Op Heemwacht
TON KOOT
Parkeerschijf of parkeermeter?
Parkeerschijf of parkeermeter is voor Heemschut als
het ware een „to be or not to be", omdat vaststaat,
dat met de parkeermeters een element in steden en
dorpen zal komen, dat beslist niet bijdraagt tot een
beter aanzien. Aangezien het waken voor de schoon
heid Heemschuts doelstelling is, zal Heemschut de
keuze tussen parkeerschijf en parkeermeter ook van
dat standpunt bezien.
Het gevoelige vlakke Nederland wordt nu al zó
overvoerd met palen telefoonpalen, telegraafpa
len, lantaarnpalen, reclamepalen, trampalen, ver-
keerspalen, dat men alleen om deze palenzetters
al terugverlangt naar de oude soort paal die ver
dwenen is, nl. de schandpaal.
Een enkele paal kan bepaald nuttig zijn, zodra men
echter een rij palen neerzet, werkt dit als een opde
ling van de ruimte, als een wand welhaast. Ónze
lichtmasten op kale wegen geven daar een typisch
voorbeeld van, evenals lantaarnpalen op grote
marktpleinen.
Parkeermeters hebben het nadeel, dat zij blijven
staan ook als er géén gebruik van wordt gemaakt,
hun toch al irritante geldeisende verschijning wordt
er te onaangenamer om.
In Nederland zullen de parkeermeters uiteraard
vooral toegepast worden, daar waar men meent, dat
zij soelaas bieden aan het gebrek aan parkeerruimte.
Het korte parkeren zal er door bevorderd worden en
daarmee hoopt men de beschikbare parkeerruimte
doeltreffender te kunnen besteden. Dit zal vooral
gebeuren in de kernen van ons stedenrijke land. Als
deze binnensteden, veelal met grachten, voorzien
zullen worden van honderden één meter-hoge par-
keermeterpaaltjes, dan staat vast, dat het aanzien
van de grachten, straten en marktpleinen er geducht
van zal lijden.
Dat men dergelijke palen toegepast heeft in Ameri
ka is een opmerking clie mij niets zegt. Ik ken ze, en
weet dus uit eigen ervaring, dat in de meeste Ame
rikaanse steden niets te bederven is. Daar waar wel
wat te bederven is, zoals in Williamsburg (Virginia)
heeft men ze dan ook niet. In ons land is dat beslist
anders, daar moeten wij oppassen niet meer te be
derven dan al bedorven is. Een hoofdambtenaar van
een dienst van Publieke Werken, die de schoonheid-
verstorende invloed van de parkeermeters niet zien
kon ik had overigens al eens eerder opgemerkt,
dat hij slecht zag als de schoonheid in het geding
kwam verwees mij naar Bern, waar óók parkeer
meters in gebruik zijn en waar blijkbaar geen klach
ten bestonden.
Bij mijn eerstvolgende bezoek aan Bern ben ik ui
teraard op de parkeermeters afgegaan. Inderdaad
bleken ze geen voor het stedenschoon nadelig ef
fect op te leveren, maar daar is de situatie ook
totaal anders. Bern heeft straten met arcaden of
bogengangen. De parkeermeters staan daar juist mid
den tegen de dammen van de bogengangen en mis
sen daardoor volkomen de hinderlijke werking die
zij op onze open grachten of langs onze trottoirs in
de straten zouden hebben. Frankfort, waar de par
keermeters langs de trottoirs staan, laat zien welk
een horreur zij vormen.
Parkeermeters zijn kostbaar om te installeren, kosten
de overheid geld en eisen bovendien geld van de
parkeerders. Een belasting die spoedig even impo
pulair zal zijn als wijlen het rijwielplaatje. Noch
tans zijn vele gemeentebesturen en is ook de Ver
eniging van Nederlandse Gemeenten voorstander
van parkeermeters.
Parkeerschijven zijn kartonnen of papieren kaarten,
die een draaibare schijf bevatten, waardoor men de
tijd van aankomst en die van vertrek kan toonbaar
maken. Deze schijven zullen voor de overheid zon
der kosten worden beschikbaar gesteld, aangezien
nu reeds bedrijven bereid zijn gebleken deze schij
ven als reclame aan te bieden. De schijven kunnen
voor de voorruit of achterruit worden geplaatst bij
het parkeren en op de gewenste uren worden afge-
67
Parkeermeters: beslist geen bijdrage tot het aanzien van de straat