ft menselijk heilige, en waarin men onverschillig mensen en machines optast, zijn voorbeelden van menselijke desintegratie. De Fransman komt naar Nederland, omdat ons land een cultuurland is, een land van humanisme en beschaving, zeker, maar ons land zal alles in het werk moeten stellen, om de Fransman blijvend te bekoren om op hetzelfde hoge culturele peil te blijven, dat het Franse volk kenmerkt." Aldus de heer Van der Stap. Als wij dan aan de stormlopen op onze tot voor kort nog gave oude binnensteden denken, aan de plannen tot dempingen, doorbraken, zg. ver nieuwingen e.d. dan wordt het ons bang te moede. Alsof deze binnensteden, „onontwikkelde ge bieden" zijn spreekt men over de noodzaak van deze doorbraken enz. om deze stadskernen te „ont sluiten" voor het verkeer, daarbij vele andere hogere waarden genadeloos met voeten tredend. Dat hiertegen ook in de kringen van architecten, van stedebouwkundigen zelf bezwaren rijzen, waarlijk niet alleen in Nederland, moge blijken uit een artikel in het tijdschrift „Der Baumeister" door Rudolf klister, die met het oog op de Duitse binnensteden schreef: „Men wil nog steeds trachten om de straten in de binnensteden voor het be staande en het toekomstige ver keer geschikt te maken en de binnensteden voor het moderne verkeer te ontsluiten. Bij dat streven verricht men echter een belachelijk prutswerk, dat evenwel bijzonder kostbaar is. Men maakt hier een doorbraak en ginds ver plaatst men een rooilijn enkele meters naar achteren, men zet de gebouwen op hoge poten en maakt voetgangersarcaden en plaatst een woud van verkeersborden, die elke paar maanden moeten worden veranderd. Welk een fundamen tele dwaling, om thans nog te menen dat stedebouwkundige wij zigingen en z.g. aanpassingen de toeneming van hetverkeer kunnen bijhoudenAl dergelijke pogingen, hoe kostbaar ook, leiden tot een vernieling van onze binnensteden, i zonder enige winst voor het ver keer. De enige goede weg gaat in omgekeerde richting: men were het gehele particuliere autoverkeer uit die binnensteden, en late daarin alleen openbare vervoermiddelen toe." Dit Duitse betoog sluit geheel aan bij onze eigen vroeger geuite mening, dat de binnensteden ge sloten moeten worden voor alle onnodige verkeer. Zal men dit nu niet doen, dan zal men er toch over enige jaren toe gedwongen worden, door dat verkeer zelf. Laat men het dan nu doen, dat bespaart vele onnodige vernielende doorbraken en onher stelbare slopingen, die stadspatroon en stads- schoon, schaal en verhoudingen uiteenrukken. Dezer dagen werd in Amsterdam een bedrag van ruim twee miljoen gulden aan de Raad gevraagd om lage hekken langs de grachten aan te brengen. Op die wijze zouden te water rijdende auto's be teugeld kunnen worden. Men is van mening dat hetstadsbeeld hiermee weinig geschaad wordt. Wij laten deze mening voor ver antwoordelijkheid van hen die haar uitspraken. Een andere zaak willen wij echter onder de aandacht brengen, die o.i. veel vérstrekkender is. Met het plaatsen van deze hekken bekrachtigt men de betreurens waardige misvatting dat de grachten parkeerplaatsen zijn. 54 Nederlands cultuurschoon; de Markt te Gouda. Foto: W. M. üilvor Rupc

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1956 | | pagina 10