72 Naast herstellingen aan kleinere objecten, zijn in de laatste jaren te Haarlem ook restauraties van grotere omvang uitgevoerd. De redactie van „Heemschut" verzocht mij over enkele van de grotere restauraties gégevens te verstrekken in de vorm van foto's met enigszins uitvoerige on derschriften. Aan dit verzoek heb ik gaarne vol daan. De foto's zijn van het Bedrijf Openbare Werken te Haarlem (fotograaf W. M. Zilver Rupe). Corneille F. Janssen hoofd afd. Monumentenzorg van Openbare Werken Haarlem. In samenhang met de van iggg tot ig6i uitgevoerde restau ratie van het Grote Orgel, die werd verricht door de orgelbou wers Marcussen og Son te Aabeuraa (Denemarken), onder directie van de oudste firmant Sybrand Zachariassen, werd ook het front hersteld. Bij deze restauratie bleek, dat de oorspronkelijke beschildering cn vergulding van het orgel in technisch opzicht zeer interessant waren. Het originele verfwerk bleek namelijk uitgevoerd m kaseïne-tempera, een verfsoort die een aquarel-achtig, transpa rant karakter bezit, terwijl de oorspronkelijke vergulding een poliment- of bruineervergulding was geweest. Deze laatste ver gulding, die men o.a. op middeleeuwse houten beelden pleegt aan te treffen, is een zeer bewerkelijke, een groot vakmanschap vereisende techniek, die toelaat, het opgebrachte bladgoud met een bruineertand een in een steel gevatte, tandvormig geslepen agaat) te polijsten. Het goud gaat dan een zeer hoge glans ver tonen. Door glanzende en matte partijen af te wisselen ontstaat een rijk, maar zeer beschaafd ejfect, dat in zijn karakter doet denken aan edelsmeedwerk in massief materiaal. Het bleek technisch mogelijk, deze oorspronkelijke beschilde ring en vergulding van latere overschilderingen te bevrijden en te herstellen. Aangezien in ons land geen bedrijven bestaan, die ervaring hebben in restauratiewerk van deze aard, waarvoor niet slechts zorgvuldigheid en wetenschappelijke nauwkeurigheid, maar ook beheersing van deze oude technieken wordt gevergd, is het werk opgedragen aan het restauratie-atelier Hans Schubert te Karlstadt aan de Main, dat op dit terrein over een grote ervaring beschikt. Deze firma was in staat, acht ervaren restaurateurs gedurende een jaar voor dit grote werk de kas is bijna go m hoog), ter beschikking te stellen. De détail-opname van het lampet onder het rugpositief geeft een goede indruk van het effect derpoliment-vergulding, en bo vendien van de kwaliteit van het beeldhouwwerk dal van 1J35 tot 1738 door de Amsterdammer Jan van Logteren werd uitge voerd nadat deze tevoren het ontwerp van het gehele front had geleverd. De leiding van deze restauratie berustte bij het Bedrijf van Openbare Werken afd. Monumentenzorg)

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1962 | | pagina 22