Wordt de Zaanse Schans in zijn wieg gesmoord? Laat Uw linkerhand niet weten, wat de rechter doet Aan dit gezegde, maar dan als parodie, moet men wel denken wanneer men kennis neemt van wat er in Zaandam staat te gebeuren. Sinds enkele jaren is men daar met gepaste voortvarendheid bezig om een plan te realiseren, dat tot doel heeft van de zo bekende Zaanse houtbouwkunst nog iets voor het nageslacht te bewaren. Deze typische tak van de oud- vaderlandse bouwkunst, vertoont in vele opzichten een geheel eigen karakter, dat niet alleen bepaald wordt door het feit, dat het voornamelijk houtbouw betreft, maar ook door een van andere bouwstijlen afwijkende vormgeving, detaillering en versiering. Tal van waardevolle huizen waren dan ook op de voorlopige Monumentenlijst geplaatst. Helaas moet nu geconstateerd worden dat ruim 70% van die huizen door sloop verdwenen is in de jaren, die sedert de vaststelling van die lijst verlopen zijn. Nu zijn er nog wat al dan niet geschonden exem plaren overgebleven. Terecht heeft men de alarm klok geluid en overwogen wat er gedaan moest worden om het totale teloorgaan van deze karakter volle bouwkunst te voorkomen. De Zaanstreek is nu eenmaal een streek, waar alles gaat om productie, efficiency, marktanalyse, tech nische, practisch-psychologische zaken. Het geldt alles handel, nijverheid, verkeer, expansie waar men mee bezig is. De oude huizen sparen, daaraan werd aanvankelijk niet gedacht, omdat ze door stadssanering, wegver- breding en industrialisatie moesten verdwijnen. Wat soms nog kon blijven staan werd omringd door mo derne panden en staat als „displaced person" in een wezensvreemde omgeving. Degenen die alarm sloegen en dat op Zaans-doel- treffende wijze deden, waren verenigd in de Stich ting „Zaans Schoon", die men gemakshalve als een dochtertje van de Bond Heemschut kan beschouwen. Toen deze stichting, na grondige bestudering van het vraagstuk, inzag dat, wilde men nog iets bewaren van de oude huizen en de sfeer waarin ze door de eeuwen in het Zaanse land gestaan hadden, de enige oplossing was: ze bijeen te brengen op een plaats, waar deze beide doelstellingen verwezenlijkt konden worden. Architect J. Schipper, die zich mede het lot van de Zaanse bouwkunst had aangetrokken, ontwierp een plan, dat er op gericht was de huizen in een speciaal daarvoor te stichten buurt bijeen te plaatsen. Deze 95 Nog staaf, „de Kal", een der herbouwde molensvrij in de ruimte. De „Kat" is de enige verfmolen ter wereld. Zo was het beeld van de Zaa.nsl.reek ca. 1900 en dit hoopt men ook in de Zaanse Schans te bereiken. Zal het zó ivordenDe molen „de Poelenburg" op zijn oude plaats: wordt thans opgebouwd bij de Zaanse Schans naast „de Kat". De ontworpen woonbuurt in de Kalverpolder achter deze molens zal zeker even dicht bij de molens ver rijzen als op deze foto; een waar schrikbeeld!

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1961 | | pagina 21