Automanie
en Autokritiek
32
„Zo, u bent dan zover, dat het lang verbeide moment
daar is, dat u zich gaat losmaken uit dat isolement
van afhankelijk mens. U gaat zich losmaken op het
punt van bewegingsvrijheid; u gaat uw actieradius
vergroten, u gaat beperkingen wegnemen. U gaat zich
voegen bij de steeds groeiende groep die er geen vrede
meer mee heeft gebonden te zijn aan een dorp, een
stad, een provincie, ja die Europa nog maar nauwelijks
genoeg aan ruimte vindt. U wilt méér ruimte in be
weging, u krijgt dan straks ook méér ruimte in tijd."
Advertentie
„Het record is bereikt! Meer dan honderdduizend
nieuwe personenauto's zijn verkocht in 1960, te weten
100.154. De RAI ziet dus terug op een topjaar. Voor
1959 immers, was het aantal afgegeven kenteken
bewijzen voor nieuwe aankopen 76.847 en in het be
zuinigingsjaar '58 had het bedragen 56.188. Nu gaat
er bijna een serie kenttekenbewijzen van 10.000 per
maand door
Zo gaat de motorisering van dit land snel verdér. Het
aantal van 550.000 personen-auto's is zeker bereikt en
Nederland telt er nu 1 op 20 inwoners. Het totale aan
tal motorvoertuigen (zonder het miljoen bromfietsen)
is gekomen op bijna 900.000, wat gelijk staat aan
ongeveer 1 op 13."
Artikel „Wij hebben een half miljoen personenauto's"
Bijvoegsel Het Vrije Volk 31 jan. ig6i
„Men heeft zich in Europa in vergane jaren wel eens
vrolijk gemaakt over de plaats die de auto innam in
het leven van de Amerikanen. Alsof er in het leven geen
belangrijker dingen waren dan een stalen mechaniek
om zich in te verplaatsen! Op het ogenblik is het zo
dat Europa hard op weg is om Amerika op het stuk
van stalen mechanieken in te halen. Het is wel mogelijk
dat de autocultus hier minder ontwikkeld is dan daar
ginds en door de Europese zin voor de betrekkelijkheid
der dingen, deze vrucht van een oude beschaving
(zie bovenstaande advertentie, red. H.) ook wel nooit die
omvang zal krijgen; maar wel degelijk rukt en trekt
de auto op het ogenblik aan het uiterlijk van die be
schaving; hetzelfde uiterlijk waarvan sommige as
pecten Heemschut zo na aan het hart liggen Al
is dan Europa minder geschikt voor een feitelijke auto
cultus, in een ander opzicht vertoont het een ongun
stiger beeld dan Amerika. Ondanks alle verkeers
moeilijkheden daar moet men nimmer uit het oog ver
liezen dat in Europa meer mensen wonen dan in de
V.S. op een gebied dat veel en veel kleiner is; zoiets
in de orde van één op vijf. En op die veel geringere
oppervlakte bevinden zich nog weer aparte bevolkings
concentraties waarvan Westelijk Nederland er één is.
Daar vooral laten de auto's zich vergelijken met trek-
mieren in de tropen die op hun weg alles vernielen.
Men moet dat natuurlijk niet zo letterlijk opvatten
maar toch wel in die zin dat naar veler oordeel alles
moet verdwijnen wat de auto in zijn vaart en het ver
keer in zijn ontwikkeling belemmert. Hoeveel wegen
ook worden gebouwd of verbeterd, het is altijd nog te
weinig. Dit komt mede omdat de goede weg niet
alleen het verkeer vergemakkelijkt maar het tevens
schept. Hoe beter de wegen, hoe meer auto's.
Het wekt dan ook geen verwondering dat de directie
van een met afzetmoeilijkheden kampend autobedrijf
in Frankrijk de regering te Parijs op scherpe wijze
verwijt, de aanleg van wegen te verwaarlozen. Hoe
meer wegen, hoe meer auto's en hoe meer mensen die
in de autoindustrie een meer of minder dikke boterham
verdienen. En hier komen wij nog weer bij een andere
kant van het geval. Europa staat op het punt een toe
stand te bereiken, waarbij de autoindustrie in staat is
om te leveren boven de vraag. Dat is lange tijd anders
geweest. En nu alom aanwijzingen komen dat de
capaciteit te groot wordt, lijkt het velen een goede
politiek om te streven naar voorwaarden, waaronder
de afzet bepaalde stimulansen krijgt. Koopt meer
auto's! De autoindustrie is een basisindustrie: wanneer
die niet meer zo goed gaat, zullen andere vormen van
nijverheid daar al spoedig de gevolgen van onder
vinden.
Dit is niet zomaar een veronderstelling; Amerika heeft
in dit opzicht het bewijs ruimschoots geleverd."
Uit Heemschut en de auto", Nieuw Utrechts Dagblad
4 febr. ig6i
In „Bouw" van 9 juli 1960 bespreekt Ir. W. V. een
merkwaardig nieuw ontwerp voor ronde woontorens
in Chicago, waarbij hij tot de conclusie komt „dat de
448 auto's in dit woongebouw evenveel ruimte vorde
ren als ongeveer 150 woningen. De kleine woningen
zullen gemiddeld vermoedelijk aan niet meer dan drie
personen onderdak bieden. Zodat volgens deze raming
in dit woongebouw één auto qua gespendeerde ruimte gelijk
gesteld is aan één mens. In „Bouw" is vroeger eens
een bericht uit Engelse bron geciteerd over een ont
werp voor een mechanisch gedreven parkeergarage.
Uit de daarbij vermelde kostenraming die overigens
wel wat aan de hoge kant leek te zijn, zou volgen dat
één parkeerplaats ongeveer evenveel kostte als in