Hoogspanningsstation
aan de Hollandse IJssel
33
Er zijn niet zo héél veel plaatsen meer in ons over
bevolkte land waar de wijde schoonheid van gras
land en water, bomen en in eeuwen harmonisch
gegroeide bouwvormen nog hetzelfde ongerepte
beeld toont dat de schilders van de 17e eeuw tot
na de Haagse School heeft geïnspireerd. Allerwegen
doorsnijden hoogspanningskabels de lucht en be
palen fabrieksschoorstenen en gashouders, flatge
bouwen, bruggen en andere door de moderne tech
niek gevormde constructies het silhouet. Het kan
vaak niet anders, maar mooier wordt het lage land
er niet op. In de polders hebben wij geen bescher
mende heuvelruggen die dergelijke zaken aan het
gezicht kunnen onttrekken. Des te meer is de grootste
zorg vereist om de technische apparatuur niet op de
zo uiterst gevoelige en zeldzaam geworden plekken
te situeren waar het vlakke land nog een gaaf uit
zicht biedt. Een is er te vinden bij Gouda, waar de
enige nog in gebruik zijnde molen van de Krimpener-
waard het water uitslaat op de Hollandse IJssel en het
landschap domineert. En juist daar, op de buitendijkse
uiterwaard bij de molen, wordt de bouw van een
hoogspanningsstation geprojecteerd dat met zijn
grote porseleinen isolatoren en dradenconcentratie
het fraaie landschapsbeeld ter plaatse grondig zou
bederven. Een ongelukkiger situatie is nauwelijks
denkbaar. Het bestuur van de Bond Heemschut
heeft een schrijven tot G. S. gericht met het verzoek
de gevraagde vergunning te willen aanhouden en te
doen onderzoeken of het hoogspanningsstation niet
op een andere plek gesitueerd zou kunnen worden
die minder schadelijk is voor het landschap. G. B.
Engeland een normale woning. Zodat dan één auto qua
kosten van onderdak zelfs gelijkgesteld zou zijn met vier
mensen.
Een ander citaat uit hetzelfde artikel, ditmaal afkom
stig van de N.R.C. „Van de mening dat een verbod
voor auto's een ongunstige invloed zou hebben op de
omzet, zijn de winkeliers die aan drukke straten in de
binnenstad wonen, teruggekomen. Er is zelfs bij het
gemeentebestuur van Amsterdam een verzoek ge
komen van winkeliers in de Haarlemmerstraat, die het
drukke verkeer daar willen weren"
Even verder vermeldt ir. W. V. een bericht van de
New-Yorkse correspondent van „Trouw" over een
plan van de architect Victor Gruen. en de verkeers-
expert Herbert Askwith, om van het eiland Manhat
tan, waar 2 miljoen mensen wonen en overdag 6 mil
joen mensen werken, ongeveer de helft af te sluiten
voor het verkeer per particuliere auto. In dat citydeel
zouden dan alleen bussen, taxi's en vrachtauto's
worden toegelaten, terwijl twee kleine gebieden daarin
zelfs alleen voor voetgangers toegankelijk zouden zijn.
Nog twee citaten uit dezelfde bron „De particuliere
auto kraait koning de verkeerschaos wordt steeds
groter. Als New York niet' spoedig een einde maakt
aan de vertroeteling en verering van de particuliere
auto en die uit het hart van de stad verbant om meer
ruimte te maken voor openbare .vervoersmiddelen,
dan zeggen deskundigen loopt de stad gevaar
harakiri te plegen door middel van de automobiel."
„De winkeliers van Fifth Avenue de grootste winkel
straat ter wereld zijn steeds van het principe uit
gegaan dat als de city nu maar steeds meer auto's naar
Manhattan zou lokken door meer parkeerruimte te
scheppen, hun omzetten aanzienlijk zouden stijgen.
Maar de praktijk wijst anders uit. Hoe meer mensen
met hun eigen auto naar de stad komen, hoe groter
wordt de verkeerscongestie, en hoe minder aantrekke
lijk wordt Manhattan als zaken-, winkel- en woon-
centrum."
Kijk, dat zijn nu zaken die bij de snorkende reclame
voor het autobezit niet vermeld worden. De in de aan
hef geciteerde advertentie zou ook zó gelezen kunnen
worden: „Zo, u bent dan zover dat uw lang gekoester
de begeerte vervuld wordt, dat u zich gaat binden aan
geldzorgen en ergernis. U gaat de slaaf worden van een
voertuig in de ijdele verwachting dat hierdoor uw
aanzien stijgen zal. U zult de rust verliezen in uw huis
en uw gezin, de auto staat immers voor de deur te
wachten. U gaat zich voegen bij de steeds groeiende
groep die zich claxonnerend ergert in verkeersopstop
pingen en de op de buitenwegen gewonnen tijd weer
verliest met het zoeken van een parkeerplaats in de
stad. U zult deel uitmaken van de menigte die de
vrede mist om een dorp, een stad, een provincie, ja
Europa zelf te leren kennen want dat doet men te
voet en voor wie de ruimte beperkt is tot uw
carosserie en het asfalt vóór u G. B.