23. Wij zullen met bekwame spoed doen onderzoe
ken, welke betekenis een ondergrondse spoor
weg voor onze stad kan hebben en wat de
technische en financiële consequenties van
zulk een aanleg zijn. Bij de beoordeling van
de kosten zal de wens tot, behoud van de bin
nenstad een belangrijke rol moeten spelen.
24. Het vraagstuk van het personenvervoer in
onze binnenstad zal behandeld moeten worden
in het kader van een algemeen vervoersplan
voor de gehele toekomstige stad. Daarbij zal
tevens opnieuw in beschouwing moeten wor
den genomen, hoe de Ringspoorbaan dienst
baar kan worden gemaakt aan massaal per
sonenvervoer.
25. Wij zijn voornemens, de bestudering van de
vraagstukken van het gehele vervoer van de
27.
toekomstige stad aan een
commissie van deskundi
gen op te dragen.
8. Goederenvervoer.
26. Het goederenvervoer, ver
oorzaakt door de in de bin
nenstad gevestigde onderne
mingen en bedrijven, kan in
het algemeen zeker niet wor
den geweerd. De bezwaren
van de zware en lange vracht
auto's zijn echter zodanig, dat
niettemin maatregelen wense
lijk zijn, die deze auto's zoveel
mogelijk langs ringwegen om
de binnenstad leiden. In dit beleid past de ver
plaatsing van de bode- en beurtvaartdiensten
uit het centrum naar een plaats daarbuiten.
Het stichten van „autohavens" voor vracht
auto's met logiesgelegenheid voor chauf
feurs aan de rand van de stad, vooral ten
diensten van het internationale vervoer, waar
bij overlading in kleinere eenheden plaats
vindt, heeft in dit verband de aandacht.
9. Parkeren van auto's.
Het gebrek aan parkeerruimte wordt voor
een belangrijk deel veroorzaakt door lang
durig parkeren. Dit geeft een groot ongerief
voor de vele automobilisten, die slechts korte
tijd wensen te parkeren. Zou het recht tot par
keren in de binnenstad tot bijv. twee uren op
25. Het is te hopen, dat in een zodanige commissie alle
aspecten, dus niet uitsluitend de technische aan de
orde zullen komen, hetgeen reeds bij de samenstelling
der commissie tot uiting zou moeten komen.
26. De schade welke de vele jaren vertraging bij het reeds
lang noodzakelijke verplaatsen van de bodediensten
hebben toegebracht aan de oude stad is zeer groot. Als
deze bedrijven verhuisd zullen zijn naar hun voorlopig
nieuw centrum bij de Pontanusstraat, blijven vele
goede oude gebouwen aan de N. Z- Voorburgwal en
de Spuistraat in een deplorabele staat achter. Er zal
met medewerking van het bureau Monumentenzorg
een herstelplan voor deze buurt gemaaktmoeten worden.
De urgentie van maximum lengte,- breedte- en
gewichtsbepalingen voor in de binnenstad toege
laten vrachtauto's onderschrijven wij ten volle, evenals
de noodzaak dergelijk verkeer via de ringwegen om
te leiden en in autohavens op te vangen. Aanbeveling
zou het verdienen dergelijke autohavens aan een vaar
water te situeren zodat de binnenvaart zo veel mogelijk
weer ingeschakeld kan worden bij het goederenvervoer
in de oude stad.
27 33. De in deze alinea's voorgestelde maatregelen
hebben alle betrekking op de naar de opinie van ver
schillende deskundigen op maximaal een tiental jaren
te ramen periode dat het parkeren van particuliere
auto's in de binnensteden nog mogelijk blijft. Dit wil
niet zeggen dat maatregelen op korte termijn uit moe
ten blijven het slordig parkeren langs de grachten
is een publiek gevaar maar wel dat het beleid,
gezien de lange voorbereidingstijd van grote stede-
bouwkundige maatregelen dubbele buitenring, basis
weg, parkeergarages)gericht moet zijn op hetgeen
na die tien jaar aan de orde komt. Dit wil echter
80
De Keizersgracht bij de Brouwersgracht in
1955. Mag dit water zonder functie voor het
goederenvervoer blijven?
fofco W. H. Zilver llnpc