SCHANS 65 bij uitstek voor het bouwen op de slappe veenbodem, temeer daar geen stedelijke keuren het bouwen in hout verboden. Maar de wijzigingen in het cultuurbeeld, die in de steden aanleiding waren voor de stijlveranderingen in de bouwkunst, hadden ook hun invloed op de sterk regionaal gerichte houtbouw in de Zaanstreek. Zo wijzigde zich het 16de eeuwse houten huis, de getrapte weeg zwart geteerd, met overkragingen aan de top gevel en voorzien van kruiskozijnen met luiken, in de volgende eeuw in een ruimere woning, met olieverf geschilderd in pittige kleuren en voorzien van grote kruiskozijnachtige ramen. In de 18de eeuw brachten de grotere welvaart en de verfijning der woonzeden nieuwe elementen, zoals de luchthuizen, waar de dames theedronken, maar ook een verfijning in de vormgeving van in- en exterieur, die zich vooral uitte in het versieren met houtsnijwerk der buiten de dakschilden doorgetrokken topgevels. Vooral in de laatste helft van de 18de eeuw zijn zeer veel fraaie panden gebouwd. Zelfs ten tijde van de Bataafse republiek is er in de Zaanstreek gebouwd, terwijl uit de eerste helft van de 19de eeuw vele panden met Empire-ornament dateren. Zelfs de Neogotische periode van i 1830 was tot voor kort met een tuinhuis vertegenwoordigd. In de tweede helft van de 19de eeuw begint dan de ont wikkeling, die de doodsklok zal luiden over de Zaanse houtbouwkunst. Dat was niet het bouwen in steen, zoals men wellicht zou denken, want het bouwen in hout zou zich tot aan de in werking treding van de Woningwet in 1901 voort zetten, maar de wijziging in de energieopwekking, die zich in de Zaanse industrie voltrok. Onafwendbaar werd de ene molen na de andere ge sloopt en vervangen door een door stoom gedreven machine en later nog door de electromotor. De industrie, eertijds uitgeoefend in de molens en de molenschuren, werd nu een grootbedrijf, dat uitge- Herplaalsing van de Verf molen „De Duin jager". Foto: H. Los

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1960 | | pagina 11