Westerstraat worden verheven. Vele grachten alom in den lande zouden helaas volgen. Toen er twijfel ging rijzen aan de bewering, dat de beste remédie tegen vervuiling der grachten dempen was, en de burgerij zich allerminst ge lukkig ging voelen met al de naargeestige straten, welke na die demping overbleven, kwam een nieuw argument op j het tapijt. Dat nieuwe argument was: het verkeer. Dat klonk aannemelijk! Nederland was voor namelijk ingesteld op het verkeer te water. Water en wind haddten de Nederlanders sinds de grijze oudheid altijd met veel succes en zeer doeltreffend weten te benutten. Zo was er eeuwenlang naar gestreefd een 'net van waterwegen over het land te spannen, zodat mens en materiaal allerwege langs de waterweg konden worden aangevoerd. De opkomst van de machine en vooral van de auto bracht hierin verandering. Dit laatste is belangrijk. De grote autoindustrieën met hun geweldige middelen, hebben niet nagelaten deze ten profijte van hun bedrijf te gebruiken. Onge kende reclamecampagnes zijn gevoerd, die vooral na de wereldoorlogen hun uitwerking niet gemist hebben. Immers de auto werd een symbool voor progressiviteiten aangezien de meeste mensen er angst voorschijnen te hebben om niet voor progressief teworden aangezien (en dus voor achterlijk te wórden versleten) werd hier een goede voedingsbodem geschapen voor de opgang van het moderne vervoermiddel: de auto. Daar is op zichzelf niets tegen, zolang dit nieuwe instrument werkelijk middel blijft en geen doel gaat worden. Het ziet er naar uit, dat wij nu bezig zijn in een impasse te geraken en wij op de wegen en vooral in de binnensteden met onze eigen auto's in het gedrang komen. Een welhaast ko mische noot hierbij is, dat het merendeel der grachten en andere vaarwateren stil en verlaten daarnaast ligt Daar schiet mij een opmerking te binnen, die ik enige maanden geleden in het dagblad Trouw las. „In Parijs", aldus deze krant, „slechts spaarzaam voorzien van waterwegen, heeft een groot dagblad kleine, snelle motorbootjes aangeschaft voor het transport van de edities naar de verschillende distributiepunten in en ook buiten de stad. Het schijnt uitstekend te voldoeniedereen ontvangt nu zijn krant op tijd, verkeersknopen ten spijt!" Het dagblad „Het Vrije Volk" maakte kort daarna gewag van een moeizame tocht met autobussen door de stad, het schreef: „Hoe lastig is het om met een 2,5 meter brede bus door de oude stad te manoeuvreren. Het bleek bijna onmogelijk te zijn. Hulde daarom aan chauffeurs van bussen en vrachtwagens, die dagelijks deze moeilijkheden blijken te kunnen overwinnen. Maar niettemin, aldus Het Vrije Volk, vragen wij ons af, of het geen tijd wordt maximumeisen te gaan stellen aan de formaten van de door de binnenstad rijdende vervoermiddelen? En is het heus zo'n dwaas idee om in Amsterdam wat meer van het alom aan wezige water gebruik te gaan maken voor het vervoer van goederen?" 58 Uitzicht van de waterpoort in Sneek (foto F. C. D. Popken Ook in de dorpen hoort hel water: Oostermecr (foto Ir. D. A. Arkenbout

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1959 | | pagina 10