verkecisbelang cn dc veiligheid mogelijk is. Zo zullen bv. dc uit veiligheidsoverwegingen noodzakelijke bebakcningsmiddelcn steeds duidelijk zichtbaar moeten zijn. Toch kan dc wijze van plaatsing in meer of mindere mate van invloed zijn op het wegbccld. Dc bij het rijden in donker en bij mist noodzakelijke rijen van witte bermplankjcs bv. behoren een doorgaande lijn te vormen, welke de zij kanten van dc verharding accentueren. Zij moeten daarom overal op dezelfde afstand buiten dc verharding worden geplaatst. Ge schiedt dit niet dan ontstaat visueel een ge broken lijn, welke strijdt met de vloeiende kromme van de wegkant. Hinderlijker uit esthetisch oogpunt zijn nog dc lange rijen van lichtmasten, welke nu door het sterk toenemende verkeer dc eis van verlichte wegen steeds sterker zal worden, in grote getale langs onze drukke wegen zullen ver rijzen. Vooral bij verkeersknooppunten cn verkeers pleinen zullen door deze paalrijen visueel vcrtikalc vlakken worden gevormd, welke afbreuk doen aan dc ruimtewerking op deze pleinen. Uiteraard moet er van worden uit gegaan, dat de palen zodanig worden ge plaatst, dat dc verlichting zo clfcctief mogelijk is en een oplossing om bovengenoemd bezwaar op te heffen kan ik dan ook niet aangeven. Toch acht ik het gewenst, dat aan het bovenstaande aandacht wordt besteed. Zo lang nog geen oplossing is gevonden om door middel van op geringe hoogte geplaatste lichtpunten een doeltreffende verlichting te bereiken, hetgeen tot nu toe niet is gelukt, zullen hoge lichtmasten een noodzakelijk kwaad blijven. Het beste is nog de masten zo eenvoudig mogelijk te construeren cn te verven in een kleur, welke zo min mogelijk tegen die van dc achtergrond afsteekt. Het is zeker verwerpelijk om, uit financiële over wegingen zoals in de buitenwijken van enige van onze grote steden is geschied, aan dc masten schreeuwende reclameborden aan te brengen. Niet alleen uit esthetisch oogpunt is dit ongewenst, ook uit verkeersoogpunt bestaat hiertegen ernstig bezwaar omdat hierdoor de aandacht van bestuurders wordt afgeleid. Tot dc outillering van dc weg behoren ook dc benzinestations, welke voor het verkeer on misbaar zijn. Ze moeten op geruime afstand zichtbaar zijn. Vroeger is wel de mening ge uit, dat het aanbeveling verdiende, ten einde ze zo goed mogelijk in het landschap tc doen passen, deze gebouwtjes het uiterlijk aanzien tc geven van bv. boerenschuren of schaapskooien. Dit is m.i. onjuist. Als onder deel van het technische kunstwerk, dat een belangrijke weg is, behoren ze m.i. wat hun uiterlijk betrelt, hierbij aan te sluiten door ze tc ontwerpen in strakke eenvoudige lijnen. Dc zichtbaarheid behoeft niet tc worden verkregen door ze in schelle kleuren te ver ven cn tc voorzien van grote zg. blikvangers. Na de oorlog is aan het uiterlijke aanzien van deze stations veel aandacht besteed. Er zijn thans vele goede voorbeelden van benzinestations die hoewel op afstand duide lijk waarneembaar, ten gevolge van hun eenvoudige lijnen in het wegbecld passen cn niet storend werken in het landschap. In het vorenstaande heb ik getracht nog maals te wijzen op het grote belang, dat bij dc esthetische zijde van onze wegen is be trokken cn enige punten aangegeven waar aan bij dc aanleg van wegen in dit opzicht aandacht moet worden geschonken. Dc ontwerper van de weg zal als technicus als ï-egcl niet voldoende in esthetische richting zijn geschoold om een ontwerp tc scheppen dat ook in esthetische zin aan hoge eisen voldoet. Het ontwerp moet ontstaan uit een samen werking tussen wcgeningcnicurs, landschaps deskundigen cn architecten. Het verdient aanbeveling de landschapsdcskundige reeds in een vroeg stadium in te schakelen opdat deze ook zijn medewerking kan verlenen bij het kiezen van het tracé. Het zal soms moge lijk zijn door een plaatselijk kleine verschuif ving van het tiacé fraaie uitzichten te scheppen op het landschap, op oude gebouwen of dorp jes, of de weg tc voeren langs een natuurlijke lraaie bosrand, een ven of andere aantrekke lijke objecten, zonder dat daardoor de aanleg- kosten van de weg worden verhoogd of aan dc technische kwaliteiten afbreuk wordt gedaan. Het is een gelukkig verschijnsel, dat thans aan de esthetische zijde veel meer aandacht wordt besteed dan in vroegere jaren cn dat in bredere kringen steeds meer wordt ingezien dat een leven alleen gebaseerd op techniek, zonder schoonheid, moeilijk tc leven is. 27

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1957 | | pagina 19