zich tot het College van Gedeputeerde Staten van
Friesland heeft gewend, met het verzoek om het
betrokken uitbreidingsplan niet goed te keuren.
Demping Kollumervaart
Nu de demping van de Kollumervaart ook door
Gedeputeerde Staten van Friesland is goedgekeurd,
heeft het bestuur van de Bond Heemschut zich
gewend tot de Kroon. Het blijft van mening, dat
demping van de gracht om stedebouwkundige
redenen onverantwoord is. Een juistere oplossing
moet naar het oordeel van het bestuur gezocht
worden in de aanleg van de volgens het vigerende
uitbreidingsplan in onderdelen nagenoeg even
wijdig met de dorpsstraat geprojecteerde weg,
die het plaatselijke verkeer buiten het bedreigde
gebied zal voeren.
Wat de parkeergelegenheid betreft, deze zou
kunnen worden verkregen door amoveren van krot
woningen aan een op de dorpsstraat uitkomende
steeg de zgn. Brede Reed alsmede elders op
daarvoor na sanering in aanmerking komende
plaatsen. Voorts merkte ons bestuur op, dat het
onderhavige besluit in strijd is met de Woningwet.
Immers, een belangrijk deel van de thans te dem
pen gracht valt binnen het vigerende, in october
1945 herziene, uitbreidingsplan voor Kollum,
waarop het water is gehandhaafd. De esthetische
gevolgen van de demping kunnen slechts ramp
zalig worden genoemd. De bebouwing waarvan
het aspect door de aanwezigheid van het water op
een hoger plan geheven wordt, zal aan de zeer
brede en kale straat die zal ontstaan, al haar
gebreken gaan vertonen;
het enige stedebouwkundig
aantrekkelijke monument
van Kollum zou daarbij
verdwijnen, waardoor het
plaatsje zou degraderen
tot een karakterloos dorp.
Ook het bestuur van de
Kring Friesland van de
B.N.A. verzette zich te
gen deze demping, wel
ke het esthetisch noch
verkeerstechnisch verant
woord acht.
Demping te Kockengen
De Raad van de gemeente Kockengen (U.) heeft
ƒ15.000.gevoteerd voor een vooronderzoek
naar de mogelijkheden van demping van de
Bijleveld aldaar. Dit vooronderzoek zou omvatten
bodemonderzoek en onderzoek naar het grond
water, het opmaken van een plan voor een riole
ringsinstallatie, het maken van een plan voor een
zuiveringsinstallatie en een plan tot demping.
Uitvoering van deze plannen zou ƒ350.000.
kosten. Het voornaamste argument voor derriping
zou zijn gelegen in een gewenste verkeersverbete-
ring. De schoonheid van Kockengen, dat thans
een karakteristiek en aantrekkelijk dorp is, zal
daarbij grotendeels verloren gaan. Wij herinneren
ons nog goed, hoe in 1950 op alle minnaars van
de Nederlandse monumenten een beroep werd
gedaan, toen de restauratie van de Ned. Herv.
kerk te Kockengen in het geding was en voor
Kockengen zelf het benodigde bedrag van
100.000.te hoog was. Het verbaast ons daarom
zo, dat voor afbraak van de schoonheid van
Kockengen een veelvoud van dat bedrag wel
beschikbaar wordt geacht.
Het bestuur van dé Bond Heemschut heeft zich
tot Gedeputeerde Staten gewend en zijn oordeel
uitgesproken, dat geenszins vast staat,- dat in het
betrokken verkeersbelang niet op andere wijze
kan worden voorzien, terwijl het zijn mening uit
spreekt, dat de kosten van deze ingreep in de
structuur van Kockengen voor deze kleine ge
meente wel uitzonderlijk hoog zijn.
Gracht in Kollum met demping
bedreigd
Fotc Ir. D. A. Arkenbout