Dempen!
73
het liever een fatale misgreep en een heilloze stads-
verminking.
Maar het verkeer, zegt men, het verkeer moet het cen
trum kunnen binnenkomen, en het verkeer brengt
welvaart. Vergeten wij niet dat de verkeersontwikke-
ling zich met zo grote en zó snel toenemende vaart
voltrekt dat het allang onmogelijk is de steden aan het
autoverkeer aan te passen en men thans moeizaam
zoekt naar verkeersvormen die zich bij de steden aan
passen. Veelal wordt het autoverkeer ook volkomen ten
onrechte als dempingsmotief aangevoerd, als een tover
woord dat nuchter doordenken vervangt. Twintig jaar
geleden moest de Bakenessergracht in Haarlem ge
dempt worden - voor het verkeer. Dat verkeer was er
niet. Met moeite werd het plan voorkomen. Nu kan
men nog rustig langs de Bakenessergracht wandelen.
Sterker nog spreekt de economische misrekening in de
gevallen waar het wèl gelukte een gedempte gracht tot
een drukke verkeersweg te maken.
De Prinsengracht in den Haag was een deftige gracht
met vele fraaie herenhuizen Nu is het een hoofd
verkeersader, met stoplichten, vluchtheuvels en een
onafgebroken stroom trams, auto's en fietsen. Zijn de
huizen in waarde gestegen Is de Prinsengracht een
welvarende citystraat geworden Nee, daarvoor gaat
de Hagenaar naar de Veenestraat en omgeving, waar
de oorspronkelijke structuur bewaard bleef en het
gezellig winkelen is. De Prinsengracht daarentegen
zakte door de demping af tot een haveloze rommelboel.
Wat er van de deftige huizen nog staat wordt uit
gewoond als bedrijfsruimte of vergaderlokaal, de ver
keersstroom raast erlangs, dreunt de funderingen
kapot, maar heeft geen enkel verband met de huizen
en wat er in de huizen gebeurt. Ander voorbeeld: het
Levendaal in Leiden. De weg van Utrecht-Alfen kwam
vroeger uit in de smalle Hogewoerd - inderdaad een
onmogelijke verkeerssituatie. Het Levendaal, op korte
afstand parallel lopend, werd gedempt. Nu kan de
automobilist over een brede weg de stad binnen
komen, d.w.z. hij kan een paar minuten langer snel
heid houden. Daarna loopt hij evengoed vast. Het
Levendaal echter, eerst een vervuild, maar met zijn
lage bebouwing charmant stadsbeeld vormend, is nu
een vreemde, dode slurf geworden, waar niemand
graag komt, zonder aansluiting op een logisch wegen
net. Economische opleving heeft de demping ook hier
niet gebracht - integendeel: de mogelijkheden tot
herstel zijn afgesneden. Zo kunnen wij doorgaan, de
AlkmaarVerdronkenoord. Demping dreigt.
AlkmaarInkijk in Fnidsen. Zonder water geen brug meer.