Heemschutberichten Demping Westerhaven, Groningen In Groningen werd onlangs weer eens onderstreept dat de bescherming van waardevolle stadsbeelden waarover het ontwerp-Monumentenwet spreekt zie het hoofdartikel in ons vorige nummer bepaald niet alleen aan de gemeenteraden toevertrouwd kan worden. Met 28 tegen 10 stemmen aanvaardde de raad het voorstel om voor de prijs van ruim 1 miljoen de Westerhaven te dempen. Tevergeefs had het bestuur van de Bond Heemschut erop gewezen dat hierdoor een karakteristiek historisch stadsbeeld dat nog vol ledig de vorm van een bastion van de vesting Gro ningen bewaart, verloren zal gaan. De omringende bebouwing is weinig interessant, alleen de kaden en het water geven het stadsbeeld ter plaatse zowel ver houdingen als sfeer en fleur. Het toekomstbeeld is een vormloze en troosteloze steenvlakte. Dit is des te meer te betreuren omdat de verkeersargumenten geenszins overtuigend en in ieder geval praematuur zijn nu het reeds begonnen rondwegproject parallel aan de Friese straatweg, dat een definitieve oplossing voor het inter- locale verkeer aan deze zijde van de stad belooft, nog niet is voltooid. Men zou kunnen volstaan met de veel minder schadelijke overkluizing van een scheve strook water in de noordwestelijke hoek van de haven langs de A-weg, waardoor het verkeer tussen Westersingel A-straat en de Paterswoldseweg aanzienlijk kan wor den verbeterd. Ook de noodzaak op deze plaats parkeerterrein te scheppen 1 een door de Kamer van Koophandel naar voren gebracht argument werd door Heemschut bestreden met de verwijzing naar verschillende andere, nog niet of onvolledig ge bruikte parkeerruimten die zonder aantasting van het stadsbeeld plaats bieden. ,,Ik vraag mij af of allen die voor demping zijn wel eens naar de Westerhaven zijn gaan kijken om te zien wat zij van plan zijn te gaan vernielen," zei volgens het verslag van het „Nieuws blad van het Noorden" wethouder Mevr. Aarsen- Jansen namens de minderheid. Wethouder Hulsman meende echter: „Men moet durven en niet teveel blijven stilstaan bij het historische." Uit vele in het verslag geciteerde uitspraken blijkt dat de dempers één ding niet durven: het risico lopen dat men hen voor dromers aanziet die werkelijk waarde hechten aan historisch stadsschoon Wanneer dat belang afgewogen moet worden tegen het verkeer, dan ont komen we niet aan de noodzaak van demping, meende een spreker en een ander wees er op dat op historie gerichte argumenten ook aangevoerd werden toen de Hoofdwacht en het Poortershuisje in het geding waren. „En wie spreekt daar nu nog over?" Vooral dit laatste is een brillante gedachtenflits. Stel dat de Martinitoren in de vorige eeuw, toen er nog geen rijkssubsidies voor monumentenzorg bestonden, bouw vallig was geweest en de voorgangers van de huidige gemeenteraad hadden besloten om het historische bouwwerk terwille van de financiën maar af te breken, wie zou daar nu nog over spreken Leeuwarden, Luilekkerland Deze wonderlijke naam heeft niets met rijstebrij bergen te maken maar slaat op een aantal aardige oude woonhuizen aan de Nieuwe-Buren-Breedeplaats, die als complex een grote waarde in het stadsbeeld hebben. Deze huizen, gedeeltelijk nog uit de 17e eeuw daterend, worden door de Diaconie der Neder lands Hervormde gemeente te koop aangeboden. Het bestuur van de Bond Heemschut heeft er bij de Diaconie en bij het gemeentebestuur op aangedrongen voor „Luilekkerland" een passende bestemming te zoeken zodat het complex niet verloren gaat. Breda, Haven Onze lezers zullen zich uit vorige jaargangen herinne ren dat Heemschut al het mogelijke gedaan heeft om de binnenstad van Breda voor demping van de Haven en verbreding van de Catharinastraat te behoeden. Op ons adres aan de Kroon van 28 juli 1958 is thans een antwoord gekomen van de minister van Volks huisvesting en Bouwnijverheid, inhoudende de mede deling dat de desbetreffende verordening niet in strijd met de wet of het algemeen belang is genomen, zodat de minister geen aanleiding vindt deze voor vernieti ging voor te dragen. Op grond van esthetisch-stede- bouwkundige overwegingen heeft de Minister er evenwel bij het gemeentebestuur op aangedrongen de grootst mogelijke aandacht te besteden aan de ver zorging van het ontworpen Havenplein, aan de moge lijkheid het huidige stadhuis voor representatieve doeleinden te behouden en aan het zoeken van een op lossing waarbij het oostelijk deel van de Catharina straat niet behoeft te worden verbreed. Het bestuur van de Bond Heemschut acht het Bredase plan wèl in strijd met het algemeen belang, namelijk met het grote belang dat met het behoud van karakte ristiek stedeschoon gemoeid is. Wij vragen ons boven dien af of ooit een gemeentebestuur van mening is dat het niet de grootst mogelijke aandacht besteedt aan welk vraagstuk ook. Zoiets ziet men als regel alleen van zijn verre voorgangers, als de schade onher stelbaar is. LeiderdorpSteenfabriek „Ouderzorg, de Ridder en Co" Een van onze leden maakte ons attent op het feit dat de steenfabriek „Ouderzorg, de Ridder en Co" te Leiderdorp bedreigd wordt door stadsuitbreiding. Aangezien het hier de laatste fabriek in Nederland betreft die een bijzonder fraaie rood-paarse hand vormsteen vervaardigt welke voor tal van restauratie werken onontbeerlijk is, terwijl op de kleiwingebieden van de fabriek nog voor minstens 25 jaar goede grondl voorradig is, wordt de gebruikelijke formule voor uit- 111

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1960 | | pagina 9