SANERINGSPLAN BINNENSTAD DORDRECHT I96I Saneringsplan Dordrecht De langverwachte nadere uitwerking van het basis plan voor Dordrecht dat in 1958 zoveel rumoer ver oorzaakte, is nu verschenen en heeft ter visie gelegen. In de afgelopen jaren zijn er herhaaldelijk gerust stellende geluiden gehoord zie het artikel „Daagt 't in Dordt?" in Heemschut van december 1959 waaruit af te leiden zou zijn dat men bij de nadere bestudering van het in Dordrecht door de vérgaande verwaarlozing en verkrotting extra moeilijke binnen- stadsvraagstuk tot andere inzichten was gekomen. De plannen van 1958 en van 1961 vergelijkend ont dekt men op verschillende detailpunten verbeterin gen. Het aantal te slopen monumenten is minder hoog, cle doorbraken zijn hier en daar zorgvuldiger of minder ruw getraceerd, de doorbraak achter het koor van de Grote Kerk is vervallen, evenals die bij het Vlak en langs „Americain", de „boulevard" in het verlengde van de Buitenwalevest werd ge schrapt, zodat Dordrecht tenminste op dat punt zijn karakteristiek waterfront behoudt, en het bij het Hof ontworpen plan is minder mateloos groot dan in het plan-1958. Dat deze wijzigingen nu aantonen dat het in Dordrecht de goede kant uitgaat, en dat het huidige plan getuigt van begrip voor de karak- teristieke schoonheid van het oude Dordrecht, kan niemand in ernst volhouden alle schoonklinkende commentaren ten spijt. Een enkel detail als het negen lagen tellende bouwblok dat vlak bij het lage Arend Maartenshof is geprojecteerd, toont wel hoe gering de aandacht voor de historische schaal eigen lijk is. Hoofdzaak is echter dat de opzet van het plan dezelfde is gebleven, zodat de daartegen geopperde bezwaren onverkort gelden, ja, door de inmiddels opgetreden veranderingen in de situatie sterker spreken dan te voren. Dit geldt in de eerste plaats de demping van de Spuihaven tussen de Johan de Wittbrug en cle Kalkhaven. De verandering is hier het inmiddels vastgestelde plan om onmiddellijk ten zuiden van de oude stad een stadhuis en een admi nistratiegebouw voor de gemeentebedrijven te situe ren. In deze omstandigheid ligt het voor de hand om de Spuihaven, de historische stadsgracht, te be trekken bij de entourage van deze grote moderne overheidsgebouwen, en om dus het water veeleer te verbreden dan te veranderen in een vormloze asfalt- vlakte. Nu ten zuiden van de Spuihaven toch op grote schaal de 19e eeuwse bebouwing zal verclwij- 84 "*ir? ff&C frr/r*/', rf-Pr Wzv' VERKLARING c/W. eesouw/NG TUINEN groenstroken WATER OREN) VAN HET PUS» U OVER&OUWD Op het eerste gezicht ziet het plan er niet zo erg uit; behalve de Spuiboulevard (gedempte Spuihaven) en het grote plein achter V. D. schijnt de historische plat tegrond in grote lijnen gehandhaafd te zijn. Bij nauiukeurige vergelijking met de bestaande toestand krijgt men echter dit beeld: het beeld van een gebombardeerde

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1961 | | pagina 10