moet worden gesteld, waarin de gemeente Amster dam per jaar fl. 600.000,zal moeten bijdragen. Reacties op het Utrechtse verkeersplan. Het Bouwkundig Weekblad van 25 april 1959 is gewijd aan het verkeersplan voor de stad Utrecht van prof. Feuchtinger. Daarin is opgenomen het rapport van de Kring Utrecht van de B.N.A. Het bestuur van deze kring komt daarbij resumerend tot de volgende punten: ie Het plan Feuchtinger is een plan tot regeling van het verkeer en als zodanig ondergeschikt aan een totaalplan van ontwikkeling voor de stad, m.a.w. aan een plan voor kern en buitenstads delen. 2e Uitvoering van het plan Feuchtinger tot regeling van het verkeer in de kern moet worden uitgesteld tot een totaalplan voor de kern gereed is. Het behoort daarin te zijn verwerkt. 3e De Dienst Stadsontwikkeling behoort het synthetische werk te" verrichten. 4e De uitvoering van het plan Feuchtinger is bovendien voorbarig zolang niet de waterverbin ding van Oude en Nieuwe Gracht is bezien. 5e De opheffing van de Maliespoorweg is nood zakelijk. 6e Het einde van de nieuwe verkeersweg van Amersfoort en Zeist naar Utrecht mag niet op een zo slecht gekozen punt van de Maliesingel worden gelegd. In „Tussen de rails" van april 1959, dat eveneens aan Utrecht is gewijd, komt een Amerikaans stu dent aan het woord, die er geen twijfel over laat bestaan, dat Utrecht bezig is het kind met het badwater weg te gooien. In nuchtere bewoordin gen wijst hij op de stommiteiten die in de Verenig de Staten werden uitgehaald op stedebouwkundig gebied. Hij vraagt zich terecht verbaasd af of deze hier niet als duidelijke voorbeelden worden gezien, hoe het niet moet. Behoudt Uw karaktervolle ge zicht en Uw onvolprezen stedelijke schoonheid, aldus deze Amerikaan. Amerika's strijd tegen de Verkeersafgod In het „Correspondentieblad voor hogere Ambte naren" van 11 april 1959 bericht John Kerigans uit Washington inzake de stedebouwkundige ont wikkeling in Amerika: „In een aantal steden heeft men met een wisselend succes proeven genomen met een winkelgalerij, welke alleen voor voetgan gers bereikbaar is, door tijdelijk alle verkeer af te sluiten. Het gebrek aan passende parkeerruimte bleek in de meeste gevallen het grootste struikel blok te zijn en het is duidelijk dat een dergelijke winkelgalerij geen tovenaarsbril tegen alle kwalen is. Men gaat evenwel onverstoorbaar voort met het nemen van deze proeven al was het alleen om de doodeenvoudige reden, dat een betere oplossing nog niet naar voren is gebracht. Niettemin houdt dit denkbeeld ongetwijfeld een zekere belofte in en streeft men ernaar de „stad" als zodanig te behouden in een tijd waarin alles schijnt te wijzen op een verdere ontwikkeling van de vroegere woonstad en de voorstad wordt be schouwd als de enige behoorlijke woongelegen heid." De Amerikaanse stedebouwkundige V. Gruen heeft voor de stad Forth Worth in Texas een sane ringsplan voor het centrum ontworpen. De stad telt thans 400.000 inwoners, voor 1970 is het dub bele getal geprojecteerd. Dit betekent dat dagelijks 152.000 auto's het centrum zouden binnenrijden. Gruen's „opzienbarende" oplossing omvat de aanleg van een ringbaan voor autoverkeer rond het win kel- en zakenleven, welke ringbaan is verbonden met in- en uitvalswegen. Op de punten waar de afstand van ringbaan tot zakencentrum het kleinst is zijn grote parkeergarages geprojecteerd. In de binnenstad zelf zal alle autoverkeer verboden zijn, 38 Aan de ca. 1000 panden van de Monumentenlijst die sinds 1928 werden gesloopt, voegde de Hollandse Sociëteit voor Levensverzekeringen twee monumentale huizen toe, die tot voor kort de bocht van de Herengracht sierden.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1959 | | pagina 8