De slag om de Utrechtse binnenstad
70
eens haar aandacht gehad en vaak moest geijverd
worden om het typische karakter van een bepaald
stadsgedeelte te behouden.
In de meeste gevallen prijst het bestuur zich geluk
kig daarbij de grootst mogelijke medewerking van
de overheid te mogen ondervinden.
Niet altijd is het pad over rozen gegaan en ondanks
alle protesten en pogingen een betere oplossing te
vinden is er wel eens iets verloren gegaan.
Het bestuur hoopt op de ingeslagen weg voort te
gaan en ook in de toekomst nog veel te kunnen doen
tot het behoud van de monumenten in de stad
Hoorn en het bewaren van de typische sfeer die een
oude stad als deze vaak zozeer kenmerkt.
C. J. STINS
De termijn voor het indienen van bezwaarschriften
tegen het plan-Feuchtinger is nu door het Utrechtse
Gemeentebestuur gesloten. Wie de stapel reacties door
bladert zal moeten toegeven dat er werkelijk niets
meer bij hoeft. Behalve het adres van de kring Utrecht
van de B.N. A., dat reeds in het vorige nummer van ons
blad werd geciteerd, kan men het verslag van het
raadsonderzoek lezen (Gedrukte Verzameling 1959
nr. 95) dat een beknopte samenvatting geeft van de vele
goed geargumenteerde bezwaren die bij het vooronder
zoek in de gemeenteraad werden geuit. Ook de Bond
Heemschut heeft in een adres uiting gegeven aan zijn
bedenkingen en een dringend beroep gedaan op de
Raad om eerst een algemeen stedebouwkundig struc
tuurplan te doen opstellen op grond waarvan con
clusies ten aanzien van het toekomstige stadsbeeld
kunnen worden getrokken en ingrepen in de stad-
structuur overwogen, die méér verantwoord zijn dan de
huidige voorstellen. Uiteraard liet ook het actieve
„Comité Binnenstad en Singels" zich niet onbetuigd.
In negen punten formuleerden de adressanten hun
bezwaren, waarvan wij hier noemen: het ontbreken
van overleg met het Rijk en de Provincie over de
wegenaanleg naar en rondom de gemeente, en over
de waterstaatkundige gevolgen van het plan, het ont
breken van overleg met de Ned. Spoorwegen en met
de Rijkscommissie voor de Monumentenzorg, de een
zijdigheid van het plan, de onjuistheid van de ver
schillende geprojecteerde ingrepen in de stedelijke
structuur, en de onhoudbaarheid van de aan het plan
ten grondslag liggende argumenten en berekeningen.
Een gedegen adres zond ook de studiekring van katho
lieke kunstenaars in Utrecht die inplaats van ver
nieling verbetering van de singel-en-plantsoengordel
bepleitte, voorts de geprojecteerde doorbraken in de
binnenstad om meer dan een reden onaanvaardbaar
noemde en de aanleg van een ringweg buiten de
singels om voorstelde, gebruikmakend van bestaande
wegen en reeds algemeen aanvaarde doorbraakge
dachten. Het een en ander is met plattegronden toe
gelicht.
Het aantal tijdschrift- en krantenartikelen over het
verkeersplan kan een flink plakboek vullen, en behalve
de belangstellende journalisten hebben ook verschil
lende gezaghebbende architecten en stedebouwkundi
gen hun oordeel op schrift gesteld, zoals Oud (in
Bouw), Dudok (Nieuw Utr. Dagblad), van Embden
(Elseviers, Weekblad), Berger (Centrum) en Haak-
ma Wagenaar (die een alternatief-plan gaf in Forum).
In de brochure „Waarom Feuchtinger onze Cicerone
niet kan zijn", uitgegeven door het „Comité Binnen
stad en Singels" wordt over deze publicaties opge
merkt: Uit al deze beschouwingen treedt de ge
dachte naar voren dat hier sprake is van onvolledig
heid en eenzijdigheid. Een van de stedebouwkundigen
drukte het aldus uit: „Men krijgt bij lezing van de
Nota's van B en W en van de Verkeerscommissie voort
durend het gevoel: „Gij zijt vóór uw beurt aan 't
praten."
Deze brochure is trouwens een van de bestgestelde
geschriften die naar aanleiding van het verkeersplan
verschenen. Op de laatste bladzijde is een resumé
gegeven dat wij hier laten volgen:
Het verkeersplan-Utreeht in ^uiarl en Wit
Zwart: Het kost f 150.000.000 en waarschijnlijk nog
heel wat meer.
Zwart: Het brengt géén oplossing van het meest
nijpende: het parkeerprobleem.
Zwart: Het lokt steeds méér verkeer aan!
Zwart: Verloren gaan de Utrechtse Singels met de
prachtige bolwerken Sterrenburg en Mancnborgh,
enkele rijen bomen in de Maliebaan, de huidige
plantsoenvegetatie.
Een in opzet laat-middeleeuwshuis aan de Mariaplaats;
een der meest karakteristieke delen van het voormalige
Duitse Huis (Mil. Hospitaal) en een pilastergevel op
de Springweg.
Verschillende goede gevels aan de Lange Nieuwstraat.
Een gaaf oud huis hoek Neude-Schoutenstraat; het
kort geleden gerestaureerde hoekpand Korte Minre-
broederstraat-Annastraat; het hoekhuis Loeff Berch-
makerstraat-Jacobijnestraat met z'n bekoorlijke trap
gevels.
Het rijtje van vier 18e eeuwse topgevels tegenover de
Universiteitsbibliotheek Wittevrouwenstraat, zomede
de begin 19e eeuwse politiepost bij de Wittevrouwen-
brug.