Deze bladzijde
Boven: AlkmaarMunt. Zonder dit water
zou de architectuur haar verhoudingen
kwijt zijn.
Midden: Een van Alkmaars sieraden
Luttik Oudorp.
Onder: Leiden, Uiterste Gracht tot open
riool geworden waarin de textielfabrieken
hun dampend en stinkend afvalwater lozen.
Hier is demping noodzakelijk gemaakt.
Volgende bladzijde
Links: Leiden. Hel Levendaal, dat
gedempt moet worden.
Rechts:
Leiden. Het gedempte Levendaal.
De N-ZAchterburgwal vóór de demping,
typische „werkgracht", vol leven.
De N-Z- Achterburgwal, thans Spuistraat,
een lelijke, doodse achterstraat.
voorbeelden liggen voor het grijpen.
Telkens heeft de ijdele hoop er
„beter" van te worden de burgerij
doen toestemmen in dempingsplan
nen, telkens is men bedrogen uitge
komen.
Er is echter een ander motief dat niet
zo gretig wordt geuit en geslikt als
„verkeersnoodzaak" en „ontslui
ting", omdat het voor de gemeente
besturen minder vleiend is. Demping
is namelijk de gemakkelijkste uitweg
om het resultaat van jarenlange ver
waarlozing, dus plichtsverzuim van
de gemeentelijke overheid, weg te
werken. Zand erover: dan zijn de
verzakkende kademuren en de ver
vuilde waterlopen de wereld uit.
Hier wordt dus onder bedriegelijke
voorspiegelingen gehandeld in strijd
met het belang der ingezetenen om
bestuursfouten te camoufleren.
Het vraagstuk der vervallende
binnensteden is ingewikkeld ge
noeg en het zal veel kosten. In
ieder geval is het een eerste ver
eiste dat men het doel duidelijk
steltde oude stadskernen moeten
weer aantrekkelijk gemaakt wor
den om te wonen en te werken,
waarbij de centrale winkelfunctie
belangrijker is dan grote kanto
ren en industriedie niet bepaald
of bepaald niet in het centrum
thuis horen. Voor dit aantrekke-
lijk-zijn zijn de historische ge
groeide structuur en schaal, be-