dezelfde plaats worden beperkt, waardoor
blijkens verrichte waarnemingen slechts 10 a
20% van de parkeerders zou worden getroffen,
dan zou voor het kort parkeren ongeveer twee
maal zoveel ruimte ontstaan. Wij stellen ons
daarom voor, de plaatsen, waar slechts ge
durende een beperkte tijd geparkeerd mag
worden, uit te breiden. In verband met de
wettelijke voorschriften is het niet mogelijk
door het heffen van parkeergelden met ge
bruikmaking van parkeermeters te pogen de
parkeerduur te beïnvloeden. Wij zullen echter
nagaan, of parkeermeters van nut kunnen zijn
opdat deze bij wijziging van de wettelijke
voorschriften ingevoerd zouden kunnen wor
den.
28. Het verschijnsel doet zich voor, dat parkeer
plaatsen als het Amstelveld, de Nieuwmarkt en
de Westermarkt, niet intensief worden ge
bruikt, waarschijnlijk omdat de automobilist
met zijn wagen tot de kern van de stad wil door
dringen. Een meer evenredige verdeling van
het gebruik van de beschikbare parkeerplaat
sen zal o.i. dienen te worden bevorderd.
29. Wat betreft de parkeercapaciteit in de omge
ving van het Leidseplein, zij opgemerkt, dat
op het in de nabije omgeving gelegen Raam-
plein veelal voldoende parkeergelegenheid
aanwezig is. Dezerzijds wordt onderzocht, of
demping van het gedeelte van de Lijnbaans
gracht langs de Zieseniskade, met inachtne
ming van de karakteristiek van de Wetering-
buurt, een aanvaardbare oplossing kan bieden
ter verruiming van de parkeergelegenheid in
deze omgeving.
30. Een misstand is voorts het onoordeelkundig
en in strijd met de voorschriften parkeren.
De vraag, of door wijziging van het toezicht
op de parkeerplaatsen in de binnenstad, ver
betering kan worden bereikt ten aanzien van
het effectieve gebruik van de parkeerplaatsen
vormt een punt van overweging.
31. Wij mogen U intussen niet verhelen, dat scher
per toezicht en betere controle op het parke
ren en de parkeerplaatsen mede afhankelijk
zeggen dat de situering en de bouw der parkeergarages
rondom de binnenstad en der autohavens aan de stads
rand met de grootste voortvarendheid ter hand genomen
moet worden om bijtijds gereed te zijn. Het wil ook
zeggen dat een demping van een deel der Lijnbaans
gracht langs de zjieseniskade evenmin in aanmerking
komt als het situeren van een parkeergarage in de
binnenstadomdat voor dergelijke maatregelen geldt
wat in deze Nota over grote doorbraken gezegd word:
zijn van de mate, waarin het zal gelukken,
daarvoor geschikt personeel aan te trekken.
32. De hier aangeroerde limitering van de par
keertijd in de binnenstad brengt mede, dat er
behoefte zal bestaan aan plaatsen voor het
langdurig parkeren elders, daar immers dege
nen, die langere tijd willen parkeren, zo dicht
mogelijk bij de binnenstad een plaats zullen
zoeken. In welke vorm dit zal moeten geschie
den, zal een nadere studie eisen. Het aanleg
gen van grote parkeerpleinen langs de rand
van de binnenstad komt in beginsel door hun
enorme omvang in onze stad, die toch al met
terreingebrek te kampen heeft, niet in aanmer
king; wel daarentegen het stichten van de
reeds genoemde uit meer vei diepingen be
staande parkeergarages langs deze rand en
wellicht op enkele plaatsen in de binnenstad,
waar dit verkeerskundig en uit een oogpunt
van algemeen aspect toelaatbaar is. Ook zal in
nieuw te stichten gebouwen parkeerruimte voor
eigen gebruik dienen te worden opgenomen.
33. Voorts zal het verbod van langdurig parkeren
een voorziening nodig maken ten behceve
van de voortzetting van de reis van de automo
bilist, die aan de rand van de binnenstad zijn
auto parkeert. Het openbaar vervoermiddel
zal zich daarbij moeten aanpassen.
10. Bodediensten.
34. De aan de N.Z. Voorburgwal en de Spuistraat
gevestigde bodediensten veroorzaken, gelijk
U bekend is, ernstige verkeerscongesties op
deze voor het doorgaand verkeer belangrijke
stamwegen. Reeds sedert geruimen tijd wor
den dezerzijds ernstige pogingen gedaan, om
tot verplaatsing van deze instellingen te ge
raken; de moeilijkheid daarbij is het vinden
van een aanvaardbare plaats. Zoals U be
kend is, zullen, na de totstandkoming van
de wijzigingen in het Oosterdok in verband
met de aanleg van de autotunnel onder
het IJ, de bodediensten, evenals de beurt-
vaartdiensten, aldaar een plaats krijgen. Wij
het zou een ontoelaatbare aanslag op het kakarter der
oude stad zijn en tenslotte weinig doelmatigaange
zien een parkeergarage in het centrum een verkeers-
magneet van de ergste soort zou zijn. Als tijdelijke
noodmaatregelvoordat de parkeergarages in gebruik
zijn, ware echter wel de suggestie te overwegen, in een
adres van de Kamer van Koophandel geopperd, om
tijdelijk de brede berm van de buitensingel als par
keergelegenheid in te richten.
81