banen met instelling van voorrang op de drukke
hoofdaders van het verkeer, eenrichtingverkeer-
straten, enz. men moet de mogelijkheid van het
overbrengen van een deel van het straatverkeer
naar een ander niveau, hetzij onder de grond,
hetzij er boven bestuderen, men moet een gecom
bineerd plan opmaken voor de gehele bebouwde
stedelijke gemeenschap zonder te letten op ge
meentegrenzen.
Hoewel in de brochure (uiteraard) het openbare
middel van vervoer naar voren wordt geschoven
als oplossing van de verkeersproblemen in de
stadscentra, meent de commissie toch, dat het
rijden met particuliere vervoermiddelen in de
centra niet verboden moet worden."
Heemschut kan de conclusie van de U.I.T.P. ten
volle onderschrijven niet alleen, de Bond heeft
jarenlang dit standpunt met overtuiging gehuldigd
en is dankbaar voor deze ondersteuning van zijn
houding. Dit kan nu eens niet terzijde geschoven
worden met de afdoening dat dit standpunt een
zijdig is en het belang en de betekenis van het
verkeer uit het oog verliest. Immers hier spreken
belangrijke verkeersgebruikers zelf na onderzoek
op breed terrein.
In dit verband brengen wij in herinnering het
adres, dat het Bestuur yan de Bond Heemschut
in 1954 aan Burgemeester en Wethouders van
Amsterdam zonden, waarin werd aangedrongen
op een oplossing van het verkeersprobleem. Onzer
zijds ware die te zoeken in:
I het beter leiden van het verkeer o.m. door het
tegengaan van city-vorming en het bestrijden
van de gevaarlijkste toppen in het verkeer,
door spreiding van de spitsuren;
II de beperking van het verkeer, na zorgvuldige
en wetenschappelijk verantwoorde analyse
van het tegenwoordige en het te verwachten
verkeer in de binnenstad. Op grond daarvan
ware te overwegen:
a. Het toelaten van lange en zware trucks in de
binnenstad te beperken dan wel daar te ver
bieden. Het waterverkeer biedt hier alle
mogelijke oplossingen.
b. Het luxe-autoverkeer binnen de Singelgracht
te beperken.
c. Het autobus-verkeer te beperken.
d. De noodzakelijkheid en de loop van het tram
verkeer ernstig onder de loupe te nemen.
e. Het verkeer te water te bevorderen.
Wat hier voor Amsterdam werd gezegd, geldt
voor alle steden, die met het zelfde probleem
worstelen en over zulke voorbeeldige waterwegen
beschikken zoals de hoofdstad.
Dat wij het verkeersvraagstuk voor een groot deel
als een parkeervraagstuk zien, bleek uit onze toe
voeging, dat de oplossing van het parkeerprobleem
ware te zoeken in het bevorderen van parkeer
plaatsen langs de Singelgracht (Nassaukade, Stad
houderskade, en Mauritskade), waar sloping van
de bestaande bouwcomplexen niet alleen geen
aantasting van het stadsschoon betekent, maar
slechts tot verbetering kan leiden. Grondige sane
ring van Staatsliedenbuurt, de Pijp en Ooster-
parkbuurt mag bovendien van belang voor de
volksgezondheid worden genoemd, zo schreven
wij. Weliswaar zijn enige van deze denkbeelden
meer gemeengoed geworden dan enige jaren ge
leden, we meenden echter, dat het nuttig was deze
gedachten nog eens in herinnering te brengen,
nu de tijd ons standpunt gelijk gaat geven.
DE Y-TUNNEL
In het Amsterdams Dagboek van zaterdag 14
december 1957 wijdt Invaller aandacht aan de
mening van het dagelijks bestuur van de Bond
Heemschut, zoals ik die vertolkte in het orgaan
Heemschut, ten aanzien van de Y-tunnel voor het
asverkeer. Hij maakte daarbij terecht ge
bruik van de ongelukkige omstandigheid, dat ik
daarin de Coentunnel buiten bespreking liet en
schreef over wat ons bijzonder hoog zit nl. de
Y-tunnel als autotunnel volgens het tunnelplam 5,
22
Oude Zijds Voorburgwal, Verkeersknel in de binnenstad.
Foto Ton Koot