Nee, dat vinden wij helemaal niet. Wij zijn het geheel met deze kranten eens. Maar dan moet men in Amsterdam het heilloze plan ter zijde leggen om een doorbraak door de oude stad te forceren over de Elandsgracht, maar deze en enkele andere grachten weer openleggen om goede dwarsverbindingen te verkrijgen, die men destijds zo kortzichtig verstopt heeft. Is het eigenlijk niet onbegrijpelijk dat men de prachtige kans die Amsterdam biedt om het verkeer te land te ont lasten en over te brengen op het water maar rustig ongebruikt laat? Honderden grachten zijn gedempt en hebben hun droefgeestige sporen in steden en dorpen nagelaten, maar desalniettemin zijn op vele plaatsen plannen reeds in uitvoering of in voorbereiding om tot dempingen over te gaan. In Friesland heeft on langs een ware dempingsmanie geheerst, Woerden heeft jarenlang een groep gehad, die voor dem ping van de Oude Rijn pleitte en die juist dezer dagen dit pleit heeft gewonnen, het Alkmaarse saneringsplan wil zeven grachten dempen, het Utrechtse verkeersplan wil de Singel opofferen, De Amsterdamse Nota-Binnenstad noemt dem ping van het gedeelte van de Lijnbaansgracht langs de Zieseniskade, Leiden gaat het Levendaal dempen. Daar heerst overigens nog de middel eeuwse toestand, dat de textielfabrieken de Uiterste gracht als open riool gebruiken om hun walmend, gekleurd afvalwater te lozen. In Dor drecht stelt men zich voor de Spuihaven te dem pen en er een brede boulevard van te maken. Let u op het woord „boulevard", vindt u dat ook zo goed passen bij de stoere oude ri vierstad Dordrecht? Een opsomming van dempingen of dempings plannen zou eindeloos worden, zij zijn er werke lijk allerwege. En om waar te maken, wat ik be^ weer noem ik toch nog even: het Leekster Hoofd-; diep, de haven van Oldemarkt (Ov.), de Achter gracht te Weesp, de Where te Purmerend, de Bijleveld te Kockengen, de vaart in Kollum, de Molenbeek te Sittard. Dat men zich na lang be raad nog wel eens misrekent, bleek in Rottevalle, waar na demping een kanaal moest worden ge graven voor de afwatering. Daarom besloot men ook in Kollum maar eerst eens de afwatering te bestuderen alvorens tot demping over te gaan. Ja, aan de demping kan meer vast zitten dan bij oppervlakkige beschouwing blijkt, misschien heeft het daarom zin de grachten in het algemeen nog eens onder de loupe te nemen. De betekenis der grachten als vaarwater zal voor ons Nederlanders weinig nadere toelichting be^ hoeven, al dient gewezen te worden op de onbe-; grijpelijke onderschatting van deze betekenis in de laatste jaren. De betekenis der grachten vooi; de brandbestrijding bleek onlangs in Friesland, toen de dempingsmanie woedde en de brandver zekeringsinstellingen de alarmbel moesten luiden, daar verschillende delen van de provincie van open bluswater afgesneden dreigden te worden! De betekenis van het water voor stof- en stank- bestrijding wordt schromelijk onderschat, dat krijgt men pas op de rekening gepresenteerd als- de demping voltrokken is. Maar wie in waterloze stadskernen pleegt te toeven, op zomerdagen, weet wat wij bedoelen. De betekenis van onze grachten van een standpunt 59 Bedreigd water in Woerden (foto Ton Koot in Utrecht (foto Zilver Rupe in Alkmaar (foto Monumentenzorg

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1959 | | pagina 11