lussen belangrijke plaatsen moesten vormen, hetgeen leidde tot het aanleggen van lange rechte wegen. Al spoedig bleek, dat ook uit verkeersoog- punt lange rechte vakken geen aanbeveling verdienen. Het rijden op een lange rechte weg eist, vooral wanneer zoals op een auto snelweg geen tegenliggers kunnen worden verwacht, zeer weinig inspanning van de automobilist. Dit, gevoegd bij de eentonig heid van de lange rechte weg, leidt er toe, dat de aandacht welke de bestuurder aan weg en verkeer behoort te schenken, verslapt. Hierdoor is het aantal aanrijdingen met stil staande en langzaam rijdende voertuigen op dergelijke wegvakken groter dan op wegen, welke meer afwisseling bieden. Voorts hebben op lange rechte vakken met één rijbaan de bestuurders veel meer last van de lichten van tegenliggers, dan op wegen met een tracé, dat uit flauwe bogen is samengesteld. Zo is bijvoorbeeld de onlangs opengestelde auto snelweg tussen De Klomp en Arnhem welke door een geaccidenteerd bosgebied loopt, in hoofdzaak samengesteld uit bogen met zeer grote straal. Hierdoor is een fraai tracé ge vormd dat op zeer bevredigende wijze aan het landschap is aangepast, (afb. 1). Lange rechte vakken zijn alleen ophun plaats in gebieden waar de rechte lijn domi neert zoals in onze droogmakerijen, waar de rechthoekige verkaveling veelal wordt geac centueerd door de langs de bestaande wegen aanwezige beplantingen. Indien in een dergelijk gebied een weg moet worden aangelegd, verdient het aanbeveling, deze zo enigszins mogelijk in de richting van de kavels te traceren. Indien de kavels scheef worden doorsneden, ontstaan in het zichtbaar rechthoekige ingedeelte landschap, onlogisch aandoende driehoeken. Is het met het oog op de noodzakelijke rich ting van het tracé onvermijdelijk de kavels scheef te doorsnijden dan zal het in het alge- - meen aanbeveling Verdienen om langs de weg geen opgaande beplanting aan te bren gen, waardoor de scheve doorsnijding nog meer zou worden geaccentueerd. De eentonigheid van de lange rechte wegvlak ken kan in deze gebieden enigszins worden verbroken door bij kruisingen met andere wegen, de primaire weg over deze wegen heen te voeren. Dit heeft uit esthetisch oog punt mede het voordeel, dat gezien van de primaire weg, de opritten naar het viaduct niet een afschermend en bovendien in het vlakke landschap onlogisch element vormen. 2. Men zorge ervoor, dat een goede verhouding- wordt verkregen tussen bogen en rechte vakken. Een boog met een betrekkelijk kleine strook tussen twèe langere rechte vakken zal als een knik worden gezien. Door het maken van' een kort recht vak tussen twee bogen, zal; het vloeiende verloop van het wegbeeld worden verbroken. Men bedenke hierbij, dat een vloeiend tracé op een kaart en een vloeiend lengteprofiel nog niet de garantie geven, dat ookeen 23 Afb. 10. EpenVaals. Gezien in westelijke richting. Afb. 11. EpenVaals. Dezelfde boog als afb. 10, gezien vanuit een hoger gelegen weggedeelte. Afb. 12. EpenVaals. Hetzelfde beeld als afb. 10, gezien van uit het hoogste gedeelte van de weg. Afb. 13. EpenVaals. Gezien in zuidelijke richting. 13

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1957 | | pagina 15