zoals bedrijfsgebouwenparkeergarages en hedendaagse woonvormenmet vrucht kunnen worden geïntroduceerd. Bepaaldemeer representatieve bestemmingen, die in de binnenstad door hun afmetingen niet zouden passen, kun nen als stedebouwkundige accenten in deze wijken worden ingepast. Ruime verkeersfaciliteiten kunnen worden aan gebracht. De Wibautstraat geeft reeds thans een indruk, hoe hier een imposant en levendig, modern stadsdeel zou kunnen ontstaan dat zou kunnen getuigen in moderne taal van de herleefde bloei van onze stad. Een dergelijk project is een werk van toch altijd nog vrij lange adem. De tijd dat de woningnood nog. heerst kan echter worden besteed aan het voorbereiden en ontwerpen van zodanige plannen. Gestreefd zou kunnen worden naar in étappes uitvoerbare projecten, waardoor kan worden bereikt, dat bestemmingen die in de binnenstad geen plaats meer vinden, zo spoedig mogelijk kunnen worden ondergebracht. c. Uitvoering Nu de uitbreidingsplannen en hun verwezenlijking vrijwel alle aandacht van de Afdeling Stadsontwikkeling op eisen, zou voorbereiding van deze plannen, welke als zeer urgent is te beschouwen, het best kunnen geschieden in samenwerking met particuliere stedebouwkundigen. Voor al het maken van een plan voor een modern city gebied tus sen Wibautstraat en Boerenwetering („De Pijp") achten wij zeer urgent, fou het geen aantrekkelijk object kunnen zijn voor een meervoudige opdracht? Tevens zou kunnen worden nagegaan welke lacunes de bestaande stedebouwkundige wetgeving vertoont, teneinde tijdig op aanvulling te kunnen aandringen. 3 Het bedrijfsleven Een belangrijk deel van de in de binnenstad gevestigde bedrijven waaronder gemakshalve ook kantoren worden verstaan) kan in de binnenstad zijn vleugels slechts uit slaan door het plegen van roofbouw op de oude stad. Hier onder zijn te rekenen het dichtbouwen van binnenterreinen, het uithollen van de oude bebouwing, en het verhogen van de bebouwing door toevoeging van verdiepingen. Een voor het bedrijf bevredigende oplossing wordt op deze wijze zelden bereikt. Men mag aannemen, dat een belangrijk deel van deze bedrijven gaarne de gelegenheid zal aangrijpen een modern gebouw met voldoende uitbreidingsmogelijkheden in een gunstig gelegen wijk te stichten, ook al gaat daarmede overplaatsing gepaard. Het beschikbaar komen van zulke terreinen is daarom als een urgente voorziening te be schouwen. De verplaatsing kan worden gestimuleerd door het geven van subsidies en door het treffen van maatregelen ter voorkoming van verdere „roofbouw" op de binnenstad. Het stadium, waarop de expansie van een bedrijf tot over plaatsing noopt zal dan eerder worden bereikt, en al te grote schade aan de structuur van de binnenstad worden voor komen. Hierdoor zal op natuurlijke wijze een zekere se lectie tot stand komen tussen bedrijven die in de binnenstad al of niet passen. Een strenge toepassing van de Hinderwet zou mede dienstbaar kunnen worden gemaakt aan het streven tot verwijdering van storende bedrijven. Niet alle bedrijven, die in de binnenstad geweerd zouden moeten worden, komen in aanmerking voor een plaats in te saneren 19de-eeuwse wijken. Bedrijven die veel verkeer aan trekken een grote omvang bezitten, of door hoge personeels bezetting het wegennet van de binnenstad op de spitsuren te zwaar belasten, zullen in een nieuwe cityop hun plaats zijn, bedrijven die hinder veroorzaken door geuren, geluiden of verontreiniging van de openbare weg, niet. Voor zover deze laatste categorie een min of meer centrale ligging behoeft, zou wellicht kunnen worden gedacht aan een oplossing in de geest van het in het Algemeen Uitbrei dingsplan 1934 opgenomen Basiskanaal, dat een ligging dichtbij de binnenstad en aan vaarwater combineerde met goede weg- en spoorwegaansluitingen. Het accent zou daarbij van de entrepotfunctie moeten worden verschoven naar de industrie. 4 Cultureel leven Dat de binnenstad een bij uitstek stimulerend milieu is voor de activiteiten van kunstenaars en beoefenaars van het kunstambacht is een onomstreden feit. Dat Amster dam een zeer hoog percentage van het kunstbeoefenend volks deel van Nederland herbergt eveneens. Bij herstel van de binnenstad zal zich de gelegenheid voordoen, deze vrijwel vergeten categorie te verlossen van een chronisch tekort aan geschikte atelierruimte met aansluitende woongelegenheid. De levendigheid en aantrekkelijkheid van de binnenstad zou daarmede tevens worden gediend. Tal van grote grachtenhuizen zouden onderdak kunnen verlenen aan culturele instellingen, die zich thans vaak met veel te beperkte, ongeschikte of ongunstig gelegen ruimten moeten behelpen. Ook kleinere musea zouden er een pas sende huisvesting kunnen vinden. Wij denken hier aan in stellingen als de Muziekbibliotheek, het Vondelmuseum, het Multatulimuseum, het Toneelmuseum, het Museum voor Tijdmeetkunde, het Joodsch Historisch Museum enz. Het rapport van de „Commissie Bestemming Synagogen" heeft ten deze reeds aantrekkelijke voorstellen gedaan, die door onze Besturen ten zeerste worden gewaardeerd, fij zouden als een belangrijke eerste stap in deze richting kunnen worden beschouwd. Een kwalitatief en kwantitatief beter bewoonde binnen stad zou de verlaten kerken wellicht ten dele haar gods dienstige functie kunnen hergeven en bovendien haar ge bruik voor concerten kunnen stimuleren; thans liggen zij te afzijdig om veel publiek te trekken. Het onderhoud van deze gebouwen, een zware last voor de eigenaren, zou er 88

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1955 | | pagina 44