lussen belangrijke plaatsen moesten vormen,
hetgeen leidde tot het aanleggen van lange
rechte wegen.
Al spoedig bleek, dat ook uit verkeersoog-
punt lange rechte vakken geen aanbeveling
verdienen. Het rijden op een lange rechte
weg eist, vooral wanneer zoals op een auto
snelweg geen tegenliggers kunnen worden
verwacht, zeer weinig inspanning van de
automobilist. Dit, gevoegd bij de eentonig
heid van de lange rechte weg, leidt er toe,
dat de aandacht welke de bestuurder aan weg
en verkeer behoort te schenken, verslapt.
Hierdoor is het aantal aanrijdingen met stil
staande en langzaam rijdende voertuigen op
dergelijke wegvakken groter dan op wegen,
welke meer afwisseling bieden. Voorts hebben
op lange rechte vakken met één rijbaan de
bestuurders veel meer last van de lichten van
tegenliggers, dan op wegen met een tracé,
dat uit flauwe bogen is samengesteld. Zo is
bijvoorbeeld de onlangs opengestelde auto
snelweg tussen De Klomp en Arnhem welke
door een geaccidenteerd bosgebied loopt, in
hoofdzaak samengesteld uit bogen met zeer
grote straal. Hierdoor is een fraai tracé ge
vormd dat op zeer bevredigende wijze aan
het landschap is aangepast, (afb. 1).
Lange rechte vakken zijn alleen ophun
plaats in gebieden waar de rechte lijn domi
neert zoals in onze droogmakerijen, waar de
rechthoekige verkaveling veelal wordt geac
centueerd door de langs de bestaande wegen
aanwezige beplantingen.
Indien in een dergelijk gebied een weg moet
worden aangelegd, verdient het aanbeveling,
deze zo enigszins mogelijk in de richting van
de kavels te traceren. Indien de kavels scheef
worden doorsneden, ontstaan in het zichtbaar
rechthoekige ingedeelte landschap, onlogisch
aandoende driehoeken.
Is het met het oog op de noodzakelijke rich
ting van het tracé onvermijdelijk de kavels
scheef te doorsnijden dan zal het in het alge-
- meen aanbeveling Verdienen om langs de
weg geen opgaande beplanting aan te bren
gen, waardoor de scheve doorsnijding nog
meer zou worden geaccentueerd.
De eentonigheid van de lange rechte wegvlak
ken kan in deze gebieden enigszins worden
verbroken door bij kruisingen met andere
wegen, de primaire weg over deze wegen
heen te voeren. Dit heeft uit esthetisch oog
punt mede het voordeel, dat gezien van de
primaire weg, de opritten naar het viaduct
niet een afschermend en bovendien in het
vlakke landschap onlogisch element vormen.
2. Men zorge ervoor, dat een goede verhouding-
wordt verkregen tussen bogen en rechte
vakken.
Een boog met een betrekkelijk kleine strook
tussen twèe langere rechte vakken zal als een
knik worden gezien. Door het maken van' een
kort recht vak tussen twee bogen, zal; het
vloeiende verloop van het wegbeeld worden
verbroken.
Men bedenke hierbij, dat een vloeiend tracé
op een kaart en een vloeiend lengteprofiel
nog niet de garantie geven, dat ookeen
23
Afb. 10. EpenVaals. Gezien in westelijke richting.
Afb. 11. EpenVaals. Dezelfde boog als afb. 10, gezien vanuit
een hoger gelegen weggedeelte.
Afb. 12. EpenVaals. Hetzelfde beeld als afb. 10, gezien van
uit het hoogste gedeelte van de weg.
Afb. 13. EpenVaals. Gezien in zuidelijke richting.
13