het leggen van woonschepen, aanbrengen van reclames (voorzover al niet vallende onder „bou wen") en van vergelijkbare installaties, tot en met het wijzigen van kleuren toe. Wanneer dergelijke bouw- en andere werken door particulieren worden ondernomen, is daarvoor in zeer vele gevallen, krachtens wetten en verorde ningen, de instemming van de overheid nodig: van rijks-, provinciale en gemeentelijke instanties: voor het bouwen een bouwvergunning, voor het slopen een sloopvergunning, voor afgraven ont grondingsvergunning of ontheffing, voor straat- aanleg en bouwrijp maken van grond een aanleg- vergunning, voor rooien van houtopstand veelal eveneens een vergunning of ontheffing, voor vele waterstaatkundige ingrepen een ontheffing. Voor de inrichting van opslagplaatsen, het leggen van woonschepen, het aanbrengen van reclames geldt hetzelfde. Zelfs ter zake van het aanbrengen van aanstoot gevende kleuren en tegen verwaarlozing van het uiterlijk van gebouwen en terreinen kan overigens door de overheid, op grond van verorde ningen, worden opgetreden. Bij de beoordeling van de vraag of dergelijke ver gunningen zullen worden verleend, kan en wordt veelal hun invloed op het stads-, dorps- of land- schapsschoon mede in aanmerking genomen. Zij worden, voor wat het bouwen betreft, getoetst aan voorschriften ter zake van de welstand. Die werken moeten veelal mede worden en dit geldt in het bijzonder voor het bouwen van gebouwen, de aanleg van straten e.d. getoetst aan voor schriften op het gebied der ruimtelijke ordening, bij de opstelling van welke voorschriften met de belangen van stads-, dorps- en landschapsschoon mede rekening pleegt te worden gehouden. In het nieuwe ontwerp-ruimtewet is overigens aan ruim telijke plannen meer nadrukkelijk de taak toe bedacht, voor de uitvoerig van werken, geen ge bouwen zijnde, regelen te stellen. Het is dus zó, dat wat door particulieren wordt uit gevoerd, van overheidswege in vrij grote mate kan worden beïnvloed, opdat grote schade, ter zake van de belangen welke Heemschut behartigt, kan worden vermeden. Naar mate de overheid méér met de Bond en anderen die in gelijke richting- werken samenwerkt wordt de kans, dat die be langen worden geschaad, steeds geringer. In wel stands- en dergelijke adviescommissies hebben veel al leden van Heemschut zitting, zodat de doelstel lingen van de Bond in de adviezen tot uitdrukking komen. De beslissingen der overheid worden door be stuurscolleges genomen; d.i. dus door direct of in direct gekozen vertegenwoordigers der bevolking. De bevolking kan deze dus ter verantwoording- roepen. Van beslissingen van indirect gekozen ver tegenwoordigers der bevolking, b.v. een college van Burgemeesters en Wethouders, is vaak beroep op de Gemeenteraad, dus de direct gekozen vertegen woordigers der bevolking, mogelijk. Door een en ander kan de publieke opinie haar invloed ten behoeve van de Heemschutgedachte uitoefenen. Daar komt nog bij, dat de particulieren direct bindende voorschriften op het gebied der ruimte lijke ordening: uitbreidingsplannen, rooilijnen, bouwverboden en komvoorschriften, publiekelijk en na openbare discussie tot stand komen. Er be staat dus gelegenheid, die voorschriften, indien zij uit hoofde van de belangen, die de Bond voorstaat, onvoldoende of zelfs bezwarend zijn, te beïnvloe den: de openbare mening kan zich er over uit spreken, bezwaren kunnen formeel worden inge diend en worden via een voorgeschreven procedure zorgvuldig gewogen. Zo de Bond zelf thans in deze (nog) niet als belanghebbende wordt aangemerkt, dan nog kan hij ter zake adresseren en op andere wijze beslissingen ter zake beïnvloeden. Bij vol doende waakzaamheid, activiteit en contacten blijkt aldus meer en meer in het belang van Heem schut te kunnen worden bereikt. De goede wegen staan open, zij worden meer en meer bewandeld. Wanneer de overheid zelf bouwt en werken uit voert, ligt de zaak iets anders. Niet zozeer bij het bouwen: dit pleegt meestal evenzeer aan het wel standstoezicht te worden onderworpen als het bouwen door particulieren, en verloopt meestal zelfs meer bevredigend. Ook voor deze gebouwen wordt meestal een bouwvergunning uitgereikt, waaruit blijkt, dat aan alle eisen is voldaan. Wanneer de genoemde veranderingen niet het bouwen, maar het uitvoeren van werken door de overheid zelf betreffen, geldt het voorgaande niet precies op dezelfde wijze. Maar voor die uit voering moeten door een openbaar lichaam gelden worden gevoteerd. Een desbetreffend besluit komt daarbij ook in dat lichaam in openbare discussie, zodat het publiek daarvan kan kennis nemen en daarop, dus ook op het werk zelf, invloed kan uit oefenen. Ook langs die weg kunnen de belangen, die Heemschut voorstaat, bevorderd worden. Dat is dus alles langs de democratische weg van zeggenschap der bevolking in de zaken, die haar ook in haar totaliteit aangaan. Het is nu opmerkelijk, dat, hoe groter en belang rijker overheidswerken worden, dus hoe grotere veranderingen zij*brengen in stad, dorp en land schap, er des te minder gelegenheid bestaat om de vorm, waarin zij zullen worden uitgevoerd, op de omschreven wijze door de bevolking te doen 59

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1956 | | pagina 15