Automanie en Autokritiek 32 „Zo, u bent dan zover, dat het lang verbeide moment daar is, dat u zich gaat losmaken uit dat isolement van afhankelijk mens. U gaat zich losmaken op het punt van bewegingsvrijheid; u gaat uw actieradius vergroten, u gaat beperkingen wegnemen. U gaat zich voegen bij de steeds groeiende groep die er geen vrede meer mee heeft gebonden te zijn aan een dorp, een stad, een provincie, ja die Europa nog maar nauwelijks genoeg aan ruimte vindt. U wilt méér ruimte in be weging, u krijgt dan straks ook méér ruimte in tijd." Advertentie „Het record is bereikt! Meer dan honderdduizend nieuwe personenauto's zijn verkocht in 1960, te weten 100.154. De RAI ziet dus terug op een topjaar. Voor 1959 immers, was het aantal afgegeven kenteken bewijzen voor nieuwe aankopen 76.847 en in het be zuinigingsjaar '58 had het bedragen 56.188. Nu gaat er bijna een serie kenttekenbewijzen van 10.000 per maand door Zo gaat de motorisering van dit land snel verdér. Het aantal van 550.000 personen-auto's is zeker bereikt en Nederland telt er nu 1 op 20 inwoners. Het totale aan tal motorvoertuigen (zonder het miljoen bromfietsen) is gekomen op bijna 900.000, wat gelijk staat aan ongeveer 1 op 13." Artikel „Wij hebben een half miljoen personenauto's" Bijvoegsel Het Vrije Volk 31 jan. ig6i „Men heeft zich in Europa in vergane jaren wel eens vrolijk gemaakt over de plaats die de auto innam in het leven van de Amerikanen. Alsof er in het leven geen belangrijker dingen waren dan een stalen mechaniek om zich in te verplaatsen! Op het ogenblik is het zo dat Europa hard op weg is om Amerika op het stuk van stalen mechanieken in te halen. Het is wel mogelijk dat de autocultus hier minder ontwikkeld is dan daar ginds en door de Europese zin voor de betrekkelijkheid der dingen, deze vrucht van een oude beschaving (zie bovenstaande advertentie, red. H.) ook wel nooit die omvang zal krijgen; maar wel degelijk rukt en trekt de auto op het ogenblik aan het uiterlijk van die be schaving; hetzelfde uiterlijk waarvan sommige as pecten Heemschut zo na aan het hart liggen Al is dan Europa minder geschikt voor een feitelijke auto cultus, in een ander opzicht vertoont het een ongun stiger beeld dan Amerika. Ondanks alle verkeers moeilijkheden daar moet men nimmer uit het oog ver liezen dat in Europa meer mensen wonen dan in de V.S. op een gebied dat veel en veel kleiner is; zoiets in de orde van één op vijf. En op die veel geringere oppervlakte bevinden zich nog weer aparte bevolkings concentraties waarvan Westelijk Nederland er één is. Daar vooral laten de auto's zich vergelijken met trek- mieren in de tropen die op hun weg alles vernielen. Men moet dat natuurlijk niet zo letterlijk opvatten maar toch wel in die zin dat naar veler oordeel alles moet verdwijnen wat de auto in zijn vaart en het ver keer in zijn ontwikkeling belemmert. Hoeveel wegen ook worden gebouwd of verbeterd, het is altijd nog te weinig. Dit komt mede omdat de goede weg niet alleen het verkeer vergemakkelijkt maar het tevens schept. Hoe beter de wegen, hoe meer auto's. Het wekt dan ook geen verwondering dat de directie van een met afzetmoeilijkheden kampend autobedrijf in Frankrijk de regering te Parijs op scherpe wijze verwijt, de aanleg van wegen te verwaarlozen. Hoe meer wegen, hoe meer auto's en hoe meer mensen die in de autoindustrie een meer of minder dikke boterham verdienen. En hier komen wij nog weer bij een andere kant van het geval. Europa staat op het punt een toe stand te bereiken, waarbij de autoindustrie in staat is om te leveren boven de vraag. Dat is lange tijd anders geweest. En nu alom aanwijzingen komen dat de capaciteit te groot wordt, lijkt het velen een goede politiek om te streven naar voorwaarden, waaronder de afzet bepaalde stimulansen krijgt. Koopt meer auto's! De autoindustrie is een basisindustrie: wanneer die niet meer zo goed gaat, zullen andere vormen van nijverheid daar al spoedig de gevolgen van onder vinden. Dit is niet zomaar een veronderstelling; Amerika heeft in dit opzicht het bewijs ruimschoots geleverd." Uit Heemschut en de auto", Nieuw Utrechts Dagblad 4 febr. ig6i In „Bouw" van 9 juli 1960 bespreekt Ir. W. V. een merkwaardig nieuw ontwerp voor ronde woontorens in Chicago, waarbij hij tot de conclusie komt „dat de 448 auto's in dit woongebouw evenveel ruimte vorde ren als ongeveer 150 woningen. De kleine woningen zullen gemiddeld vermoedelijk aan niet meer dan drie personen onderdak bieden. Zodat volgens deze raming in dit woongebouw één auto qua gespendeerde ruimte gelijk gesteld is aan één mens. In „Bouw" is vroeger eens een bericht uit Engelse bron geciteerd over een ont werp voor een mechanisch gedreven parkeergarage. Uit de daarbij vermelde kostenraming die overigens wel wat aan de hoge kant leek te zijn, zou volgen dat één parkeerplaats ongeveer evenveel kostte als in

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1961 | | pagina 38