Dempen! 73 het liever een fatale misgreep en een heilloze stads- verminking. Maar het verkeer, zegt men, het verkeer moet het cen trum kunnen binnenkomen, en het verkeer brengt welvaart. Vergeten wij niet dat de verkeersontwikke- ling zich met zo grote en zó snel toenemende vaart voltrekt dat het allang onmogelijk is de steden aan het autoverkeer aan te passen en men thans moeizaam zoekt naar verkeersvormen die zich bij de steden aan passen. Veelal wordt het autoverkeer ook volkomen ten onrechte als dempingsmotief aangevoerd, als een tover woord dat nuchter doordenken vervangt. Twintig jaar geleden moest de Bakenessergracht in Haarlem ge dempt worden - voor het verkeer. Dat verkeer was er niet. Met moeite werd het plan voorkomen. Nu kan men nog rustig langs de Bakenessergracht wandelen. Sterker nog spreekt de economische misrekening in de gevallen waar het wèl gelukte een gedempte gracht tot een drukke verkeersweg te maken. De Prinsengracht in den Haag was een deftige gracht met vele fraaie herenhuizen Nu is het een hoofd verkeersader, met stoplichten, vluchtheuvels en een onafgebroken stroom trams, auto's en fietsen. Zijn de huizen in waarde gestegen Is de Prinsengracht een welvarende citystraat geworden Nee, daarvoor gaat de Hagenaar naar de Veenestraat en omgeving, waar de oorspronkelijke structuur bewaard bleef en het gezellig winkelen is. De Prinsengracht daarentegen zakte door de demping af tot een haveloze rommelboel. Wat er van de deftige huizen nog staat wordt uit gewoond als bedrijfsruimte of vergaderlokaal, de ver keersstroom raast erlangs, dreunt de funderingen kapot, maar heeft geen enkel verband met de huizen en wat er in de huizen gebeurt. Ander voorbeeld: het Levendaal in Leiden. De weg van Utrecht-Alfen kwam vroeger uit in de smalle Hogewoerd - inderdaad een onmogelijke verkeerssituatie. Het Levendaal, op korte afstand parallel lopend, werd gedempt. Nu kan de automobilist over een brede weg de stad binnen komen, d.w.z. hij kan een paar minuten langer snel heid houden. Daarna loopt hij evengoed vast. Het Levendaal echter, eerst een vervuild, maar met zijn lage bebouwing charmant stadsbeeld vormend, is nu een vreemde, dode slurf geworden, waar niemand graag komt, zonder aansluiting op een logisch wegen net. Economische opleving heeft de demping ook hier niet gebracht - integendeel: de mogelijkheden tot herstel zijn afgesneden. Zo kunnen wij doorgaan, de AlkmaarVerdronkenoord. Demping dreigt. AlkmaarInkijk in Fnidsen. Zonder water geen brug meer.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1958 | | pagina 11