De slag om de Utrechtse binnenstad 70 eens haar aandacht gehad en vaak moest geijverd worden om het typische karakter van een bepaald stadsgedeelte te behouden. In de meeste gevallen prijst het bestuur zich geluk kig daarbij de grootst mogelijke medewerking van de overheid te mogen ondervinden. Niet altijd is het pad over rozen gegaan en ondanks alle protesten en pogingen een betere oplossing te vinden is er wel eens iets verloren gegaan. Het bestuur hoopt op de ingeslagen weg voort te gaan en ook in de toekomst nog veel te kunnen doen tot het behoud van de monumenten in de stad Hoorn en het bewaren van de typische sfeer die een oude stad als deze vaak zozeer kenmerkt. C. J. STINS De termijn voor het indienen van bezwaarschriften tegen het plan-Feuchtinger is nu door het Utrechtse Gemeentebestuur gesloten. Wie de stapel reacties door bladert zal moeten toegeven dat er werkelijk niets meer bij hoeft. Behalve het adres van de kring Utrecht van de B.N. A., dat reeds in het vorige nummer van ons blad werd geciteerd, kan men het verslag van het raadsonderzoek lezen (Gedrukte Verzameling 1959 nr. 95) dat een beknopte samenvatting geeft van de vele goed geargumenteerde bezwaren die bij het vooronder zoek in de gemeenteraad werden geuit. Ook de Bond Heemschut heeft in een adres uiting gegeven aan zijn bedenkingen en een dringend beroep gedaan op de Raad om eerst een algemeen stedebouwkundig struc tuurplan te doen opstellen op grond waarvan con clusies ten aanzien van het toekomstige stadsbeeld kunnen worden getrokken en ingrepen in de stad- structuur overwogen, die méér verantwoord zijn dan de huidige voorstellen. Uiteraard liet ook het actieve „Comité Binnenstad en Singels" zich niet onbetuigd. In negen punten formuleerden de adressanten hun bezwaren, waarvan wij hier noemen: het ontbreken van overleg met het Rijk en de Provincie over de wegenaanleg naar en rondom de gemeente, en over de waterstaatkundige gevolgen van het plan, het ont breken van overleg met de Ned. Spoorwegen en met de Rijkscommissie voor de Monumentenzorg, de een zijdigheid van het plan, de onjuistheid van de ver schillende geprojecteerde ingrepen in de stedelijke structuur, en de onhoudbaarheid van de aan het plan ten grondslag liggende argumenten en berekeningen. Een gedegen adres zond ook de studiekring van katho lieke kunstenaars in Utrecht die inplaats van ver nieling verbetering van de singel-en-plantsoengordel bepleitte, voorts de geprojecteerde doorbraken in de binnenstad om meer dan een reden onaanvaardbaar noemde en de aanleg van een ringweg buiten de singels om voorstelde, gebruikmakend van bestaande wegen en reeds algemeen aanvaarde doorbraakge dachten. Het een en ander is met plattegronden toe gelicht. Het aantal tijdschrift- en krantenartikelen over het verkeersplan kan een flink plakboek vullen, en behalve de belangstellende journalisten hebben ook verschil lende gezaghebbende architecten en stedebouwkundi gen hun oordeel op schrift gesteld, zoals Oud (in Bouw), Dudok (Nieuw Utr. Dagblad), van Embden (Elseviers, Weekblad), Berger (Centrum) en Haak- ma Wagenaar (die een alternatief-plan gaf in Forum). In de brochure „Waarom Feuchtinger onze Cicerone niet kan zijn", uitgegeven door het „Comité Binnen stad en Singels" wordt over deze publicaties opge merkt: Uit al deze beschouwingen treedt de ge dachte naar voren dat hier sprake is van onvolledig heid en eenzijdigheid. Een van de stedebouwkundigen drukte het aldus uit: „Men krijgt bij lezing van de Nota's van B en W en van de Verkeerscommissie voort durend het gevoel: „Gij zijt vóór uw beurt aan 't praten." Deze brochure is trouwens een van de bestgestelde geschriften die naar aanleiding van het verkeersplan verschenen. Op de laatste bladzijde is een resumé gegeven dat wij hier laten volgen: Het verkeersplan-Utreeht in ^uiarl en Wit Zwart: Het kost f 150.000.000 en waarschijnlijk nog heel wat meer. Zwart: Het brengt géén oplossing van het meest nijpende: het parkeerprobleem. Zwart: Het lokt steeds méér verkeer aan! Zwart: Verloren gaan de Utrechtse Singels met de prachtige bolwerken Sterrenburg en Mancnborgh, enkele rijen bomen in de Maliebaan, de huidige plantsoenvegetatie. Een in opzet laat-middeleeuwshuis aan de Mariaplaats; een der meest karakteristieke delen van het voormalige Duitse Huis (Mil. Hospitaal) en een pilastergevel op de Springweg. Verschillende goede gevels aan de Lange Nieuwstraat. Een gaaf oud huis hoek Neude-Schoutenstraat; het kort geleden gerestaureerde hoekpand Korte Minre- broederstraat-Annastraat; het hoekhuis Loeff Berch- makerstraat-Jacobijnestraat met z'n bekoorlijke trap gevels. Het rijtje van vier 18e eeuwse topgevels tegenover de Universiteitsbibliotheek Wittevrouwenstraat, zomede de begin 19e eeuwse politiepost bij de Wittevrouwen- brug.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1959 | | pagina 22