100
verkeerswegen in twee of drie delen. De bij uitvoering
van dit saneringsplan te verwachten toenemende city
vorming zal ongetwijfeld op de duur tot een verdere
ontvolking van de binnenstad leiden, met alle akelige
verschijnselen daaraan verbonden.
Evenmin schijnt voldoende te zijn stilgestaan bij de
technische gevolgen, die het dempen van grachten
heeft. Een historische beschouwing zou hebben geleerd,
dat het oostelijke stadsdeel op geheel andere wijze is
ontstaan dan het westelijke en gemiddeld een meter
lager ligt. Het is één van de stadsdelen in ons land,
waar de waterspiegel het dichtst nadert tot het straat
oppervlak. De grachten zijn hier zeer van node voor de
afvoer van regenwater. Het is niet mogelijk een riole
ring aan te leggen van een gelijke capaciteit, tenzij
men voor dit deel een aparte bemaling gaat aanleggen.
Door het dempen van grachten zal men hinder van
wateroverlast ondervinden (een nieuw „Verdronken
Oord", nomen est omen), tenzij het gehele gebied
drastisch wordt opgehoogd.
De indruk, dat het saneringsplan en zijn toelichting het
kenmerk van verbazingwekkende oppervlakkigheid
dragen, kan ons bestuur uw Raad niet onthouden.
Het bestuur van de Bond Heemschut is van mening,
dat in Alkmaar de weg gevolgd moet worden die ook
reeds elders als de enige juiste gezien wordt, nl. decen
tralisatie van die verkeersaantrekkende elementen, die
niet in de binnenstad nodig zijn.
Verschillende bedrijven en pakhuizen, in de eerste
plaats een groothandelsgebouw, behoren in de binnen
stad niet thuis, en dienen op daartoe bij uitbreidings
plan aan te wijzen terreinen elders gesticht te worden.
Op die wijze wordt de binnenstad van veel verkeer ont
last, kunnen weinig karakteristieke buitenwijken een
nieuw accent krijgen en kunnen aan het bedrijfsleven
betere ontwikkelingsmogelijkheden worden geboden.
Voorts meent ons bestuur, dat de in het saneringsplan
opgenomen ringweg om de oude stad, waarvoor het
overigens veel waardering heeft, nog geen radikale op
lossing biedt en nog ruimer moet worden. Van deze
voor het verkeer uiterst belangrijke ringweg uit zullen
op verscheidene punten de mogelijkheden moeten
worden geschapen om met auto's in de binnenstad te
komen; deze vervoermiddelen dienen dan daar, bij
wijze van kopstation, parkeer-, los- en laadgelegen-
heid te vinden. De mogelijkheid van doorgaand ver
keer door de binnenstad moet zoveel mogelijk worden
tegengegaan.
Ons bestuur is verder van mening, dat zich in Alkmaar
tal van kansen voordoen om de moderne stedebouw-
kundige opvattingen ten aanzien van winkelcentra te
realiseren, nl. uitsluitend voor voetgangers toeganke
lijke winkelstraten en pleinen, terwijl voor aan- en af
voer van winkelgoederen aan de buitenzijde van dit
betreffende gebied voorzieningen worden getroffen.
Ons bestuur verwijst in dit verband naar, wat in de
nieuwe steden rondom Londen in dat opzicht tot stand
wordt gebracht, in Skandinavië en ook naar de Lijn
baan te Rotterdam, die reeds een klassiek voorbeeld
gaat worden.
Ons bestuur meent, dat óók het Luttik Oudorp en het
Verdronkenoord als gracht stellig gehandhaafd moeten
blijven.
Voor de betere toegankelijkmaking van de bebouwing
langs deze grachten geeft ons bestuur in overweging,
het water te versmallen. De kaden ter weerszijden van
het water kunnen dan verbreed worden, zodat een voor
een huis stilstaande auto gepasseerd kan worden. Aan
gezien de kaden aan vernieuwing toe zijn, zoals B. en
W. in hun toelichting opmerken, kan niet alleen een
praktische verbetering, maar ook een verfraaiing van
het grachtprofiel bereikt worden, terwijl er dan ook de
gelegenheid komt voor boombeplanting. Bovendien
blijft dan gehandhaafd de functie, die de grachten nog
steeds hebben, nl. die van ontwateringskanaal voor het
betreffende stadsgedeelte.
Tenslotte meent ons bestuur, dat de woonfunctie van
de binnenstad belangrijk meer vergroot zal dienen te
worden dan het saneringsplan aangeeft. Indien voor
komen wordt, dat in de binnenstad op te grote schaal
bedrijven en bedrijfjes worden gevestigd, ontstaat er
meer ruimte voor woonbebouwing.
Bekwame architecten dienen ingeschakeld om karakte
ristieke woonbebouwing tot stand te brengen.
Het is voor het bestuur van de Bond Heemschut on
doenlijk de hiervoor geformuleerde denkbeelden in een
nieuw plan te concretiseren. Niet alleen ontbreken
daartoe de fondsen en de outillage, maar het ligt ook
niet op zijn weg.
Ons bestuur meent, dat bij bestudering van de hier
voor ontwikkelde denkbeelden en bij de uitwerking
door een bevoegde hand in een nieuw saneringsplan,
oude schoonheid gehandhaafd, plaatselijk nog ver
groot kan worden en een verjongde, gezonde en aan
trekkelijke binnenstad van Alkmaar uiteindelijk ver
kregen kan worden.
Het bestuur van de Bond Heemschut
voor het dagelijkse bestuur
(Ton Koot) (Mr. S. P. Baron Bentinck)
Secretaris voorzitter
Corrigenda:
In het vorige nummer stond op blz. 73 onder de
bovenste foto: Alkmaar, Verdronkenoord. Lees:
Alkmaar, Oude Gracht ter plaatse van de Baan
gracht met inkijk in de Hofstraat, waarvan de
Oostzijde gesloopt dreigt te worden.