verkecisbelang cn dc veiligheid mogelijk is.
Zo zullen bv. dc uit veiligheidsoverwegingen
noodzakelijke bebakcningsmiddelcn steeds
duidelijk zichtbaar moeten zijn. Toch kan dc
wijze van plaatsing in meer of mindere mate
van invloed zijn op het wegbccld. Dc bij het
rijden in donker en bij mist noodzakelijke
rijen van witte bermplankjcs bv. behoren
een doorgaande lijn te vormen, welke de zij
kanten van dc verharding accentueren. Zij
moeten daarom overal op dezelfde afstand
buiten dc verharding worden geplaatst. Ge
schiedt dit niet dan ontstaat visueel een ge
broken lijn, welke strijdt met de vloeiende
kromme van de wegkant. Hinderlijker uit
esthetisch oogpunt zijn nog dc lange rijen
van lichtmasten, welke nu door het sterk
toenemende verkeer dc eis van verlichte
wegen steeds sterker zal worden, in grote
getale langs onze drukke wegen zullen ver
rijzen.
Vooral bij verkeersknooppunten cn verkeers
pleinen zullen door deze paalrijen visueel
vcrtikalc vlakken worden gevormd, welke
afbreuk doen aan dc ruimtewerking op deze
pleinen. Uiteraard moet er van worden uit
gegaan, dat de palen zodanig worden ge
plaatst, dat dc verlichting zo clfcctief mogelijk
is en een oplossing om bovengenoemd bezwaar
op te heffen kan ik dan ook niet aangeven.
Toch acht ik het gewenst, dat aan het
bovenstaande aandacht wordt besteed. Zo
lang nog geen oplossing is gevonden om door
middel van op geringe hoogte geplaatste
lichtpunten een doeltreffende verlichting te
bereiken, hetgeen tot nu toe niet is gelukt,
zullen hoge lichtmasten een noodzakelijk
kwaad blijven. Het beste is nog de masten
zo eenvoudig mogelijk te construeren cn te
verven in een kleur, welke zo min mogelijk
tegen die van dc achtergrond afsteekt. Het is
zeker verwerpelijk om, uit financiële over
wegingen zoals in de buitenwijken van enige
van onze grote steden is geschied, aan dc
masten schreeuwende reclameborden aan te
brengen. Niet alleen uit esthetisch oogpunt
is dit ongewenst, ook uit verkeersoogpunt
bestaat hiertegen ernstig bezwaar omdat
hierdoor de aandacht van bestuurders wordt
afgeleid.
Tot dc outillering van dc weg behoren ook dc
benzinestations, welke voor het verkeer on
misbaar zijn. Ze moeten op geruime afstand
zichtbaar zijn. Vroeger is wel de mening ge
uit, dat het aanbeveling verdiende, ten
einde ze zo goed mogelijk in het landschap tc
doen passen, deze gebouwtjes het uiterlijk
aanzien tc geven van bv. boerenschuren of
schaapskooien. Dit is m.i. onjuist. Als onder
deel van het technische kunstwerk, dat een
belangrijke weg is, behoren ze m.i. wat hun
uiterlijk betrelt, hierbij aan te sluiten door ze
tc ontwerpen in strakke eenvoudige lijnen.
Dc zichtbaarheid behoeft niet tc worden
verkregen door ze in schelle kleuren te ver
ven cn tc voorzien van grote zg. blikvangers.
Na de oorlog is aan het uiterlijke aanzien
van deze stations veel aandacht besteed.
Er zijn thans vele goede voorbeelden van
benzinestations die hoewel op afstand duide
lijk waarneembaar, ten gevolge van hun
eenvoudige lijnen in het wegbecld passen
cn niet storend werken in het landschap.
In het vorenstaande heb ik getracht nog
maals te wijzen op het grote belang, dat bij
dc esthetische zijde van onze wegen is be
trokken cn enige punten aangegeven waar
aan bij dc aanleg van wegen in dit opzicht
aandacht moet worden geschonken.
Dc ontwerper van de weg zal als technicus
als ï-egcl niet voldoende in esthetische richting
zijn geschoold om een ontwerp tc scheppen
dat ook in esthetische zin aan hoge eisen
voldoet.
Het ontwerp moet ontstaan uit een samen
werking tussen wcgeningcnicurs, landschaps
deskundigen cn architecten. Het verdient
aanbeveling de landschapsdcskundige reeds
in een vroeg stadium in te schakelen opdat
deze ook zijn medewerking kan verlenen bij
het kiezen van het tracé. Het zal soms moge
lijk zijn door een plaatselijk kleine verschuif
ving van het tiacé fraaie uitzichten te scheppen
op het landschap, op oude gebouwen of dorp
jes, of de weg tc voeren langs een natuurlijke
lraaie bosrand, een ven of andere aantrekke
lijke objecten, zonder dat daardoor de aanleg-
kosten van de weg worden verhoogd of aan
dc technische kwaliteiten afbreuk wordt
gedaan.
Het is een gelukkig verschijnsel, dat thans
aan de esthetische zijde veel meer aandacht
wordt besteed dan in vroegere jaren cn dat
in bredere kringen steeds meer wordt ingezien
dat een leven alleen gebaseerd op techniek,
zonder schoonheid, moeilijk tc leven is.
27