94 ginnen zonder zekerheid dat het geheel en dus het beoogde verkeersresultaat wordt bereikt. Het volgende punt is de verbinding tussen Museum plein en Vijzelgracht, een al jaren bestaand plan dat verlichting beoogt van de ongelukkige uitmonding van de Hobbemakade op de Stadhouderskade en van het overbelaste kruispunt Ferd. Bolstraat-Stadhou derskade en vooral bestaansreden moet geven aan het nu ietwat dwaze snelverkeerswegje tussen Concert gebouw en Rijksmuseum. Hiervoor is nodig: een brug over de Boerenwetering en een brug over de Buitensingel, sloping van de 19e eeuwse hoekhuizen Stadhouderskade, Ruysdaelkade, sloping van een blok ten dele nieuwe flats in het Weteringplantsoen en van een stuk van de v.m. Meel- en Broodfabriek, waarin tientallen bedrijven zijn ge vestigd. Schade voor het stadsbeeld ontstaat in zo verre dat het Weteringplantsoen, het enige punt waar na de afgraving van de bolwerken een fraai plantsoen aan de Singelgracht tot stand kwam, doorsneden zal worden. Dat hier een paar hinderlijke knopen in de ringwegen liggen staat wel vast. De voorgestelde oplossing is destijds echter primair ontworpen ter ver ruiming van het Vijzelgrachtverkeer, dus van het ver keer naar het Centrum en dient secundair het ring- verkeer om het Centrum. Zou de volgorde worden omgedraaid in verband met de steeds benauwder wordende verkeers verhoudingen in de binnenstad, dan kan wellicht de brug over de Singelgracht ver vallen, maar dan zal er waarschijnlijk meer gesloopt moeten worden langs de Stadhouderskade en de Weteringschans, wat de omvang en de kosten van het werk zeker niet verlaagt. Punt vier valt in drie voorstellen uiteen: wijziging van de wegenaanleg op het Frederiksplein wat in ver band met de bouw van de Nederlandsche Bank toch nodig zal zijn en niet tot verdere slopingen leidt een nieuwe brug over de Amstel ter verbinding van Stadhouderskade en Mauritsstraat waarvan de bouw al aangekondigd is en het bouwen van een verkeerstunnel onder het Rhijnspoorplein om de te grote stroom die over de nieuwe Amstelbrug verwacht wordt zonder storing de in de toekomst eveneens zeer drukke verkeerstroom langs WibautstraatWeesper- straat te laten kruisen. De laatste sector: Sarphati- straat en Mauritskade van het Tropeninstituut naar het Funen kan volgens de Commissie nog wel even wachten. 1 Verruiming Nassauplein met nieuw viaduct 2 Verbreding Haarlemmerhouttuinen 3 Sloping huizenblok Marnixstraat-Lijnbaansgracht-Bloemgracht 4 Doorbraak Elandsgracht 5 Demping Lijnbaansgracht 6 Verbinding Museumplein-Vijzelgracht 7 Nieuwe Amstelbrug 8 Viaduct Rhijnspoorplein (Dit kaartje geeft slechts de plaats aan der voorgestelde werken, doch pretendeert geen juiste weergave der goeddeels nog niet gepubliceerde plannen)

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1960 | | pagina 16