Wolkenkrabbers in Londen
38
Sl. Sleplien Walbrook, een schepping van Wren, overschaduwd door
een modern kantoorgebouw.
Op het congres dat ter gelegenheid van het 50-jarige
jubileum van de Bond Heemschut werd gehouden
en waar gedelegeerden uit vele Europese landen
bijeen waren, is wel heel duidelijk gebleken, dat de
waarden waarvoor Heemschut nu 51 jaar heeft pal
gestaan, ook in de andere landen op zeer gevaarlijke
wijze worden bedreigd.
Nu de eenwording van Europa steeds dichterbij komt,
is de gedachte opgekomen in „Heemschut" een aantal
artikelen te wijden aan de problemen die zich in onze
buurlanden voordoen. Dikwijls zijn dit dezelfde pro
blemen, en zelfs wanneer dit niet het geval is zijn er
toch leerzame vergelijkingen uit te trekken.
Een voorbeeld van de steeds verder om zich heen
grijpende destructie van oude, harmonisch gegroeide
kernen en de desintegratie hiervan door gigantische
gebouwen en doorbraken is wel de Engelse hoofdstad.
Het mag als bekend worden verondersteld dat Lon
den door de oorlogshandelingen zeer zwaar geleden
heeft. Niet alleen werden zeer vele monumenten,
zoals de St. Paul's Gathedral, door bommen getrof
fen, maar ook werden hele wijken volkomen in de
as gelegd.
Een snelle wederopbouw was dus geboden en om dit
verhaal een „happy beginning" te geven, wilde ik als
eerste voorbeeld van Engelse Town Planning de
wederopbouw schetsen van grote gedeelten van het
beruchte Londense East End.
De wijken hier, voor de oorlog bekend als een ver
zameling van de meest troosteloze krotten, huurkazer
nes en bedrijven, een triest gevolg van de 19de eeuwse
opbloei van de industrie, is na de oorlog herrezen
vervolg van blz. 37)
Bijna alle vertrekken zijn door de stichter in oude
stijl, als woonruimte ingericht, met behulp van door
hem bijeengebrachte antieke meubelen en kunst
voorwerpen.
Zo vindt de bezoeker in de Gotische kamer fraai be
sneden kisten, beelden en handsmeedwerk uit de late
middeleeuwen; in andere vertrekken 17de en 18de
eeuwse kasten, stoelen, glas, zilverwerk en andere
gebruiks- en kunstvoorwerpen.
Porselein en klokken hadden de bijzondere liefde van
de stichter. Voor de collectie Chinees porselein, Oud
Hollands, vooral Loosdrechts porselein en Delfts
aardewerk zijn overzichtelijke afdelingen ingericht.
Ook.de wapenkamer ontbreekt niet.
Voor: de historie van Sypesteyn zelf zijn vooral van
belang de portretten van velen uit het geslacht
Sypesteyn en van aanzienlijken uit den lande, met
hem verwant (o.a. Johan en Cornelis de Witt), allen
van bekende meesters, zoals Van Mierevelt, Moreelse,
Nic. Maes, Troost enz.
Zo staat het Kasteel-Museum daar thans als een
vreedzame wachte aan de poort van een groot en
romantisch verleden en brengt de bezoeker, die het
de moeite waard vindt om eens van dit verleden te
gaan genieten, in de stemming, die de stichter de
volgende regels ingaf:
Want weer staan als een krans van groen
De bomen in de wijde kring,
Die eenmaal om de slotgracht ging.
En prijken even schoon als toen
Voor eeuwenandere geslachten,
Maar van één stam, hier ommegingen;
En weer hoort men de vog'len zingen
Hun eeuwig lied van blij verwachten