'mwm
d&.
""ST"
49
„irrationalistische" protestkreten slaakt, die door de
"publiciteit van „pressure groups" met een mercan-
tiel-sensationele strekking opgeblazen worden tot
een nationale hallucinatie. Inderdaad, een halluci
natie. Want, en nu citeren wij W.V. in „Bouw" van
12 mei 1962, blz. 677: „vrijwel iedereen, van de
hoogste tot de laagst geplaatsten, is onder de ban van
de „zelfzuchtige personenauto", en wil van de on
miskenbare voordelen daarvan zolang mogelijk blijven
profiteren. Maar wil toch in de opvatting van het
„après nous le déluge" de even onmiskenbare en
steeds dreigender wordende bezwaren van het tegen
woordige autogebruik nog niet erkennen. Althans niet
in die mate als nodig zou zijn om in het openbaar uit
te spreken dat het tegenwoordige autoverkeer, als
„vervoer" beschouwd en in zijn consequenties zoals
die zich thans geopenbaard hebben, het meest dwaze
vervoersysteem is dat de wereld ooit heeft gekend. En
een vervoersysteem waardoor de zo strikt noodzake
lijke ontwikkeling van het openbare vervoer stelsel
matig en steeds meer wordt tegengegaan. De massale
„zelfzucht" van de automobilisten zal tot uitwerking
hebben dat een oplossing van het verkeersprobleem
een oplossing die reeds thans heel goed kan worden
aangegeven tot het laatst mogelijke tijdstip zal
worden uitgesteld. Dat tijdstip komt echter heel snel
nabij en het zal aanbreken als de particuliere perso
nenauto zich in enige van onze grote binnensteden
Amsterdam voorop „onmogelijk" zal hebben
gemaakt".
En dan? Dan zal men de tram nemen of de bus, de
ondergrondse of een taxi. Een kwartiertje lopen kan
ook geen kwaad. Over enkele generaties zal de hele
deining en de in archieven geborgen papierlawine over
al-dan-niet mogen parkeren in een oude binnenstad
even onbegrijpelijk zijn als het recht om met rode
hakken te lopen van een i8de-eeuws edelman, of de
strijd tussen de groene en de blauwe circuspartij
in Byzantium.
G. B.
Voorschoten: De Voorstraat naar het Zui
den: bescheiden harmonische dorpshuizen
langs een marktplein dat geen snelver
keer siveg mag worden.
Foto's I'V. M. ZHver Rapé)