94
ginnen zonder zekerheid dat het geheel en dus
het beoogde verkeersresultaat wordt bereikt.
Het volgende punt is de verbinding tussen Museum
plein en Vijzelgracht, een al jaren bestaand plan dat
verlichting beoogt van de ongelukkige uitmonding
van de Hobbemakade op de Stadhouderskade en van
het overbelaste kruispunt Ferd. Bolstraat-Stadhou
derskade en vooral bestaansreden moet geven aan het
nu ietwat dwaze snelverkeerswegje tussen Concert
gebouw en Rijksmuseum.
Hiervoor is nodig: een brug over de Boerenwetering
en een brug over de Buitensingel, sloping van de 19e
eeuwse hoekhuizen Stadhouderskade, Ruysdaelkade,
sloping van een blok ten dele nieuwe flats in het
Weteringplantsoen en van een stuk van de v.m. Meel-
en Broodfabriek, waarin tientallen bedrijven zijn ge
vestigd. Schade voor het stadsbeeld ontstaat in zo
verre dat het Weteringplantsoen, het enige punt waar
na de afgraving van de bolwerken een fraai plantsoen
aan de Singelgracht tot stand kwam, doorsneden zal
worden. Dat hier een paar hinderlijke knopen in de
ringwegen liggen staat wel vast. De voorgestelde
oplossing is destijds echter primair ontworpen ter ver
ruiming van het Vijzelgrachtverkeer, dus van het ver
keer naar het Centrum en dient secundair het ring-
verkeer om het Centrum. Zou de volgorde worden
omgedraaid in verband met de steeds benauwder
wordende verkeers verhoudingen in de binnenstad,
dan kan wellicht de brug over de Singelgracht ver
vallen, maar dan zal er waarschijnlijk meer gesloopt
moeten worden langs de Stadhouderskade en de
Weteringschans, wat de omvang en de kosten van het
werk zeker niet verlaagt.
Punt vier valt in drie voorstellen uiteen: wijziging van
de wegenaanleg op het Frederiksplein wat in ver
band met de bouw van de Nederlandsche Bank toch
nodig zal zijn en niet tot verdere slopingen leidt
een nieuwe brug over de Amstel ter verbinding van
Stadhouderskade en Mauritsstraat waarvan de
bouw al aangekondigd is en het bouwen van een
verkeerstunnel onder het Rhijnspoorplein om de te
grote stroom die over de nieuwe Amstelbrug verwacht
wordt zonder storing de in de toekomst eveneens zeer
drukke verkeerstroom langs WibautstraatWeesper-
straat te laten kruisen. De laatste sector: Sarphati-
straat en Mauritskade van het Tropeninstituut naar
het Funen kan volgens de Commissie nog wel even
wachten.
1 Verruiming Nassauplein met nieuw viaduct
2 Verbreding Haarlemmerhouttuinen
3 Sloping huizenblok Marnixstraat-Lijnbaansgracht-Bloemgracht
4 Doorbraak Elandsgracht
5 Demping Lijnbaansgracht
6 Verbinding Museumplein-Vijzelgracht
7 Nieuwe Amstelbrug
8 Viaduct Rhijnspoorplein
(Dit kaartje geeft slechts de plaats aan
der voorgestelde werken, doch pretendeert
geen juiste weergave der goeddeels nog niet
gepubliceerde plannen)