de toepassing van boombeplanting en de hoogte en verhouding der huizen. Deze laatste op hun beurt zijn afgestemd op de straatruimte. Plastische ele menten met dankbare effecten werden daarbijde toepassing van bruggen, sluizen, waterpoorten, waterstoepen, steigers, leuningen, meerpalen, e.d. Ten aanzien van de grachtenhuizen werden dit de gewone en de hoge stoepen, de leuningen, de pot huizen, de lantaarns, de uithangtekens, enz. De kleurgevoeligheid, die niet zonder reden Nederland tot een land van bij uitstek schilders heeft gemaakt, speelde daarbij een belangrijke rol, wanneer men denkt aan het gebruik der rood bruine en gele bakstenen en de toepassing van natuursteen in de verscheidenheden van grijzen en blauwen, aan de kleuren der dakbedekking nl. het rood der dakpannen en het blauw van de leien der monumentale gebouwen. Het kleurengamma van het grachttafereel werd aangevuld met het groen van leuningen, deuren en roeden, het geel van de windassen en raam kozijnen, terwijl de natuur voor de voltooiing zorgt door het groen der loofbomen, de blauwe of grijze lucht, de wolken en zonbestraling. Dan is de gracht op haar schoonst en zorgt het spiegelende water voor de effecten, welke mensenhanden niet maken kunnen. Dempen van de grachten betekent in de eerste plaats de verstoring van een evenwicht, dat in zijn harmonieuze samenstelling een brok Nederlandse cultuur is geworden. Men zou een boom, brug, stoep of huis aan de gracht kunnen vervangen, mits men dat met smaak en gevoel voor verhouding doet, zonder de gracht, zonder het stadsbeeld te ontwrichten. Zodra men echter de gracht zelf dempt, dan schendt men de verhouding onherstelbaar, gaat de breedte- en dieptewerking weg, zijn de licht- reflexen verloren, is de bekoring verdwenen. Men behoeft slechts te denken aan de, helaas ontelbare, voorbeelden uit een ver of naast ver leden, zoals de Spuistraat te Amsterdam, de Ge dempte Oude Gracht en Raamgracht te Haarlem, de Singelgracht te Purmerend, de Dorpsvaart in Hallum, het Zand te Amersfoort, de Prinsegracht in 's-Gravenhage, ge kunt deze troosteloze lijst zelf wel aanvullen, denk ik, overal waar met het water de bekoring van het stadsbeeld op slag verdween. De veelbelovende nieuwe plannen, welke welis waar vaak aantrekkelijk werden gemaakt op het tekenbord, bleken in de praktijk vrijwel altijd vol slagen ontmoedigend, zodra de demping voltooid was. De nieuwe indeling gaf brede grauwe vlakten, waartegen de huizen in het niet zonken. De oude beplanting was meestal niet te handhaven, de nieuwe gedijde slecht wegens de wijziging van grondwaterstand, de slechte grond waarmee ge dempt was, enz. De toepassing van een z.g. ,,hol profiel" kon nooit de bekoring van het spiegelende watervlak terug geven. In sommige gevallen, waar hoogteverschil tussen de kaden bestond, leverde het nieuwe profiel een onbevredigende schuine doorsnede, zoals de nieuwe haven in Gouda laat zien. Plantsoenaanleg op de plaats van het water werkt ridicuul. In het algemeen zijn plantsoenen, indien zij geen behoorlijke afmetingen hebben, ridicuul in steden en voldoen boompartijen beter. Plant soenen, hoezeer op hun plaats in een moderne villawijk, kunnen bespottelijk worden op een ge dempt water, zoals het „Havenplein" in Zieriksee zo overtuigend toont. Gezien het ontstellend aan tal dempingen in onze steden zou men kunnen uit roepen: hoe weinigen, aan wie de beslissing van dit vraagstuk is toevertrouwd, beschikken over vol doende fantasie, om de gevolgen van hun daad te overzien. Beseffen zij, welk een schoonheidsver lies hier het gevolg van is, maar begrijpen zij óók, dat mét het water het waarlijk Nederlandse wezen uit de stad verdwijnt dat men hier als 't ware de ketting uit het weefsel haalt? 61. Purmerend, Singelgracht voor de demping en het trieste resultaat

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1959 | | pagina 13