ft
menselijk heilige, en waarin men onverschillig
mensen en machines optast, zijn voorbeelden van
menselijke desintegratie.
De Fransman komt naar Nederland, omdat ons
land een cultuurland is, een land van humanisme
en beschaving, zeker, maar ons land zal alles in het
werk moeten stellen, om de Fransman blijvend te
bekoren om op hetzelfde hoge culturele peil te
blijven, dat het Franse volk kenmerkt." Aldus de
heer Van der Stap.
Als wij dan aan de stormlopen op onze tot voor
kort nog gave oude binnensteden denken, aan de
plannen tot dempingen, doorbraken, zg. ver
nieuwingen e.d. dan wordt het ons bang te moede.
Alsof deze binnensteden, „onontwikkelde ge
bieden" zijn spreekt men over de noodzaak van
deze doorbraken enz. om deze stadskernen te „ont
sluiten" voor het verkeer, daarbij vele andere
hogere waarden genadeloos met voeten tredend.
Dat hiertegen ook in de kringen van architecten,
van stedebouwkundigen zelf bezwaren rijzen,
waarlijk niet alleen in Nederland, moge blijken
uit een artikel in het tijdschrift „Der Baumeister"
door Rudolf klister, die met het oog op de Duitse
binnensteden schreef: „Men wil
nog steeds trachten om de straten
in de binnensteden voor het be
staande en het toekomstige ver
keer geschikt te maken en de
binnensteden voor het moderne
verkeer te ontsluiten. Bij dat
streven verricht men echter een
belachelijk prutswerk, dat evenwel
bijzonder kostbaar is. Men maakt
hier een doorbraak en ginds ver
plaatst men een rooilijn enkele
meters naar achteren, men zet de
gebouwen op hoge poten en maakt
voetgangersarcaden en plaatst een
woud van verkeersborden, die elke
paar maanden moeten worden
veranderd. Welk een fundamen
tele dwaling, om thans nog te
menen dat stedebouwkundige wij
zigingen en z.g. aanpassingen de
toeneming van hetverkeer kunnen
bijhoudenAl dergelijke pogingen,
hoe kostbaar ook, leiden tot een
vernieling van onze binnensteden,
i zonder enige winst voor het ver
keer. De enige goede weg gaat
in omgekeerde richting: men were het gehele
particuliere autoverkeer uit die binnensteden, en
late daarin alleen openbare vervoermiddelen toe."
Dit Duitse betoog sluit geheel aan bij onze eigen
vroeger geuite mening, dat de binnensteden ge
sloten moeten worden voor alle onnodige verkeer.
Zal men dit nu niet doen, dan zal men er toch over
enige jaren toe gedwongen worden, door dat verkeer
zelf. Laat men het dan nu doen, dat bespaart
vele onnodige vernielende doorbraken en onher
stelbare slopingen, die stadspatroon en stads-
schoon, schaal en verhoudingen uiteenrukken.
Dezer dagen werd in Amsterdam een bedrag van
ruim twee miljoen gulden aan de Raad gevraagd
om lage hekken langs de grachten aan te brengen.
Op die wijze zouden te water rijdende auto's be
teugeld kunnen worden.
Men is van mening dat hetstadsbeeld hiermee weinig
geschaad wordt. Wij laten deze mening voor ver
antwoordelijkheid van hen die haar uitspraken. Een
andere zaak willen wij echter onder de aandacht
brengen, die o.i. veel vérstrekkender is. Met het
plaatsen van deze hekken bekrachtigt men de betreurens
waardige misvatting dat de grachten parkeerplaatsen zijn.
54
Nederlands cultuurschoon;
de Markt te Gouda. Foto: W. M. üilvor Rupc