Een zeventiende-eeuws monument voor 78 Overal in ons land staan de monumenten, grote en kleine, beeldengroepen of eenvoudige platen met een inscriptie, die de dank van ons volk vertolken aan degenen die Nederland hebben bevrijd uit de be nauwende vreemde overheersing. Beseffen wij echter wel genoeg dat de bevrijding van 1945 uiteindelijk teruggaat op de bevrijding van 1648 toen ons land een soevereine staat werd? Elk schoolkind leert over de roemvolle tachtigjarige oorlog. Schaars zijn evenwel de monumenten die de haastige voorbijganger even doen stilstaan en gedenken. Enkele grote wapenfeiten leven nog wel in de verbeelding. Het werk echter van de afgevaardigden der Republiek onder leiding van Adriaen Pauw, die de ervaren diplomaten van Spanje, Frankrijk, Rome en Venetië in de jarenlange onder handelingen te Munster wisten te weerstaan, en daar bij zelfs niet op de unanieme steun in het vaderland konden rekenen, verdient een nationaal monument. Zulk een monument is toen ontstaan en de brok stukken zijn nog aanwezig. Het was Adriaen Pauw zelf die een gedenkteken wilde oprichten dat voor het nageslacht de herinnering aan de wereldomspannende Westfaalse vrede levend zou houden. Hij gaf een bekwaam bouwmeester men heeft naar aanleiding van de stijl aan Lieven de Key gedacht opdracht een rijkversierde brug te ont werpen voor zijn slot te Heemstede, op de plaats waar tot dan een ophaalbrug had gelegen, omdat de vrede W3ÜÏT het isoleren van het kasteel overbodig had gemaakt. Hij noemde dit bouwwerk de Vredesbrug, Pons Pacis. Het slot te Heemstede bleef in de gestalte waarin Pauw het had laten verbouwen, bewaard tot in het begin van de 19de eeuw. Toen kwam de tijd van de grote vernieling. In Haarlem vielen vijf poorten en tal van andere kunsthistorische monumenten onder de slopershamer. Ook het hoofdgebouw van het Slot te Heemstede was onder de slachtoffers van dit vanda lisme. De ingangnis en de Vredesbrug bleven gespaard met een aantal bijgebouwen, zoals de Duivenpoort en het bouwhuis op de buitenhof," benevens de grote ingangspoort met belendingen, wat echter niet zeggen wil dat deze fragmenten behoorlijk werden onder houden. Zo brokkelde het monument van de Vrede van Munster, dit meesterwerk van midden-17de eeuwse architectuur, steeds verder af. In 1948 werd de drie eeuwen tevoren tot stand ge komen onafhankelijkheid van Nederland allerwege herdacht; in het Prinsenhof te Delft was een tentoon stelling ingericht van voorwerpen uit vele Europese landen betrekking hebbende op de Vrede van Munster. Heemstede, waar het belangrijkste kunsthistorische materiaal lag dat aan de bevrijding uit een tachtig jarige worsteling herinnerde, liet zich niet onbetuigd. Daar richtte men een oudheidkundige kring op „Oud Heemstede-Benneb roek", en het gemeente bestuur kocht van een particulier de voornaamste over blijfselen van Adriaan Pauw's Oude Slot. De Oud Heem- stede-Bennebroekkring deed drie monografieën verschijnen over Pauw en het Slot van Heemstede. Op verzoek van 't gemeentebestuur ondernam de conservator van de rijks dienst voor het oudheidkundig bodemonderzoek J. G. N. Re- naud de opgraving van de fun damenten, terwijl B. en W. zich met een Amsterdams ar chitect met ervaring van res tauratiewerk in verbinding stelden om de restanten te conserveren. Een hiertoe strek kende opdracht werd in 1953 Het verdwenen slot van Adriaen Pauw te Heemstede is op deze reproduktie van een schilderij van o.g. gereconstrueerd. Men ziet op de voorgrond de Duivenpoort, daar achter de Vredesbrug en op de achter grond het Poortgebouw.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1960 | | pagina 24