Op Heemwacht TON KOOT Parkeerschijf of parkeermeter? Parkeerschijf of parkeermeter is voor Heemschut als het ware een „to be or not to be", omdat vaststaat, dat met de parkeermeters een element in steden en dorpen zal komen, dat beslist niet bijdraagt tot een beter aanzien. Aangezien het waken voor de schoon heid Heemschuts doelstelling is, zal Heemschut de keuze tussen parkeerschijf en parkeermeter ook van dat standpunt bezien. Het gevoelige vlakke Nederland wordt nu al zó overvoerd met palen telefoonpalen, telegraafpa len, lantaarnpalen, reclamepalen, trampalen, ver- keerspalen, dat men alleen om deze palenzetters al terugverlangt naar de oude soort paal die ver dwenen is, nl. de schandpaal. Een enkele paal kan bepaald nuttig zijn, zodra men echter een rij palen neerzet, werkt dit als een opde ling van de ruimte, als een wand welhaast. Ónze lichtmasten op kale wegen geven daar een typisch voorbeeld van, evenals lantaarnpalen op grote marktpleinen. Parkeermeters hebben het nadeel, dat zij blijven staan ook als er géén gebruik van wordt gemaakt, hun toch al irritante geldeisende verschijning wordt er te onaangenamer om. In Nederland zullen de parkeermeters uiteraard vooral toegepast worden, daar waar men meent, dat zij soelaas bieden aan het gebrek aan parkeerruimte. Het korte parkeren zal er door bevorderd worden en daarmee hoopt men de beschikbare parkeerruimte doeltreffender te kunnen besteden. Dit zal vooral gebeuren in de kernen van ons stedenrijke land. Als deze binnensteden, veelal met grachten, voorzien zullen worden van honderden één meter-hoge par- keermeterpaaltjes, dan staat vast, dat het aanzien van de grachten, straten en marktpleinen er geducht van zal lijden. Dat men dergelijke palen toegepast heeft in Ameri ka is een opmerking clie mij niets zegt. Ik ken ze, en weet dus uit eigen ervaring, dat in de meeste Ame rikaanse steden niets te bederven is. Daar waar wel wat te bederven is, zoals in Williamsburg (Virginia) heeft men ze dan ook niet. In ons land is dat beslist anders, daar moeten wij oppassen niet meer te be derven dan al bedorven is. Een hoofdambtenaar van een dienst van Publieke Werken, die de schoonheid- verstorende invloed van de parkeermeters niet zien kon ik had overigens al eens eerder opgemerkt, dat hij slecht zag als de schoonheid in het geding kwam verwees mij naar Bern, waar óók parkeer meters in gebruik zijn en waar blijkbaar geen klach ten bestonden. Bij mijn eerstvolgende bezoek aan Bern ben ik ui teraard op de parkeermeters afgegaan. Inderdaad bleken ze geen voor het stedenschoon nadelig ef fect op te leveren, maar daar is de situatie ook totaal anders. Bern heeft straten met arcaden of bogengangen. De parkeermeters staan daar juist mid den tegen de dammen van de bogengangen en mis sen daardoor volkomen de hinderlijke werking die zij op onze open grachten of langs onze trottoirs in de straten zouden hebben. Frankfort, waar de par keermeters langs de trottoirs staan, laat zien welk een horreur zij vormen. Parkeermeters zijn kostbaar om te installeren, kosten de overheid geld en eisen bovendien geld van de parkeerders. Een belasting die spoedig even impo pulair zal zijn als wijlen het rijwielplaatje. Noch tans zijn vele gemeentebesturen en is ook de Ver eniging van Nederlandse Gemeenten voorstander van parkeermeters. Parkeerschijven zijn kartonnen of papieren kaarten, die een draaibare schijf bevatten, waardoor men de tijd van aankomst en die van vertrek kan toonbaar maken. Deze schijven zullen voor de overheid zon der kosten worden beschikbaar gesteld, aangezien nu reeds bedrijven bereid zijn gebleken deze schij ven als reclame aan te bieden. De schijven kunnen voor de voorruit of achterruit worden geplaatst bij het parkeren en op de gewenste uren worden afge- 67 Parkeermeters: beslist geen bijdrage tot het aanzien van de straat

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1961 | | pagina 17