Wolkenkrabbers in Londen 38 Sl. Sleplien Walbrook, een schepping van Wren, overschaduwd door een modern kantoorgebouw. Op het congres dat ter gelegenheid van het 50-jarige jubileum van de Bond Heemschut werd gehouden en waar gedelegeerden uit vele Europese landen bijeen waren, is wel heel duidelijk gebleken, dat de waarden waarvoor Heemschut nu 51 jaar heeft pal gestaan, ook in de andere landen op zeer gevaarlijke wijze worden bedreigd. Nu de eenwording van Europa steeds dichterbij komt, is de gedachte opgekomen in „Heemschut" een aantal artikelen te wijden aan de problemen die zich in onze buurlanden voordoen. Dikwijls zijn dit dezelfde pro blemen, en zelfs wanneer dit niet het geval is zijn er toch leerzame vergelijkingen uit te trekken. Een voorbeeld van de steeds verder om zich heen grijpende destructie van oude, harmonisch gegroeide kernen en de desintegratie hiervan door gigantische gebouwen en doorbraken is wel de Engelse hoofdstad. Het mag als bekend worden verondersteld dat Lon den door de oorlogshandelingen zeer zwaar geleden heeft. Niet alleen werden zeer vele monumenten, zoals de St. Paul's Gathedral, door bommen getrof fen, maar ook werden hele wijken volkomen in de as gelegd. Een snelle wederopbouw was dus geboden en om dit verhaal een „happy beginning" te geven, wilde ik als eerste voorbeeld van Engelse Town Planning de wederopbouw schetsen van grote gedeelten van het beruchte Londense East End. De wijken hier, voor de oorlog bekend als een ver zameling van de meest troosteloze krotten, huurkazer nes en bedrijven, een triest gevolg van de 19de eeuwse opbloei van de industrie, is na de oorlog herrezen vervolg van blz. 37) Bijna alle vertrekken zijn door de stichter in oude stijl, als woonruimte ingericht, met behulp van door hem bijeengebrachte antieke meubelen en kunst voorwerpen. Zo vindt de bezoeker in de Gotische kamer fraai be sneden kisten, beelden en handsmeedwerk uit de late middeleeuwen; in andere vertrekken 17de en 18de eeuwse kasten, stoelen, glas, zilverwerk en andere gebruiks- en kunstvoorwerpen. Porselein en klokken hadden de bijzondere liefde van de stichter. Voor de collectie Chinees porselein, Oud Hollands, vooral Loosdrechts porselein en Delfts aardewerk zijn overzichtelijke afdelingen ingericht. Ook.de wapenkamer ontbreekt niet. Voor: de historie van Sypesteyn zelf zijn vooral van belang de portretten van velen uit het geslacht Sypesteyn en van aanzienlijken uit den lande, met hem verwant (o.a. Johan en Cornelis de Witt), allen van bekende meesters, zoals Van Mierevelt, Moreelse, Nic. Maes, Troost enz. Zo staat het Kasteel-Museum daar thans als een vreedzame wachte aan de poort van een groot en romantisch verleden en brengt de bezoeker, die het de moeite waard vindt om eens van dit verleden te gaan genieten, in de stemming, die de stichter de volgende regels ingaf: Want weer staan als een krans van groen De bomen in de wijde kring, Die eenmaal om de slotgracht ging. En prijken even schoon als toen Voor eeuwenandere geslachten, Maar van één stam, hier ommegingen; En weer hoort men de vog'len zingen Hun eeuwig lied van blij verwachten

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1962 | | pagina 24