hof en het stadssilhouet te domineren. Het thans tijdelijk? op stal gezette plan tot verdere door braak van het Marktplein, noemde hij onzalig. Reeds het leggen van de Wilhelminaburg, hetgeen een wonde in de Marktwand heeft doen ontstaan cn het verkeer op de Markt doen verzanden, was bejammerlijk. Een nieuwe doorbraak zou de ver zanding slechts verplaatsen en de schoonheid onherstelbaar schaden. Hij betoogde, dat het verkeersprobleem beter kon worden opgelost door de uitvoering van het Singelplan met de aanleg van een noorder- en een zuider-brug, waardoor het verkeer om de kern van de stad werd heengelegd. Op het Vrijthof betreurde spreker, dat een dubbele rij niet fraaie bomen de prachtige absis van de St. Servaaskerk afschutte. Hij bepleitte terecht de rijen bomen op deze plaats uit te dunnen. Een hartelijk langdurig applaus bewees hoezeer deze inleiding in goede aarde was gevallen en de instemming genoot van de aandachtige toe hoorders. De koffiemaaltijd werd genoten in de grootse ruimte van de Dominikanerkerk, waar de burge meester van Maastricht als gast mede aanzat. Onder leiding van prof. Timmers werd daarna een excursie gemaakt door Maastricht. Het eerste be zoek gold het pand, dat de Nationale had aan gekocht aan de Markt en dat gerestaureerd zal worden. Men vindt dit elders in dit nummer be schreven. In het bijzonder trokken op deze excursie de aan dacht het Stokstraat-complex, waar sanering tot een opmerkelijke rehabilitatie zal kunnen leiden, de vestingwallen en -muren, welke in Maastricht op verschillende plaatsen behouden zijn gebleven en schilderachtige stadsbeelden opleveren, de O.L. Vrouwekerk (waar het snoeimes geducht in de beplanting langs de kerk moet worden gezet), de Servaes, het Vrijthof en de problemen welke de warenhuizen oproepen. Zowel Vroom Dreesmann als de Grand Bazar hebben een aantal panden aangekocht met de be doeling in het centrum van de stad warenhuizen te bouwen welke beantwoorden aan de zakelijke eisen welke deze firma's stellen. Zoals de ervaring in den lande heeft geleerd wordt in het algemeen om der wille van de economie aan deze eisen ge heel of grotendeels tegemoet gekomen zeer ten nadele van het stadsschoorj. Als bouwwerken zijn warenhuizen in onze stadskernen de schrikbeelden voor allen wien de schoonheid der steden lief is en dat zijn er velen, meer dan die als leden deel uit maken van de Bond Heemschut. Geen wonder dat dit warenhuis-streven met bezorgdheid door de Heemschutters wordt gadegeslagen. Op dc ge projecteerde plaatsen zoals achter het Vleeschhuis en aan de Kersenmarkt zullen moderne waren huizen geheel uit de schaal vallen en de omgeving verpletteren. Niet alleen zullen hieraan tal van historische gevels en gehele stadswanden worden opgeofferd, maar bovendien zullen deze waren huizen hun omgeving naar het standpunt van stadsschoon, van verhouding en harmonie, nadelig beïnvloeden. De volumineuze producten die als warenhuizen de stadskernen van Gouda en Haar lem ontsieren mogen even indrukwekkende waar schuwingen zijn als hun monsterachtige allure. Moge Maastricht zich hieraan spiegelen en trach ten een oplossing te vinden, die niet tegelijk de genadeslag betekent voor de aantrekkelijkheid van Maastricht's binnenstad. Men zou zich kunnen voorstellen dat dit vraagstuk door de warenhuis-directies wordt aangevat met liefde voor de bestaande schoonheid, met behoud van het bestaande karakter door herstel van de vele panden, zodanig, dat èlk der panden geschikt wordt gemaakt voor de verkoop van speciale artikelen. Een harmonieus geheel in locale sfeer moet zo te scheppen zijn. waarbij uiteraard onderlinge verbinding in het huizencomplex noodzakelijk is wat geen bezwaar behoeft op te leveren. Het begrip warenhuis zal, op die wijze op gelost, geen schrikbeeld meer behoeven te zijn. Het zou een nieuwe weg zijn, die men in oude stadskernen met het warenhuisbeleid inslaat. 69 Maastricht. Het huis van de Vereniging „Hendrick de Keyser" aan de Koestraat, waar de ramen alle aandacht kregen. Foto Ton Kool

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1957 | | pagina 13