Deze bladzijde Boven: AlkmaarMunt. Zonder dit water zou de architectuur haar verhoudingen kwijt zijn. Midden: Een van Alkmaars sieraden Luttik Oudorp. Onder: Leiden, Uiterste Gracht tot open riool geworden waarin de textielfabrieken hun dampend en stinkend afvalwater lozen. Hier is demping noodzakelijk gemaakt. Volgende bladzijde Links: Leiden. Hel Levendaal, dat gedempt moet worden. Rechts: Leiden. Het gedempte Levendaal. De N-ZAchterburgwal vóór de demping, typische „werkgracht", vol leven. De N-Z- Achterburgwal, thans Spuistraat, een lelijke, doodse achterstraat. voorbeelden liggen voor het grijpen. Telkens heeft de ijdele hoop er „beter" van te worden de burgerij doen toestemmen in dempingsplan nen, telkens is men bedrogen uitge komen. Er is echter een ander motief dat niet zo gretig wordt geuit en geslikt als „verkeersnoodzaak" en „ontslui ting", omdat het voor de gemeente besturen minder vleiend is. Demping is namelijk de gemakkelijkste uitweg om het resultaat van jarenlange ver waarlozing, dus plichtsverzuim van de gemeentelijke overheid, weg te werken. Zand erover: dan zijn de verzakkende kademuren en de ver vuilde waterlopen de wereld uit. Hier wordt dus onder bedriegelijke voorspiegelingen gehandeld in strijd met het belang der ingezetenen om bestuursfouten te camoufleren. Het vraagstuk der vervallende binnensteden is ingewikkeld ge noeg en het zal veel kosten. In ieder geval is het een eerste ver eiste dat men het doel duidelijk steltde oude stadskernen moeten weer aantrekkelijk gemaakt wor den om te wonen en te werken, waarbij de centrale winkelfunctie belangrijker is dan grote kanto ren en industriedie niet bepaald of bepaald niet in het centrum thuis horen. Voor dit aantrekke- lijk-zijn zijn de historische ge groeide structuur en schaal, be-

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1958 | | pagina 12