100 verkeerswegen in twee of drie delen. De bij uitvoering van dit saneringsplan te verwachten toenemende city vorming zal ongetwijfeld op de duur tot een verdere ontvolking van de binnenstad leiden, met alle akelige verschijnselen daaraan verbonden. Evenmin schijnt voldoende te zijn stilgestaan bij de technische gevolgen, die het dempen van grachten heeft. Een historische beschouwing zou hebben geleerd, dat het oostelijke stadsdeel op geheel andere wijze is ontstaan dan het westelijke en gemiddeld een meter lager ligt. Het is één van de stadsdelen in ons land, waar de waterspiegel het dichtst nadert tot het straat oppervlak. De grachten zijn hier zeer van node voor de afvoer van regenwater. Het is niet mogelijk een riole ring aan te leggen van een gelijke capaciteit, tenzij men voor dit deel een aparte bemaling gaat aanleggen. Door het dempen van grachten zal men hinder van wateroverlast ondervinden (een nieuw „Verdronken Oord", nomen est omen), tenzij het gehele gebied drastisch wordt opgehoogd. De indruk, dat het saneringsplan en zijn toelichting het kenmerk van verbazingwekkende oppervlakkigheid dragen, kan ons bestuur uw Raad niet onthouden. Het bestuur van de Bond Heemschut is van mening, dat in Alkmaar de weg gevolgd moet worden die ook reeds elders als de enige juiste gezien wordt, nl. decen tralisatie van die verkeersaantrekkende elementen, die niet in de binnenstad nodig zijn. Verschillende bedrijven en pakhuizen, in de eerste plaats een groothandelsgebouw, behoren in de binnen stad niet thuis, en dienen op daartoe bij uitbreidings plan aan te wijzen terreinen elders gesticht te worden. Op die wijze wordt de binnenstad van veel verkeer ont last, kunnen weinig karakteristieke buitenwijken een nieuw accent krijgen en kunnen aan het bedrijfsleven betere ontwikkelingsmogelijkheden worden geboden. Voorts meent ons bestuur, dat de in het saneringsplan opgenomen ringweg om de oude stad, waarvoor het overigens veel waardering heeft, nog geen radikale op lossing biedt en nog ruimer moet worden. Van deze voor het verkeer uiterst belangrijke ringweg uit zullen op verscheidene punten de mogelijkheden moeten worden geschapen om met auto's in de binnenstad te komen; deze vervoermiddelen dienen dan daar, bij wijze van kopstation, parkeer-, los- en laadgelegen- heid te vinden. De mogelijkheid van doorgaand ver keer door de binnenstad moet zoveel mogelijk worden tegengegaan. Ons bestuur is verder van mening, dat zich in Alkmaar tal van kansen voordoen om de moderne stedebouw- kundige opvattingen ten aanzien van winkelcentra te realiseren, nl. uitsluitend voor voetgangers toeganke lijke winkelstraten en pleinen, terwijl voor aan- en af voer van winkelgoederen aan de buitenzijde van dit betreffende gebied voorzieningen worden getroffen. Ons bestuur verwijst in dit verband naar, wat in de nieuwe steden rondom Londen in dat opzicht tot stand wordt gebracht, in Skandinavië en ook naar de Lijn baan te Rotterdam, die reeds een klassiek voorbeeld gaat worden. Ons bestuur meent, dat óók het Luttik Oudorp en het Verdronkenoord als gracht stellig gehandhaafd moeten blijven. Voor de betere toegankelijkmaking van de bebouwing langs deze grachten geeft ons bestuur in overweging, het water te versmallen. De kaden ter weerszijden van het water kunnen dan verbreed worden, zodat een voor een huis stilstaande auto gepasseerd kan worden. Aan gezien de kaden aan vernieuwing toe zijn, zoals B. en W. in hun toelichting opmerken, kan niet alleen een praktische verbetering, maar ook een verfraaiing van het grachtprofiel bereikt worden, terwijl er dan ook de gelegenheid komt voor boombeplanting. Bovendien blijft dan gehandhaafd de functie, die de grachten nog steeds hebben, nl. die van ontwateringskanaal voor het betreffende stadsgedeelte. Tenslotte meent ons bestuur, dat de woonfunctie van de binnenstad belangrijk meer vergroot zal dienen te worden dan het saneringsplan aangeeft. Indien voor komen wordt, dat in de binnenstad op te grote schaal bedrijven en bedrijfjes worden gevestigd, ontstaat er meer ruimte voor woonbebouwing. Bekwame architecten dienen ingeschakeld om karakte ristieke woonbebouwing tot stand te brengen. Het is voor het bestuur van de Bond Heemschut on doenlijk de hiervoor geformuleerde denkbeelden in een nieuw plan te concretiseren. Niet alleen ontbreken daartoe de fondsen en de outillage, maar het ligt ook niet op zijn weg. Ons bestuur meent, dat bij bestudering van de hier voor ontwikkelde denkbeelden en bij de uitwerking door een bevoegde hand in een nieuw saneringsplan, oude schoonheid gehandhaafd, plaatselijk nog ver groot kan worden en een verjongde, gezonde en aan trekkelijke binnenstad van Alkmaar uiteindelijk ver kregen kan worden. Het bestuur van de Bond Heemschut voor het dagelijkse bestuur (Ton Koot) (Mr. S. P. Baron Bentinck) Secretaris voorzitter Corrigenda: In het vorige nummer stond op blz. 73 onder de bovenste foto: Alkmaar, Verdronkenoord. Lees: Alkmaar, Oude Gracht ter plaatse van de Baan gracht met inkijk in de Hofstraat, waarvan de Oostzijde gesloopt dreigt te worden.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1958 | | pagina 22