Westerstraat worden verheven. Vele grachten
alom in den lande zouden helaas volgen.
Toen er twijfel ging rijzen aan de bewering, dat
de beste remédie tegen vervuiling der grachten
dempen was, en de burgerij zich allerminst ge
lukkig ging voelen met al de naargeestige straten,
welke na die demping overbleven, kwam een nieuw
argument op j het tapijt. Dat nieuwe argument
was: het verkeer.
Dat klonk aannemelijk! Nederland was voor
namelijk ingesteld op het verkeer te water. Water
en wind haddten de Nederlanders sinds de grijze
oudheid altijd met veel succes en zeer doeltreffend
weten te benutten. Zo was er eeuwenlang naar
gestreefd een 'net van waterwegen over het land
te spannen, zodat mens en materiaal allerwege
langs de waterweg konden worden aangevoerd.
De opkomst van de machine en vooral van de
auto bracht hierin verandering. Dit laatste is
belangrijk. De grote autoindustrieën met hun
geweldige middelen, hebben niet nagelaten deze
ten profijte van hun bedrijf te gebruiken. Onge
kende reclamecampagnes zijn gevoerd, die vooral
na de wereldoorlogen hun uitwerking niet gemist
hebben. Immers de auto werd een symbool voor
progressiviteiten aangezien de meeste mensen
er angst voorschijnen te hebben om niet voor
progressief teworden aangezien (en dus voor
achterlijk te wórden versleten) werd hier een goede
voedingsbodem geschapen voor de opgang van
het moderne vervoermiddel: de auto.
Daar is op zichzelf niets tegen, zolang dit nieuwe
instrument werkelijk middel blijft en geen doel
gaat worden. Het ziet er naar uit, dat wij nu bezig
zijn in een impasse te geraken en wij op de wegen
en vooral in de binnensteden met onze eigen
auto's in het gedrang komen. Een welhaast ko
mische noot hierbij is, dat het merendeel der
grachten en andere vaarwateren stil en verlaten
daarnaast ligt
Daar schiet mij een opmerking te binnen, die ik
enige maanden geleden in het dagblad Trouw las.
„In Parijs", aldus deze krant, „slechts spaarzaam
voorzien van waterwegen, heeft een groot dagblad
kleine, snelle motorbootjes aangeschaft voor het
transport van de edities naar de verschillende
distributiepunten in en ook buiten de stad.
Het schijnt uitstekend te voldoeniedereen ontvangt
nu zijn krant op tijd, verkeersknopen ten spijt!"
Het dagblad „Het Vrije Volk" maakte kort daarna
gewag van een moeizame tocht met autobussen
door de stad, het schreef: „Hoe lastig is het om
met een 2,5 meter brede bus door de oude stad
te manoeuvreren. Het bleek bijna onmogelijk
te zijn. Hulde daarom aan chauffeurs van bussen
en vrachtwagens, die dagelijks deze moeilijkheden
blijken te kunnen overwinnen. Maar niettemin,
aldus Het Vrije Volk, vragen wij ons af, of het
geen tijd wordt maximumeisen te gaan stellen aan
de formaten van de door de binnenstad rijdende
vervoermiddelen? En is het heus zo'n dwaas idee
om in Amsterdam wat meer van het alom aan
wezige water gebruik te gaan maken voor het
vervoer van goederen?"
58
Uitzicht van de waterpoort in Sneek (foto F. C. D. Popken
Ook in de dorpen hoort hel water: Oostermecr (foto Ir. D. A. Arkenbout