dezelfde plaats worden beperkt, waardoor blijkens verrichte waarnemingen slechts 10 a 20% van de parkeerders zou worden getroffen, dan zou voor het kort parkeren ongeveer twee maal zoveel ruimte ontstaan. Wij stellen ons daarom voor, de plaatsen, waar slechts ge durende een beperkte tijd geparkeerd mag worden, uit te breiden. In verband met de wettelijke voorschriften is het niet mogelijk door het heffen van parkeergelden met ge bruikmaking van parkeermeters te pogen de parkeerduur te beïnvloeden. Wij zullen echter nagaan, of parkeermeters van nut kunnen zijn opdat deze bij wijziging van de wettelijke voorschriften ingevoerd zouden kunnen wor den. 28. Het verschijnsel doet zich voor, dat parkeer plaatsen als het Amstelveld, de Nieuwmarkt en de Westermarkt, niet intensief worden ge bruikt, waarschijnlijk omdat de automobilist met zijn wagen tot de kern van de stad wil door dringen. Een meer evenredige verdeling van het gebruik van de beschikbare parkeerplaat sen zal o.i. dienen te worden bevorderd. 29. Wat betreft de parkeercapaciteit in de omge ving van het Leidseplein, zij opgemerkt, dat op het in de nabije omgeving gelegen Raam- plein veelal voldoende parkeergelegenheid aanwezig is. Dezerzijds wordt onderzocht, of demping van het gedeelte van de Lijnbaans gracht langs de Zieseniskade, met inachtne ming van de karakteristiek van de Wetering- buurt, een aanvaardbare oplossing kan bieden ter verruiming van de parkeergelegenheid in deze omgeving. 30. Een misstand is voorts het onoordeelkundig en in strijd met de voorschriften parkeren. De vraag, of door wijziging van het toezicht op de parkeerplaatsen in de binnenstad, ver betering kan worden bereikt ten aanzien van het effectieve gebruik van de parkeerplaatsen vormt een punt van overweging. 31. Wij mogen U intussen niet verhelen, dat scher per toezicht en betere controle op het parke ren en de parkeerplaatsen mede afhankelijk zeggen dat de situering en de bouw der parkeergarages rondom de binnenstad en der autohavens aan de stads rand met de grootste voortvarendheid ter hand genomen moet worden om bijtijds gereed te zijn. Het wil ook zeggen dat een demping van een deel der Lijnbaans gracht langs de zjieseniskade evenmin in aanmerking komt als het situeren van een parkeergarage in de binnenstadomdat voor dergelijke maatregelen geldt wat in deze Nota over grote doorbraken gezegd word: zijn van de mate, waarin het zal gelukken, daarvoor geschikt personeel aan te trekken. 32. De hier aangeroerde limitering van de par keertijd in de binnenstad brengt mede, dat er behoefte zal bestaan aan plaatsen voor het langdurig parkeren elders, daar immers dege nen, die langere tijd willen parkeren, zo dicht mogelijk bij de binnenstad een plaats zullen zoeken. In welke vorm dit zal moeten geschie den, zal een nadere studie eisen. Het aanleg gen van grote parkeerpleinen langs de rand van de binnenstad komt in beginsel door hun enorme omvang in onze stad, die toch al met terreingebrek te kampen heeft, niet in aanmer king; wel daarentegen het stichten van de reeds genoemde uit meer vei diepingen be staande parkeergarages langs deze rand en wellicht op enkele plaatsen in de binnenstad, waar dit verkeerskundig en uit een oogpunt van algemeen aspect toelaatbaar is. Ook zal in nieuw te stichten gebouwen parkeerruimte voor eigen gebruik dienen te worden opgenomen. 33. Voorts zal het verbod van langdurig parkeren een voorziening nodig maken ten behceve van de voortzetting van de reis van de automo bilist, die aan de rand van de binnenstad zijn auto parkeert. Het openbaar vervoermiddel zal zich daarbij moeten aanpassen. 10. Bodediensten. 34. De aan de N.Z. Voorburgwal en de Spuistraat gevestigde bodediensten veroorzaken, gelijk U bekend is, ernstige verkeerscongesties op deze voor het doorgaand verkeer belangrijke stamwegen. Reeds sedert geruimen tijd wor den dezerzijds ernstige pogingen gedaan, om tot verplaatsing van deze instellingen te ge raken; de moeilijkheid daarbij is het vinden van een aanvaardbare plaats. Zoals U be kend is, zullen, na de totstandkoming van de wijzigingen in het Oosterdok in verband met de aanleg van de autotunnel onder het IJ, de bodediensten, evenals de beurt- vaartdiensten, aldaar een plaats krijgen. Wij het zou een ontoelaatbare aanslag op het kakarter der oude stad zijn en tenslotte weinig doelmatigaange zien een parkeergarage in het centrum een verkeers- magneet van de ergste soort zou zijn. Als tijdelijke noodmaatregelvoordat de parkeergarages in gebruik zijn, ware echter wel de suggestie te overwegen, in een adres van de Kamer van Koophandel geopperd, om tijdelijk de brede berm van de buitensingel als par keergelegenheid in te richten. 81

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1955 | | pagina 37