Bevordert het verkeer te water Meermalen hebben wij gewezen op de veel te weinig gebruikte mogelijkheid die een waterstad als Amsterdam biedt, om het verkeer te water krachtig te bevorderen. Het verdient de aandacht, dat wij dezer dagen in twee dagbladen onafhankelijk van elkaar deze mening terugvonden. Op 13 juni schreef het dagblad Trouw, Amster dam: ,,In Parijs, slechts spaarzaam voorzien van waterwegen, heeft een groot dagblad kleine, snelle motorbootjes aangeschaft voor het transport van de edities naar de verschillende distributiepunten in en ook buiten de stad. Het schijnt uitstekend te voldoen: iedereen ontvangt nu zijn krant op tijd, verkeersknopen ten spijt. Weer rijst de vraag: waarom zoiets hier niet? We hebben het idee, dat men van hogerhand eigenlijk een beetje gekant is tegen verkeer-te- water te Amsterdam. Het is slechts een vermoeden, en we zouden niets liever willen, dan zien dat we ongelijk hebben." Aldus Trouw. In het dagblad Het Vrije Volk, Amsterdam, van 12 juli wordt gewag gemaakt van een moeizame tocht met autobussen. Het blad schreef: „Men on dervond namelijk hoe lastig hetismeteen2,5meter brede bus door de oude stad te manoeuvreren. Het bleek bijna onmogelijk te zijn. Hulde daarom aan chauffeurs van bussen en vrachtwagens, die dagelijks deze moeilijkheden blijken te kunnen overwinnen. Maar niettemin vragen wij ons af, of het geen tijd wordt maximum- eisen te gaan stellen aan de formaten van door de binnenstad rijdende vervoermiddelen .En is het heus zo'n dwaas idee om in Amsterdam wat meer van het alom aanwezige water gebruik te gaan maken voor het vervoer van goederen?" Neen zo dwaas is dat niet. Wij hebben daar meer malen op gewezen. Maar dan moet men het heil loze plan ter zijde leggen om een doorbraak door de oude stad te forceren over de Elandsgracht, maar deze en enkele andere grachten weer open leggen om goede dwarsverbindingen te verkrijgen, die men destijds zo kortzichtig verstopt heeft. Is het eigenlijk niet onbegrijpelijk, dat men de prach tige kans die Amsterdam biedt om het verkeer te land te ontlasten en over te brengen op het water, maar rustig ongebruikt laat? Het Wederopbouwplan-Nieuwmarkt afgewezen De Regering heeft haar goedkeuring onthouden aan het zg. wederopbouwplan Nieuwmarkt. Met het Ministerie van Wederopbouw Volkshuisvesting en dat van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen hebben een stokje gestoken voor de uitvoering van dit plan, waartegen door onze Bond in samenwerking met de drie oudheid kundige verenigingen in Amsterdam met klem is gewaarschuwd. Het moge tot voldoening stemmen dat deze waar schuwing gegeven is, wij zijn nog niet overtuigd, dat dit bij de ontwerpers ook leiden zal tot het in zicht, dat ter rehabilitatie van de Amsterdamse binnenstad een andere weg bewandeld moet wór den dan die achter de sloophamers en bulldozers aan. Wanneer men niet eerst het principiële stand punt inneemt, dat het zware en het onnodige land- verkeer uit de binnenstad geweerd moeten worden, zal er een nieuw wanproduct voor Amsterdam uit de bus komen. Het Algemeen Handelsblad, dat in zijn nummer van 1 juni de afkeuring door de Regering het resultaat noemt van het advies van de vier oudheidkundige verenigingen kwam daar op terug in een artikel van 2 juni. Het blad wijst name en 55 Een van de huizen, die door het Wederopbouwplan Nieuwmarkt werden bedreigdDijkstraat 21Foto: W. MZilver Hupe r.

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1956 | | pagina 11