Op Heemwacht TON KOOT Mogen burgers weten wat hun te wachten staat? 57 In ons land met zijn beperkte afmetingen, zijn kleine steden, kleine stadhuizen, waaggebouwen, poorten, enz. koesteren wij in de spreektaal onze verkleinwoor den. Wij passen op de kleintjes, wij hebben een doekje voor het bloeden, maar ook een appeltje voor de dorst, wij weten ons weetje en zijn overigens niet voor een kleintje vervaard. Miniatuurverzamelingen zijn er vele, wij kennen ze van poppenhuizen, poppengoed, zilveren miniatuur meubelen en speelgoed, enz. Zo hebben wij ook minia tuursteden, zoals Madurodam en miniatuur-Walche- ren, een miniatuur-bloemencorso die zich in het alge meen in een grote belangstelling mogen verheugen. De belangstelling voor de miniatuurstad Maduro dam met haar sympathieke doelstelling lijkt mij zelfs groter dan voor de monumenten, nl. die op na tuurlijk formaat. Men zou dit kunnen concluderen uit het enorme bezoek van de millioenen, die zich de reis en de entrées getroosten. Ook onze grote zeventiende- en achttiende-eeuwse voorvaderen kenden overigens een soort van minia turen, zij het uit geheel andere overwegingen dan toeristisch-commerciële. Wij bezitten immers een miniatuur van het stadhuis van Amsterdam, maar ook van de beelden van Quellinus daarin, van het Trippen huis, de nooit voltooide toren van de Nieuwe Kerk, de Muiderpoort. De bedoeling hiervan was een model op verkleinde schaal te laten zien, teneinde de stads bestuurders, als leken, een beter oordeel te kunnen doen vormen over de bedoeling van de schepper dezer plannen. Uit oude stadsrekeningen weten wij, dat de stadsbestuurders zelf hiertoe de opdracht verstrekten. Zij wilden weten wat hen te wachten stond. Men zou wensen dat thans meer miniatuursteden werden gebouwd als modellen, maar dan dusdanig dat men énerzijds de stad zou kunnen zien, zoals zij er met behoud van haar waardevolle monumenten zou uit zien, anderzijds zoals zij zou worden na demping van haar grachten, sloping van haar monumenten en ver vorming van die straten en panden, die voor auto strada, woonblokken en parkeerterreinen, kortom voor de „modernisering" nodig werden geacht. Het is jammer dat het maken van dergelijke maquettes zo arbeidsintensief is, dat de kosten ervan een excuus vormen om er maar niet toe over te gaan, ook al gaat het om millioenenwerken. Ware dat niet zo dan zou daar in de binnensteden van Amsterdam, Utrecht, Alkmaar, Leiden, Amersfoort, Dordrecht, Zwolle, Maastricht, 's-Hertogenbosch, Breda, maar ook in Den Briel, Zierikzee, Zevenaar, Woudrichem of Aduard, en waar al niet, heel aardig mee gewerkt kunnen worden tot ieders voordeel. Wij bedoelen tot dat van de vakman, maar ook tot dat van de burger, die géén vakman is. Met plattegronden alleen komt men er niet, want wie heeft nu als niet-vakman zo gauw in de gaten, dat de rooilijn van een huizenrij op de plattegrond één milli meter is verlegd. En tóch betekent dat in wezen de sloping van zo'n wand. Lang niet alle raadsleden zien dat blijkbaar, zoals onze ervaring leerde. En tóch zijn de gevolgen daarvan zéér groot voor het toekomstige stadsbeeld en niet alleen zéér groot, maar ook veelal zéér desastreus. Soms maken de raadsleden dat zelf nog mee, soms ook doffen zij hun nageslacht daarmee op. Een maquette moet dat duidelijker en begrijpelijker weergeven. Als de democratie ons ernst is, moeten wij er toch naar streven de bedoelingen van onze re geerders en bestuurders voor zo breed mogelijke kring van het volk zo duidelijk mogelijk te doen zijn. En is ons wonen en werken niet bijzonder belangrijk en rechtvaardigt dit niet, dat men zich daarvoor kosten veroorlooft Zou men tijdig tot dergelijke maquettenbouw zijn overgegaan, dan zouden ons misschien fouten, zoals die begaan zijn langs de Maasoever te Maastricht en met de torenflat Drakenburgh te Utrecht bespaard zijn. Rotterdam zou er misschien niet anders door zijn ge worden, maar wèl de slechte navolging daarvan in andere gemeenten. Tot demping van de Spuihaven te Dordrecht zou de gemeenteraad niet besloten hebben. In Kampen ware ongetwijfeld de versmalling van de Burgel beter verantwoord gebeurd of achterwege gebleven. De moeilijkheden in de Kalverpolder bij Zaandam waren beslissend uitgevallen ten gunste van de Zaanse Schans. In Hattem zou men tijdig de ver nieuwingsplannen van de tekentafel hebben geveegd. De industrievestiging te Wijk bij Duurstede zou men min zaam lachend een andere wending hebben gegeven. Het dempingsplan van de Where te Purmerend zou be straffend naar de hoek zijn verwezen. En zou het rigoureuze afbraak- en dempingsplan van Breda niet

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1962 | | pagina 7