werkten rond 1100 km. Van deze 1100 km was nog slechts een lengte van ongeveer 220 km van vier rijstroken voorzien. Zal het verkeer zich in 1970 op enigszins bevredi gende wijze kunnen afwikkelen, dan zal het nodig zijn voor dat tijdstip ongeveer 900 km weglengte te verbouwen tot wegen met vier rijstroken of wel nieuwe vervangende wegen aan te leggen. Behalve de wegen van het Rijkswegenplan zullen ook een groot aantal provinciale en andere wegen aan de toekomstige verkeerseisen moeten worden aangepast, terwijl bovendien in steden en dorpen ingrijpende en kostbare herzieningen nodig zul len zijn. Voorts zullen langs vele wegen, welke thans nog niet van vrijliggende rijwielpaden zijn voorzien, zodanige rijwielpaden moeten worden aangelegd om de hoofdbaan te ontlasten, waarbij tevens aandacht zal moeten worden besteed aan het sterk toenemende aantal bromfietsen. Niet alleen door verbetering van tracé en dwarsprofiel van bestaan de, en de aanleg van nieuwe, wegen zal sterk in het aanzien van onze landschappen worden inge grepen. De eisen voor een vlotte afwikkeling van het verkeer en voor de verkeersveiligheid doen steeds in sterkere mate de behoefte gevoelen aan ongelijkvloerse kruisingen van de wegen met spoor wegen en van de wegen onderling. Hiervoor zijn in ons vlakke landschap veelal sterk dominerende kunstwerken nodig. De eis van verlichting van drukke wegen brengt mede, dat langs deze wegen lange rijen van lichtmasten zullen verrijzen, het geen zeker niet tot verfraaiing van het wegbeeld zal leiden. Een welverzorgde weg een sociaal en economisch belang Uit het bovenstaande blijkt duidelijk in welke mate door de onvermijdelijke uitbreiding en ver betering van ons wegennet in het uiterlijk aanzien van ons landschap zal worden ingegrepen. Het is dan ook van het uiterste belang, dat hierbij veel zorg wordt besteed aan de esthetische zijde van het wegenvraagstuk. In het prae-advies voor het Nederlandse Wegen congres in 1953 wees ik er reeds op, dat de esthe tische zijde niet alleen, zoals vroeger zo vaak werd aangenomen, een ideologisch belang is, maar tevens een sociaal en economisch belang. De weg is het middel bij uitnemendheid om een landstreek in al zijn verscheidenheid te bezichti gen. Het overgrote deel van de ons land bezoe kende buitenlanders en ook van onze eigen bevol king ziet van onze landschappen niet veel meer dan van de wegen af is te zien. Zou bij de aanleg 21

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1957 | | pagina 13