welke wij voor het aanzien en het karakter van
de binnenstad rampzalig achten.
Daar Invaller blijkbaar uitging van de onjuiste
veronderstelling, dat Heemschut elke autotunnel
onder het Y afwijst, begrijpen wij zijn conclusie,
hoe weinig vleiend die ook is. Wat wij niet begrijpen
is, dat hij langs de kern van ons artikel heen ging,
deze zelfs, hoewel hoofdzaak, geheel onbesproken
liet. Dat betreft de ligging van de Y-tunnel als
autotunnel (alweer volgens het tunnelplan 5)
welke op het hart van de stad is gericht, daarop
zijn verkeer zal uitstorten en daaruit aanzuigen.
De binnenstad is op de verschillende spitsuren
a.1 overbelast, zodat een. verstandige beperking
van het verkeer daar onafwendbaar is. Het on
nodige verkeer zou er uit moeten, het overige
verkeer zal gespreid en verstandig geleid moeten
worden. Ook de openbare middelen van vervoer
verdienen opnieuw uit dit gezichtspunt bekeken
te worden, eventueel met goede gebruikmaking
van het waterverkeer, waarvoor Amsterdam zich
zo bij uitstek leent.
Een Y-tunnel gericht op de binnenstad kan de
verkeerschaos slechts vergroten. Dat neemt niet
weg, dat een of meer verkeerstunnels onder het Y
op andere plaatsen, zoals de Coentunnel, niet
anders dan onze grote instemming kunnen hebben.
Het gebruik van de Y-tunnel ten behoeve van
wielrijders en voetgangers zouden wij volkomen aan
vaardbaar willen achten, omdat daarvoor rede
lijke argumenten zijn aan te voeren en de binnen
stad niet zodanig ontwricht zal worden als door
een Y-tunnel voor autoverkeer op deze plaats het
geval zal zijn. Om dat te beseffen is niet veel
visie nodig, wel wat gezond verstand.
De rampzalige consequentie van een Y-tunnel
voor het autoverkeer volgens tunnelplan 5 is de
vernietiging van een deel van de binnenstad en
een toespitsing van de verkeersonveiligheid. Om
dat wij menen, dat een betere oplossing mogelijk
is, achten wij deze waarschuwing, nu er stagnatie
in het werk is gekomen, alsnog gerechtvaardigd.
De Oude Stadsherberg 'in Enkhuizen
De Oude Stadshèrberg op het Eiland te Enkhuizen,
die in 1598 van stadswege werd gebouwd, wordt
gesloopt. Zij heeft de Nieuwe Stadsherberg over
leefd. De herberg rustig en prettig van verhouding
zoals men dat kent van zovele oude gebouwen,
lag aan de voet van het dijkje, dat naar de sluis
loopt. Merkwaardig was, dat de vloer in de gelag
kamer zo hoog lag, dat men van daar met één blik
de haven en een deel van het Krabbersgat kon
overzien. Een schilderachtig stuk Enkhuizen is
23
Singel Amsterdam 1958. Foto Ton Koot