banen met instelling van voorrang op de drukke hoofdaders van het verkeer, eenrichtingverkeer- straten, enz. men moet de mogelijkheid van het overbrengen van een deel van het straatverkeer naar een ander niveau, hetzij onder de grond, hetzij er boven bestuderen, men moet een gecom bineerd plan opmaken voor de gehele bebouwde stedelijke gemeenschap zonder te letten op ge meentegrenzen. Hoewel in de brochure (uiteraard) het openbare middel van vervoer naar voren wordt geschoven als oplossing van de verkeersproblemen in de stadscentra, meent de commissie toch, dat het rijden met particuliere vervoermiddelen in de centra niet verboden moet worden." Heemschut kan de conclusie van de U.I.T.P. ten volle onderschrijven niet alleen, de Bond heeft jarenlang dit standpunt met overtuiging gehuldigd en is dankbaar voor deze ondersteuning van zijn houding. Dit kan nu eens niet terzijde geschoven worden met de afdoening dat dit standpunt een zijdig is en het belang en de betekenis van het verkeer uit het oog verliest. Immers hier spreken belangrijke verkeersgebruikers zelf na onderzoek op breed terrein. In dit verband brengen wij in herinnering het adres, dat het Bestuur yan de Bond Heemschut in 1954 aan Burgemeester en Wethouders van Amsterdam zonden, waarin werd aangedrongen op een oplossing van het verkeersprobleem. Onzer zijds ware die te zoeken in: I het beter leiden van het verkeer o.m. door het tegengaan van city-vorming en het bestrijden van de gevaarlijkste toppen in het verkeer, door spreiding van de spitsuren; II de beperking van het verkeer, na zorgvuldige en wetenschappelijk verantwoorde analyse van het tegenwoordige en het te verwachten verkeer in de binnenstad. Op grond daarvan ware te overwegen: a. Het toelaten van lange en zware trucks in de binnenstad te beperken dan wel daar te ver bieden. Het waterverkeer biedt hier alle mogelijke oplossingen. b. Het luxe-autoverkeer binnen de Singelgracht te beperken. c. Het autobus-verkeer te beperken. d. De noodzakelijkheid en de loop van het tram verkeer ernstig onder de loupe te nemen. e. Het verkeer te water te bevorderen. Wat hier voor Amsterdam werd gezegd, geldt voor alle steden, die met het zelfde probleem worstelen en over zulke voorbeeldige waterwegen beschikken zoals de hoofdstad. Dat wij het verkeersvraagstuk voor een groot deel als een parkeervraagstuk zien, bleek uit onze toe voeging, dat de oplossing van het parkeerprobleem ware te zoeken in het bevorderen van parkeer plaatsen langs de Singelgracht (Nassaukade, Stad houderskade, en Mauritskade), waar sloping van de bestaande bouwcomplexen niet alleen geen aantasting van het stadsschoon betekent, maar slechts tot verbetering kan leiden. Grondige sane ring van Staatsliedenbuurt, de Pijp en Ooster- parkbuurt mag bovendien van belang voor de volksgezondheid worden genoemd, zo schreven wij. Weliswaar zijn enige van deze denkbeelden meer gemeengoed geworden dan enige jaren ge leden, we meenden echter, dat het nuttig was deze gedachten nog eens in herinnering te brengen, nu de tijd ons standpunt gelijk gaat geven. DE Y-TUNNEL In het Amsterdams Dagboek van zaterdag 14 december 1957 wijdt Invaller aandacht aan de mening van het dagelijks bestuur van de Bond Heemschut, zoals ik die vertolkte in het orgaan Heemschut, ten aanzien van de Y-tunnel voor het asverkeer. Hij maakte daarbij terecht ge bruik van de ongelukkige omstandigheid, dat ik daarin de Coentunnel buiten bespreking liet en schreef over wat ons bijzonder hoog zit nl. de Y-tunnel als autotunnel volgens het tunnelplam 5, 22 Oude Zijds Voorburgwal, Verkeersknel in de binnenstad. Foto Ton Koot

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1958 | | pagina 10