die omgeving, zal een betere
verkeersafleiding worden be
werkstelligd.
17. Door de aanleg van een voet
gangerstunnel zal voor de voet
gangers een betere passage
worden verkregen en het rij-
verkeer worden gediend.
6. Stationsplein.
18. In het belang van het verkeer
moeteen aan tal werken aan en
in de omgeving van Stations
plein worden verricht, welke
o.i. moeten voeren tot een
scheiding van voetgangers-
en rijverkeer door dit op verschillend niveau
te doen plaatsvinden.
Omtrent de in dit verband op korte termijn
uit te voeren werken wordt in 4 een uiteen
zetting gegeven.
7. Openbaar vervoer.
19. Aan openbare middelen van vervoer naar de
binnenstad zal een toenemende behoefte ont
staan. Waar door de uitvoering van de verbe
tering van de hierbovengenoemde hoofdwegen
reserves voor het tramverkeer ter beschikking
komen, zullen deze als onderdeel van een studie
van het vervoer aan nadere beschouwing moe
ten worden onderworpen.
20. Het ligt in de bedoeling, bepaalde tramlijnen
door buslijnen te vervangen. Dit betekent niet,
dat de tram geheel zal kunnen worden gemist.
21. In enkele zeer grote buitenlandse steden wordt
het openbaar vervoer in de straten uitsluitend
verzorgd door autobussen. Dit vervoer is.
evenwel slechts aanvullend. De grote
massa's passagiers worden ondergronds ver
voerd.
22. De vraag dringt zich op, of ook Amsterdam tot
de aanleg van een ondergrondse spoor
weg zal moeten overgaan, hetgeen twee voor
delen mee zou brengen: sneller passagiersver
voer en ontlasting van het verkeer in de straten.
De capaciteit en de snelheid van dergelijk ver
voer zijn zeer groot.
16. Op het Muntplein spitst het verkeersprobleem-binnen
stad. zich reeds in alle scherpte toe. Om hierin een tij
delijke verlichting te brengen, zou het nodig zijn de
Oostzijde, de enige wand die nog enkele goede gevels
bevat, te slopen tot bij het Tuschinskytheater en de
Cineac. Dan zou hier een vormloos en zeer lelijk gat
in het hart der stad ontstaan, waarin de Munttoren,
toch reeds geschonden in zijn, omgeving, door het te
hoge Carlton-gebouw en de weinig geslaagde archi
tectuur van het Hotel de l'Europe, iedere functie in
het stadsbeeld zou verliezen. Het Muntplein kan dus
gelden als een test-case van de in deze Nota aange
kondigde nieuwe beleidslijn ten aanzien van de binnen
stad. De consequentie hiervan brengt mee dat men het
Muntplein in hoofdzaak moet laten zoals het is omdat
de ruimte nu eenmaal beperkt blijft, en trachten de
verkeersstroom naar de city zoveel mogelijk te be
perken en om te leiden, hierbij uitgaande van de ge
dachte dat de situatie die zich thans op het Muntplein,
voordoet, anders over enkele jaren mede op tientallen
andere plaatsen in de binnenstad zal ontstaan.
21. In de steden met een ondergrondse pleegt deze voor
vervoer over lange afstanden te worden gebruikt. Af
standen als in Londen of New Tork kent onze stad'
niet. Het busverkeer neemt reizigers voor de kortere,
met de Amsterdamse overeenkomende, afstanden op,,
en is zeker niet „slechts aanvullend"
22. Bij een studie naar de mogelijkheden van een onder
grondse spoorweg zal niet in de laatste plaats de vraag
beantwoord moeten worden in hoeverre de oude paal-
funderingen, die reeds ernstig te lijden hebben van het'
zware vrachtverkeer, een dergelijke aanleg zouden ver
dragen.
79'
De Keizersgracht bij de Brouwersgracht in
1938. Een goed gebruikte gracht.
foto Ton Koot