12 straten, met huizen naast elkaar in de rooilijn, met kerk en marktplein als middelpunt. Zolang deze structuur en de daarbij passende schaal der bebou wing intact blijft, kunnen vele architectonische ver gissingen nog over het hoofd gezien en eventueel later verbeterd worden, en kan wat er nog bewaard bleef van de oude huizen, hoe ook verwaarloosd, weer hersteld en bruikbaar gemaakt worden, desnoods voor een andere bestemming. Wie door Hattem rondloopt en dat is ook voor de aan zijn auto ver slaafde reiziger te doen: 7 minuten in de lengte, hoog stens 4 in de breedte ontdekt al gauw dat er meer verknoeid dan bewaard, meer verwaarloosd dan her steld is. Toch heeft het stadje rondom de kerk en in verschillende zijstraatjes waar de gevels nog gewit zijn, een eigen en intieme bekoring. Er zou iets heel bijzonders van te maken zijn, niet door de genoeglijke moestuinen onder tegen de oude stadsmuur te ver vangen door een benepen reepje plantsoen, niet door winkelhuizen in vertikale banen wit-en-blauw te schilderen als „attractie" voor vakantiegangers het komt voor! maar door de elementen die het eigene van de kleine oude Hanzestad uitmaken, met zorg te herstellen en na te gaan welke functie dit geheel in de toekomstige ontwikkeling van de streek kan vervullen. Dan zal toch accent onvermijdelijk ver schuiven van de agrarische naar de verzorgende func ties: minder stadsboerderijen en meer dokters, winkels, bankfilialen, café's en dergelijke, en dat kan zonder de sfeer en de verhoudingen te verstoren wanneer men maar in het oog houdt dat Zwolle 5 km verder ligt zodat het dwaasheid zou zijn in deze miniatuur afmetingen „cityproblemen" te willen invoeren. Is het nodig verkeersverbindingen tot stand te brengen van nieuwe buitenwijken met de stad; de rondweg om de oude kern die elders zoveel moeite kost door de grotere loopafstanden en de dichte 19e-eeuwse be bouwing buiten de voormalige stadsgrachten kan in Hattem vlot gerealiseerd worden. Tussen de Dorps weg aan de ene, en de Nieuwe Weg aan de andere kant kan buiten de Grote Gracht om een brede weg komen die alleen wat verspreide en architectonisch waardeloze huisjes kost. Daar is geen stedelijke struc tuur, alleen wat toevallige en losstaande bebouwing. Wil men het helemaal gemakkelijk en modern maken, dan zou daar parkeergelegenheid en een voetgangers brug over de voormalige vestinggracht bij kunnen komen, om „de stad in" te gaan voor boodschappen. Het zou minder voetstappen kosten dan de Rotter damse Lijnbaan. Door de restauratie van hooguit een paar dozijn fraaie oude huizen, door een daad krachtig welstandstoezicht dat adviserend en stimu lerend allerlei zonder grote kosten te verbeteren ont sieringen van slechte kleuren, smaakloze puien en grauw gecementeerde gevels geleidelijk wegwerkt, en door het vervangen van wat lelijke huizen en waar deloze krotten door nieuwbouw die zich in schaal en kleur aanpast en functioneel in het centrum gewenst is, zou het oude Hattem een uniek punt kunnen wor den in de industrialiserende streek. Met aan twee Langs de Nieuwe Weg en de Grote Gracht werd onder de goed gerestaureerde stadsmuur een raar reepje plantsoen aangelegd, waarvoor de genoeg-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1962 | | pagina 18