou de aanslui ting van de nieuwe bouw bij de oude binnenstad er niet aanzienlijk beter uit komen Het komt ons voor een overweging te zijn, die de uit voering dubbel en dwars waard is. Hoogedelachtbare Heren, 16 juli igÓ2 Indien wij juist zijn ingelicht, heeft de Raad besloten tot be stelling van 500 parkeermeters over te gaan, een aantal dat ook in de Nota van de Werkcommissie inzake Parkeervraag- stukken d.d. september ig6i is genoemd en waarvan is gezegd dat het de bedoeling is deze „gelijkmatig over de binnenstad te verspreiden, speciaal voor kortparkeerders en voor automobilis ten die in de spertijd even willen sloppen." Wij willen niet nalaten ten aanzien van dit besluit, met ver wijzing naar ons schrijven van 14 meij.l. op uw missive van 26 maart t.v., onze grote bezorgheid uit te spreken, in de eerste plaats omdat wij overtuigd zijn dat de behoefte aan parkeerplaatsen voor kortparkeerders gedurende, doch vooral buiten de „spertijd" zó groot zal blijken te zijn, dat de een maal geïntroduceerde parkeermeters in korte tijd op grote schaal zullen moeten worden uitgebreid, wil de aanvankelijk getroffen maatregel enige zin hebben en in de tweede plaats, omdat hier mede door de hoofdstad des lands een voorbeeld wordt gegeven, dat ongetwijfeld door een aantal andere gemeenten gemaks- en veiligheidshalve" zal worden nagevolgd. Het behoeft geen betoog dat wij het bijzonder zouden betreuren, indien de veel reeds belaagde schoonheid van Amsterdams bin- nenstad ook nog door her en derwaarts verspreide parkeermeters zou worden ontsierd. Wij blijven van mening, dat toepassing van de parkeerschïf de mogelijkheid geeft om in één slag tot de vereiste omvang en op de juiste plaatsen aan de behoefte van de kortparkeerders tege moet te komen en daarbij tevens de nodige ervaring op te doen. Hiermede behoeven alsdan geen andere kosten gemoeid te zijn dan de salarieëring van daartoe aan te stellen controleurs, die echter ook voor de controle van eenzelfde aantal parkeermeters nodig zou zijn, omdat het o.i. niet verantwoord is politiefunctio narissen ook nog met deze taak te belasten. Hopend dat u ons standpunt mede in uw besluitvorming zult willen betrekken, verblijven wij met de meeste hoogachting, Koninklijke Nederlandsche Toeristenbond ANWB A. G. M. Boost, Directeur Wegen en Verkeer.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1962 | | pagina 8