Hier is ernstige schade gedaan aan een stadsbeeld,
dat ontelbare malen door schilders en etsers op
doek en plaat is gezet. Wij moeten met een eind
oordeel nog even wachten tot het helemaal uit de
steigers is, maar dat dit veel verschil zal maken
wat het dooddrukken van de geveltoppen betreft,
kunnen wij niet geloven." Aldus Het Vrije Volk.
Wij nemen deze critiek over, omdat hier een groot
dagblad op eigen initiatief vermeldt, waarop wij
herhaaldelijk wezen, nl. het lak hebben aan de
bestaande oude bebouwing van erkende schoon
heid en het grofweg neerzetten van onvoldragen
bouwsels. Dat dit in afwijking is van de ter publi
catie gegeven tekening, schijnt bij deze weinig
piëteitvolle houding ten opzichte van het oude
stadsschoon te horen.
Onze vraag is: Laat het stadsbestuur het nu
hierbij
Dr R. van Luttervelt
HET BOSSCHE BROEK, EEN HISTORISCH MONUMENT
In de Verenigde Staten heeft de voortreffelijke
dienst der „National Parks" niet alleen de zorg
voor de natuurmonumenten, maar ook voor wat
men in Nederland noemt de „monumenten van
geschiedenis en kunst". Onder dit laatste begrijpt
men in Amerika evengoed oude gebouwen die om
hun schoonheid of kunsthistorische betekenis
waard zijn, voor het nageslacht bewaard te blijven,
als die, waarin zich bepaalde historische gebeurte
nissen hebben voltrokken, en bovendien terreinen
waarop episodes uit de vaderlandse geschiedenis
zich hebben afgespeeld, bijv. slagvelden. Neder
land mag aan deze brede opvatting een voorbeeld
nemen. Oude gebouwen mogen, bij ontbreken
van een monumentenwet, volgens de letter als
„vogelvrij" worden beschouwd, in praktijk hebben
jarenlange acties, goede zorgen van overheid en
particulieren heel wat op dit gebied weten te red
den. Maar dat het ons gemeenlijk maar al te zeer
aan begrip voor onze „monumenten van ge
schiedenis" in de eigenlijke zin van het woord ont
breekt blijkt weer eens uit de plannen die het
Bossche Broek bedreigen. Te weinig realiseert men
zich dat hier een uitermate belangwekkend „mo
nument van geschiedenis" geschonden dreigt te
worden.
In de tachtigjarige oorlog waren de prinsen Mau-
rits en Frederik Hendrik beroemd om hun belege
ringstechniek, waarmee zij menige stad aan de
Spanjaarden wisten te ontnemen. Het was vooral
hierdoor dat Spanje werd verslagen en dat wij
onze nationale vrijheid verwierven. Bekend genoeg
is hoe deze belegeringstechniek grote reputatie ge
noot en tot ver in het buitenland de aandacht trok.
Voor wie een goed militair wilde worden was hier
de leerschool!
Van alle belegeringen de grootst opgezette, de
meest consequent doorgevoerde, de meest specta-
De belegering van
's-Hertogenbosch
1629