23. Wij zullen met bekwame spoed doen onderzoe ken, welke betekenis een ondergrondse spoor weg voor onze stad kan hebben en wat de technische en financiële consequenties van zulk een aanleg zijn. Bij de beoordeling van de kosten zal de wens tot, behoud van de bin nenstad een belangrijke rol moeten spelen. 24. Het vraagstuk van het personenvervoer in onze binnenstad zal behandeld moeten worden in het kader van een algemeen vervoersplan voor de gehele toekomstige stad. Daarbij zal tevens opnieuw in beschouwing moeten wor den genomen, hoe de Ringspoorbaan dienst baar kan worden gemaakt aan massaal per sonenvervoer. 25. Wij zijn voornemens, de bestudering van de vraagstukken van het gehele vervoer van de 27. toekomstige stad aan een commissie van deskundi gen op te dragen. 8. Goederenvervoer. 26. Het goederenvervoer, ver oorzaakt door de in de bin nenstad gevestigde onderne mingen en bedrijven, kan in het algemeen zeker niet wor den geweerd. De bezwaren van de zware en lange vracht auto's zijn echter zodanig, dat niettemin maatregelen wense lijk zijn, die deze auto's zoveel mogelijk langs ringwegen om de binnenstad leiden. In dit beleid past de ver plaatsing van de bode- en beurtvaartdiensten uit het centrum naar een plaats daarbuiten. Het stichten van „autohavens" voor vracht auto's met logiesgelegenheid voor chauf feurs aan de rand van de stad, vooral ten diensten van het internationale vervoer, waar bij overlading in kleinere eenheden plaats vindt, heeft in dit verband de aandacht. 9. Parkeren van auto's. Het gebrek aan parkeerruimte wordt voor een belangrijk deel veroorzaakt door lang durig parkeren. Dit geeft een groot ongerief voor de vele automobilisten, die slechts korte tijd wensen te parkeren. Zou het recht tot par keren in de binnenstad tot bijv. twee uren op 25. Het is te hopen, dat in een zodanige commissie alle aspecten, dus niet uitsluitend de technische aan de orde zullen komen, hetgeen reeds bij de samenstelling der commissie tot uiting zou moeten komen. 26. De schade welke de vele jaren vertraging bij het reeds lang noodzakelijke verplaatsen van de bodediensten hebben toegebracht aan de oude stad is zeer groot. Als deze bedrijven verhuisd zullen zijn naar hun voorlopig nieuw centrum bij de Pontanusstraat, blijven vele goede oude gebouwen aan de N. Z- Voorburgwal en de Spuistraat in een deplorabele staat achter. Er zal met medewerking van het bureau Monumentenzorg een herstelplan voor deze buurt gemaaktmoeten worden. De urgentie van maximum lengte,- breedte- en gewichtsbepalingen voor in de binnenstad toege laten vrachtauto's onderschrijven wij ten volle, evenals de noodzaak dergelijk verkeer via de ringwegen om te leiden en in autohavens op te vangen. Aanbeveling zou het verdienen dergelijke autohavens aan een vaar water te situeren zodat de binnenvaart zo veel mogelijk weer ingeschakeld kan worden bij het goederenvervoer in de oude stad. 27 33. De in deze alinea's voorgestelde maatregelen hebben alle betrekking op de naar de opinie van ver schillende deskundigen op maximaal een tiental jaren te ramen periode dat het parkeren van particuliere auto's in de binnensteden nog mogelijk blijft. Dit wil niet zeggen dat maatregelen op korte termijn uit moe ten blijven het slordig parkeren langs de grachten is een publiek gevaar maar wel dat het beleid, gezien de lange voorbereidingstijd van grote stede- bouwkundige maatregelen dubbele buitenring, basis weg, parkeergarages)gericht moet zijn op hetgeen na die tien jaar aan de orde komt. Dit wil echter 80 De Keizersgracht bij de Brouwersgracht in 1955. Mag dit water zonder functie voor het goederenvervoer blijven? fofco W. H. Zilver llnpc

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1955 | | pagina 36