aanleggen van toegangswegen vandaar naar
de binnenstad actueel.
9. In deze is naar onze mening het meest urgent
een toegang van de Elandsgracht naar het Spui
of naar de N.Z. Voorburgwal. Hiervoor zal
uiteraard de grachtengordel moeten worden
doorbroken.
10. De verbindingen van de westelijke stadsuitbrei
dingen met de binnenstad zullen daarnaast
moeten worden gecompleteerd door een radi-
aalweg, die een directe verbinding oplevert
tussen de Burgemeester Röellstraat-Jan van
Galenstraat en de Rozengracht. In het weder-
opbouwplan voor de Jordaan zal het tracé van
deze verbindingsweg worden opgenomen.
11De verbetering van de radiaal Weesperstraat
is uitgewerkt in hef desbetreffende weder-
opbouwplan en kan betrekkelijk spoedig wor
den ter hand genomen. Dit laatste geldt even
eens voor de verbinding tussen het Mu
seumplein en het Weteringplantsoen.
12. In zake de radiaal, gevormd door de Utrecht
sestraat, zijn wij van oordeel, dat de verbre
ding daarvan op de duur niet kan worden ge
mist. Wat betreft de Leidsestraat zetten wij
ons standpunt hieronder uiteen.
3. Basisweg.
13. Als eerste stap tot de verbetering van de in het
breking der radiaalstraten verwijzen wij naar het
commentaar op paragraaf 2, alinea 15; verbetering
van de wegen naar de Westelijke uitbreidingsgebieden
zal zeker mogelijk zijn in het kader der in het uitzicht
gestelde sanering der Kinker- en Staatsliedenbuurt.
Deze wegen dienen dan in de dubbele ringbaan opge
vangen te worden in een ruime gelegenheid tot om
rijden en parkeren doch niet tot in de city doorgevoerd
om daar de verstopping nog te vergroten. Als enige
verbreding der radiaalstraten die aanvaardbaar is kan
de Weesperstraat gelden in verband met het tunnel-
verkeer. Toch dient ook het wederopbouwplan-Wees-
perstraat in zoverre gewijzigd te worden dat de toege
stane maximum bouwhoogte wordt verlaagd en er
minder bedrijfs- doch méér woonruimte wordt voor
geschreven. Volgens het plan zal immers de nieuwe
Weesperstraat de fout van de Vijzelstraat op groter
schaal herhalen door met 22 en 24 meter hoge kan-
toorblokken de schaal der aangrenzende grachten te
ontwrichten. Herziening op deze beide punten volgens
de richtlijnen van deze Nota achten wij derhalve
noodzakelijk.
11. De verbinding tussen het Museumplein en het Wete
ring plantsoen is eveneens eenop het schema-1931 geba
seerde maatregel die slechts beoogt de toegang tot de
Schemaplan van 1931 opgenomen basisweg
dient mede met het oog op de nieuwe
woonwijken in West, de ontwikkeling van het
havengebied en de bouw van de Hemtunnel
de verbreding van de Haarlemmer Hout
tuinen, te zamen met de bouw van de bij deze
verbeterde verbinding behorende nieuwe brug
gen, bij voorrang ter hand te worden genomen.
4. Ringwegen.
14. In samenhang met de hier voren genoemde
radiaalwegen, zullen ook in het belang van
het ringverkeer verbeteringen aanhangig
worden gemaakt, zoals de bouw van een brug
over de Amstel in het verlengde van de Stad
houderskade en verbetering van de kruisingen
van de Marnixstraat en de Nassaukade met de
De Clercqstraat-Rozengracht en de Hugo de
Grootstraat.
5. Muntplein.
15. De in de loop der tijden aan het Muntplein
aangebrachte verbeteringen zijn niet vol
doende om het in de toekomst te verwachten
verkeer op dit knooppunt te verwerken.
16. Het zal nodig zijn het plein aan de oost
zijde te verruimen. Door verbreding van de
Geelvinckssteeg en de Reguliersdwarsstraat,
in het kader van het wederopbouwplan voor
binnenstad te vergemakkelijken. Dit project is derhalve
op het ogenblik niet urgent en dient in ieder geval te
wachten op de voltooiing van de Basisweg en de
dubbele ringbaan.
13. De urgentie van verbreding der Haarlemmerhout
tuinen, waarop ook door de Kamer van Koophandel
werd aangedrongen, onderschrijven wij gaarne. De
bebouwing langs de Noordzijde aldaar, in de 19de
eeuw ontstaan op een gedempte gracht, vormt een der
treurigste krotbuurten van Amsterdam. De bebouwing
aan de fuidzijde bevat daarentegen tal van elementen
van goede kwaliteit, die niet alleen voor de trein
reiziger een aantrekkelijk stadsbeeld zullen opleveren,
maar waarvan de levensvatbaarheid zal worden ver
groot, nu zij zullen worden verlost van hun 19e eeuwse
omklemming.
14. Verbetering van het ringverkeer dient vooral in samen
hang met de basisweg te worden gezien, als de vol
tooiing van een ruime en moderne ringbaan om de
binnenstad, waar in de nabije toekomst het zwaarte
punt van het stadsverkeer zal komen te liggen. Langs
deze boulevard zal evenwichtige distributie van het
verkeer over alle bestaande radiaalwegen mogelijk
worden en zal een belangrijk deel der parkeerbe-
hoefte kunnen worden opgevangen (parkeergarages).
78