Een kanttekening bij Utrechts plannen Heemschuts Collectebus Opgraving van het kasteel Hellenburg te Baarland De collectebus vraagt - en het is Sinterklaastijd. Voor het geval u de vorige nummers niet direct bij de hand hebt doch uw giroboek wèl: een bijdrage voor het her stel van de St. Maartenskerk in Tiel kunt u storten op nr. 849100 van de Hervormde Gemeente te Tiel, met vermelding „restauratie St. Maarten". De Molen „de Maagd" te Hulshorst kunt u helpen behouden door een overschrijving op nr. 901304 van P. Boddingius te Hierden onder het motto „Molen de Maagd". Wie nog vergat de contributie van ons aller Bond Heem schut te betalen is misschien óók het gironummer kwijt: het is 124326 te Amsterdam. Dan de nieuwe klant. Bij opgravingen in Zuid Beveland zijn de fun deringen van het kasteel Hellenburg te voorschijn ge komen. Zoiets gebeurt meer bij de herverkavelings- werkzaamheden in Zeeland. Terwijl de gevonden muurresten van het slot Oosterstein te Oosterland binnenkort weer onder de aarde bedolven zullen wor den hoopt de Nederlandse Kastelenstichting de grond slagen van Hellenburg open te kunnen houden en te consolideren. De resten van het oude slot zijn het zeker waard. De Nederlandse Kastelenstichting is gevestigd in huize „Doornveld" te Doorn - giro nr. 334513. Alle beetjes helpen en vergeet u niet de post „bijdragen aan culturele instellingen" in uw boekhouding op de voor belastingaftrek noodzakelijke hoogte te brengen. Dordrecht-Alkmaar-Utrecht. De reeks van steden die essentiële elementen van de schoonheid hunner stadskernen opofferen willen aan het verkeer groeit beangstigend snel. Bij de discussie om het plan van Prof. Feuchtinger, die ons ongetwijfeld te wachten staat, is er één punt dat naar mijn mening scherp in het oog gehouden moet worden. Dit is het besluit van de gemeenteraad van Utrecht, dat de binnenstad open moet blijven voor het verkeer en haar huidige economische functie moet behouden. Niet Prof. Feuchtinger, maar de Raad bepaalde dit. Het verkeersplan moest uitgaan van deze eis. De ge volgen zijn niet uitgebleven Op welke gronden nam de Raad zijn besluit? Als men de zaak nauwkeurig observeert: geen andere dan zuiver emotionele. „Natuurlijk" moest het autoverkeer vrij in de binnenstad kunnen binnen dringen; „natuurlijk" moest de huidige econo mische functie blijven bestaan. Nu wil het mij voorkomen, dat er niets minder natuurlijk is dan dat. Natuurlijk zou het zijn geweest, indien de Raad besloten had te doen nagaan, welke econo mische, culturele en woonfuncties de binnenstad in de toekomst zou kunnen vervullen, en welke maat regelen daarvan het gevolg of daarvoor de voor waarde zouden zijn. Ook de vraag, of een conser verend en restaurerend beleid ten aanzien van de binnenstad mogelijk ware, en welke maat regelen men dan, zowel daarin als daarbuiten, zou moeten treffen zou dan grondig, deskundig en wetenschappelijk zijn bekeken. Dan eerst zou men kunnen afwegen welke keus de beste is. In plaats daarvan wordt een zeer zwaarwegend besluit genomen op grond van onberedeneerde angstgevoelens, en wordt rondweg genegeerd dat men tegenwoordig over de middelen beschikt om wetenschappelijk verantwoorde gegevens aan een besluitvorming ten grondslag te leggen. Op deze wankele basis trekt Utrecht zijn plannen op. Hebt u overigens gelezen, dat het plan van Prof. Feuchtinger rekent op een verkeer, dat driekeer zo groot is als het huidige? En hebt u ook gelezen dat Rijkswaterstaat heeft berekend, dat in 1975 het verkeer drie-en-een-half keer zo groot zal zijn als het huidige? In 1969 moet het plan klaar zijn. Laat het nu tot 1975 voldoen, dan zal het dus 6 jaar aan de eisen van het verkeer beantwoorden. Het zal, globaal geschat, 125 tot 150 miljoen kosten. Duidelijker kan de dwaasheid van de demp- en doorbraak methode in de binnensteden nauwelijks worden gedemonstreerd. CORNEILLE F. JANSSEN 95

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1958 | | pagina 17