46 is dat van de uitbreidingen der steden ten koste van de door de stedelingen gaarne bezochte punten in wat haar nog rest aan landelijke omgeving. Natuurterreinen, schilderachtige gehuchten en karak teristieke boerderijen worden steeds meer door zand zuigers bedreigd, en worden door uitbreidingsplannen genegeerd, zoals bijvoorbeeld bij Hilversum, Loenen, Driebergen, Oud puilen, Delft en Rotterdam („In den Rust wat"). Wellicht zou ook hier door meer overleg vóór het tot stand komen van de plannen voor velen in zulke gebieden van massale bouw een bestaande bron van vreugde kunnen blijven behouden, voor recreatie doeltreffender dan menig kostbaar opgezet plan. Het wordt steeds meer zaak zuinig te zijn op die enkele punten die een wijk of streek nog een eigen gezicht verlenen. Heemschut heeft aan de gemeenteraden van Alkmaar, Dordrecht en Nijmegen in een adres zijn standpunt ten aanzien van de verschillende saneringsplannen te kennen gegeven. Hierbij stond de Bond niet alleen en werd ten nauwste samengewerkt met de plaatse lijke verenigingen. Voor Utrecht hoopt Heemschut binnenkort zijn mening in een adres te kunnen samenvatten. In Leiden werd het ontworpen wegen plan ons pas na de Raadsbehandeling ter visie ge zonden. De voorlopige indruk is dat het naar ver houding het meest rekening houdt met het historische stadsbeeld, ware het niet, dat B. en W. de goedkeuring heeft verbonden aan die van de demping van het laatste fraaie stuk Levendaal, welke demping in het plan totaal niet werd aangegeven. Deze demping kan slechts als moedwillige vernieling van stads- schoon worden gekwalificeerd. De verkeersmoloch is een probleem dat niet tot ons land beperkt is. Steeds meer wint ook in het buiten land in de kringen van stedebouwkundigen en over heid de overtuiging veld, dat door opdringing van het personenautoverkeer in de steden dit zichzelf aan het verstikken is, en de ontwikkeling onvermijdelijk gaat in de richting van een beperken van het indi viduele gemotoriseerde personenverkeer in de stads kernen. Dat hierdoor een stadsdeel niet van het leven beroofd wordt leert het levendige winkelcentrum zonder autoverkeer, zoals dat in navolging van En geland ook is toegepast voor de Lijnbaan te Rotter dam. De meeste van onze oude stadscentra zijn niet veel groter. Moge dit inzicht nog op tijd zich baanbreken vóór onze binnensteden bovendien ten koste van for midabele sommen gelds ten offer vallen aan nood oplossingen, die slechts tijdelijk zullen blijken te zijn, en het definitieve verlies van het eigen karakter zullen betekenen. Het is niet een bekrompen romantische behoud zucht, maar een rekening houden met de toekom stige onvermijdelijke ontwikkeling, die de Bond Heemschut tot deze stelling-name brengt. Een stede bouwkundig plan moet als een compositie zijn voor velerlei verschillende instrumenten, maar alle op elkaar afgestemd en harmonisch samenvloeiend. Ten aanzien van Utrecht komt het ons voor, dat met het ingediende verkeersplan slechts de baspartij is ge schreven. Bij Haarlem zagen B. en W., mede op aandrang van Heemschut, af van het ten behoeve van een speel terrein aantasten van het poldertje Schoterveen met molen. Het „Haringbuys" bij Aerdenhout blijft wel licht nog behouden. Voor het buiten Beeckesteyn te Velsen zijn de vooruit zichten thans hoopvol. Het poortgebouw in Honselaars- dijk, laatste rest van Frederik Hendrik's paleis, zal nu gerestaureerd worden. De opgravingen bij de boerderij Vredenrust in den Haag hadden de steun van de Bond, terwijl deze ook voor het behoud van de fundamenten van het kasteel Hellenburg te Baarland pleitte. Heemschut bemiddelde ook voor een opgraving bij Caprera te Bloemendaal, die binnenkort door de Dienst van het Oudheidkundig Bodemonderzoek zal plaats vinden. Ten aanzien van de ambachtsherenhuizen van Heen- vliet en Abbenbroek maken het Bestuur en de Commissie Zuid-Holland zich ondanks herhaalde bemoeiingen nog steeds ernstige zorgen. Tegen een dempen van de Oude Rijn in Woerden is zeer lang gestreden. Enige jaren geleden werd een uitgebreid rapport door Heemschut samengesteld. Dit is onlangs ter plaatse verspreid door de inmiddels opgerichte vereniging „Oud Woerden". Helaas is men hier in meerderheid niet tot een ander inzicht kunnen komen, en is althans in de gemeenteraad on danks protesten tot demping besloten. Ook de Infir merie, voorkomende op de Voorlopige Lijst, wordt hier bedreigd. De consolidatie van de zeldzame vestinggordels Naarden en Heusden heeft de voortdurende aandacht van Heemschut's vertegenwoordiger. Ook kwesties van wegprojecten en wegbeplantingen werden weer onder de aandacht van de Bond gebracht, met name in het Gooi, in het IJsselgebied bij Rheden, de bedreigde boombeplanting van de Rozendaalse laan in Velp en een niet noodzakelijk radicale verbreding van de Nieuw Loosdrechtse dijk, in welke gevallen het Bestuur het adviseren van andere mogelijkheden overweegt, respectievelijk bij de betreffende instanties op her ziening heeft aangedrongen. Van Noord tot Zuid waren nog talloze kwesties aan de orde. Deze betreffen o.a. huizen in Leeuwarden en Harlingen, in welke laatste gemeente aan de kleine sluis een door Heemschut voorgestane restauratie inderdaad uitgevoerd zal worden, maar' de bouw van een nieuwe school ten koste van een gave omlijs ting van de Ned. Hervormde Kerk in Almenum niet verhinderd kon worden. In fwolle werd mede op aandrang van Heemschut en plaatselijke organisaties grote schoonmaak ge houden onder ontsierende reclameborden. In het Oosten waren het de havezathen de Eeshof

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1959 | | pagina 16