wekken met zijn nota-Binnenstad een fagade te hebben opgetrokken, om zijn ware bedoelingen te verbergen, dan zal het toch andere daden moeten tonen, dan aan Singel en Herengracht en een con structief beleid van op peil houden van Amster- dam's karakter moeten volgen. Overigens de nieuwe Spaarbank zal vijf miljoen gulden kosten, dat is evenveel als één jaar Rijks subsidie voor alle monumenten in heel het land De vlag in top De vereniging voor veilig verkeer is een zeer ver dienstelijke instelling. De Amsterdamse vereniging geeft een aardig verzorgd maandblad uit, dat zij „De vlag in top" heeft genoemd. Dat dit orgaan behartenswaardige wenken voor de verkeers veiligheid geeft is duidelijk; wij lezen ze dan ook met genoegen en bevelen de lezing gaarne aan anderen aan. Er schuilen ook wel eens addertjes in het gras, die de lezers even doen opkijken. In het juli/augustus-nummer van 1958 dook er zo een op. Op het congres „Openbaar vervoer en wegge bruikers" is betoogd, dat het openbaar vervoer van alle verkeersmiddelen de minste stedelijke ruimte in beslag neemt, gerekend naar het aantal passa giers. De directeur van het gemeentelijke vervoerbedrijf te Amsterdam, ir. W. Ybema, heeft opgemerkt, dat het de moeite van het overwegen waard zou zijn, de binnensteden voor particuliere vervoer middelen te beperken. Een uitnemende gedachte, meermalen door ons in de loop der jaren naar voren gebracht. Het verkeer is middel, geen doel. Daar waar het autoverkeer dreigt de zaak in het honderd te doen lopen, zullen er maatregelen genomen moeten worden om dit te beteugelen en zo goed mogelijk te leiden, een zeer gezonde ge- dachtengang dus, in het belang van een vrije be weging in de binnensteden. Wat schrijft de re dactie van De vlag in top „Deze op zichzelf nogal voor de hand liggende maatregel, zou betekenen, dat de vrije burgers van Nederland nog minder vrijheid te genieten zouden krijgen!" Wie bedoelt de redactie met „vrije burgers" Laat ons het antwoord geven, zij bedoelt: hen die in privé-auto's rijdend- koste wat koste, maar ten koste van alle overige burgers, zich door de binnenstad willen bewegen en hun voertuig als sta-in-de-weg willen plaatsen waar zij dat wensen. Dat deze handeling onder de huidige omstandig heden het karakter van een a-sociale krijgt, wordt blijkbaar niet beseft. Dat deze doordraverij ten slotte allerminst in het belang van de privé-auto- rijder is, schijnt evenmin begrepen te worden. Of hier de veiligheid door het verkeer wordt bevorderd is geen vraag meer. Onze vraag is nu: welke vlag in top? Toch niet de piratenvlag Het Levendaal dempen? Dat demping van het laatste deel van het Leven daal te Leiden geen enkel voordeel voor het ver keer oplevert, maar een ernstige bedreiging vormt voor nieuwe dempingen en doorbraken heeft de heer C. Boschma in zijn artikel „Leiden in last" in Heemschut van februari 1957 duidelijk aan getoond. Demping zou niet anders zijn dan een noodoplossing, die spoedig diep betreurd zou wor den. Maar dan is het onherstelbare geschied, de entourage van de Bibliotheca Thysiana verknoeid door een br.ug over het Rapenburg, en een ge dempte Groenhazengracht. De sierlijke oprijzende Lodewijkskerktoren, onlangs gerestaureerd, zal geen spiegelend water meer aan zijn voeten hebben om zijn schoonheid te beklemtonen, maar een vervlakte parkeerplaats. Wij zijn dezer dagen naar het Levendaal gegaan. Immers het gemeente bestuur spreekt in zijn advies over bedreiging van de volksgezondheid en grote kosten aan de wal- muren. Wie is hier in gebreke gebleven de doorstuwing van het water te bevorderen? Wie verzuimde de wal- muren, waar de planten dik uitgroeien, behoorlijk te onderhouden? Dat is hetzelfde Gemeentebe stuur, dat nu de euvele moed heeft over „be dreiging van de volksgezondheid" te spreken. In plaats van de beschuldigende vinger naar een onbestemde bedreiger uit te steken zal het juister doen deze om te keren en op zichzelf te doen wijzen. Leiden zal met demping van het Levendaal onherstelbaar verlies aan stadsschoon lijden en geen enkel voordeel op de lange baan behalen, maar daarvoor moet het verder kijken dan nu en van beter inzicht blijk geven dan door zijn voor stel tot demping. Nieuwe administrateur De heer G. Boschma, die sedert 1 november 1956 de functie van administrateur van de Bond Heem schut heeft vervuld, heeft op 1 augustus 1958 deze taak neergelegd, om zich geheel aan zijn studie te wijden. Ons bestuur heeft dit besluit uiteraard 70 Inmiddels bereikte ons het bericht dat de behandeling van het dempingsvoorstel in de Gemeenteraad voorlopig is uitgesteld.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1958 | | pagina 8