die omgeving, zal een betere verkeersafleiding worden be werkstelligd. 17. Door de aanleg van een voet gangerstunnel zal voor de voet gangers een betere passage worden verkregen en het rij- verkeer worden gediend. 6. Stationsplein. 18. In het belang van het verkeer moeteen aan tal werken aan en in de omgeving van Stations plein worden verricht, welke o.i. moeten voeren tot een scheiding van voetgangers- en rijverkeer door dit op verschillend niveau te doen plaatsvinden. Omtrent de in dit verband op korte termijn uit te voeren werken wordt in 4 een uiteen zetting gegeven. 7. Openbaar vervoer. 19. Aan openbare middelen van vervoer naar de binnenstad zal een toenemende behoefte ont staan. Waar door de uitvoering van de verbe tering van de hierbovengenoemde hoofdwegen reserves voor het tramverkeer ter beschikking komen, zullen deze als onderdeel van een studie van het vervoer aan nadere beschouwing moe ten worden onderworpen. 20. Het ligt in de bedoeling, bepaalde tramlijnen door buslijnen te vervangen. Dit betekent niet, dat de tram geheel zal kunnen worden gemist. 21. In enkele zeer grote buitenlandse steden wordt het openbaar vervoer in de straten uitsluitend verzorgd door autobussen. Dit vervoer is. evenwel slechts aanvullend. De grote massa's passagiers worden ondergronds ver voerd. 22. De vraag dringt zich op, of ook Amsterdam tot de aanleg van een ondergrondse spoor weg zal moeten overgaan, hetgeen twee voor delen mee zou brengen: sneller passagiersver voer en ontlasting van het verkeer in de straten. De capaciteit en de snelheid van dergelijk ver voer zijn zeer groot. 16. Op het Muntplein spitst het verkeersprobleem-binnen stad. zich reeds in alle scherpte toe. Om hierin een tij delijke verlichting te brengen, zou het nodig zijn de Oostzijde, de enige wand die nog enkele goede gevels bevat, te slopen tot bij het Tuschinskytheater en de Cineac. Dan zou hier een vormloos en zeer lelijk gat in het hart der stad ontstaan, waarin de Munttoren, toch reeds geschonden in zijn, omgeving, door het te hoge Carlton-gebouw en de weinig geslaagde archi tectuur van het Hotel de l'Europe, iedere functie in het stadsbeeld zou verliezen. Het Muntplein kan dus gelden als een test-case van de in deze Nota aange kondigde nieuwe beleidslijn ten aanzien van de binnen stad. De consequentie hiervan brengt mee dat men het Muntplein in hoofdzaak moet laten zoals het is omdat de ruimte nu eenmaal beperkt blijft, en trachten de verkeersstroom naar de city zoveel mogelijk te be perken en om te leiden, hierbij uitgaande van de ge dachte dat de situatie die zich thans op het Muntplein, voordoet, anders over enkele jaren mede op tientallen andere plaatsen in de binnenstad zal ontstaan. 21. In de steden met een ondergrondse pleegt deze voor vervoer over lange afstanden te worden gebruikt. Af standen als in Londen of New Tork kent onze stad' niet. Het busverkeer neemt reizigers voor de kortere, met de Amsterdamse overeenkomende, afstanden op,, en is zeker niet „slechts aanvullend" 22. Bij een studie naar de mogelijkheden van een onder grondse spoorweg zal niet in de laatste plaats de vraag beantwoord moeten worden in hoeverre de oude paal- funderingen, die reeds ernstig te lijden hebben van het' zware vrachtverkeer, een dergelijke aanleg zouden ver dragen. 79' De Keizersgracht bij de Brouwersgracht in 1938. Een goed gebruikte gracht. foto Ton Koot

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1955 | | pagina 35