aanleggen van toegangswegen vandaar naar de binnenstad actueel. 9. In deze is naar onze mening het meest urgent een toegang van de Elandsgracht naar het Spui of naar de N.Z. Voorburgwal. Hiervoor zal uiteraard de grachtengordel moeten worden doorbroken. 10. De verbindingen van de westelijke stadsuitbrei dingen met de binnenstad zullen daarnaast moeten worden gecompleteerd door een radi- aalweg, die een directe verbinding oplevert tussen de Burgemeester Röellstraat-Jan van Galenstraat en de Rozengracht. In het weder- opbouwplan voor de Jordaan zal het tracé van deze verbindingsweg worden opgenomen. 11De verbetering van de radiaal Weesperstraat is uitgewerkt in hef desbetreffende weder- opbouwplan en kan betrekkelijk spoedig wor den ter hand genomen. Dit laatste geldt even eens voor de verbinding tussen het Mu seumplein en het Weteringplantsoen. 12. In zake de radiaal, gevormd door de Utrecht sestraat, zijn wij van oordeel, dat de verbre ding daarvan op de duur niet kan worden ge mist. Wat betreft de Leidsestraat zetten wij ons standpunt hieronder uiteen. 3. Basisweg. 13. Als eerste stap tot de verbetering van de in het breking der radiaalstraten verwijzen wij naar het commentaar op paragraaf 2, alinea 15; verbetering van de wegen naar de Westelijke uitbreidingsgebieden zal zeker mogelijk zijn in het kader der in het uitzicht gestelde sanering der Kinker- en Staatsliedenbuurt. Deze wegen dienen dan in de dubbele ringbaan opge vangen te worden in een ruime gelegenheid tot om rijden en parkeren doch niet tot in de city doorgevoerd om daar de verstopping nog te vergroten. Als enige verbreding der radiaalstraten die aanvaardbaar is kan de Weesperstraat gelden in verband met het tunnel- verkeer. Toch dient ook het wederopbouwplan-Wees- perstraat in zoverre gewijzigd te worden dat de toege stane maximum bouwhoogte wordt verlaagd en er minder bedrijfs- doch méér woonruimte wordt voor geschreven. Volgens het plan zal immers de nieuwe Weesperstraat de fout van de Vijzelstraat op groter schaal herhalen door met 22 en 24 meter hoge kan- toorblokken de schaal der aangrenzende grachten te ontwrichten. Herziening op deze beide punten volgens de richtlijnen van deze Nota achten wij derhalve noodzakelijk. 11. De verbinding tussen het Museumplein en het Wete ring plantsoen is eveneens eenop het schema-1931 geba seerde maatregel die slechts beoogt de toegang tot de Schemaplan van 1931 opgenomen basisweg dient mede met het oog op de nieuwe woonwijken in West, de ontwikkeling van het havengebied en de bouw van de Hemtunnel de verbreding van de Haarlemmer Hout tuinen, te zamen met de bouw van de bij deze verbeterde verbinding behorende nieuwe brug gen, bij voorrang ter hand te worden genomen. 4. Ringwegen. 14. In samenhang met de hier voren genoemde radiaalwegen, zullen ook in het belang van het ringverkeer verbeteringen aanhangig worden gemaakt, zoals de bouw van een brug over de Amstel in het verlengde van de Stad houderskade en verbetering van de kruisingen van de Marnixstraat en de Nassaukade met de De Clercqstraat-Rozengracht en de Hugo de Grootstraat. 5. Muntplein. 15. De in de loop der tijden aan het Muntplein aangebrachte verbeteringen zijn niet vol doende om het in de toekomst te verwachten verkeer op dit knooppunt te verwerken. 16. Het zal nodig zijn het plein aan de oost zijde te verruimen. Door verbreding van de Geelvinckssteeg en de Reguliersdwarsstraat, in het kader van het wederopbouwplan voor binnenstad te vergemakkelijken. Dit project is derhalve op het ogenblik niet urgent en dient in ieder geval te wachten op de voltooiing van de Basisweg en de dubbele ringbaan. 13. De urgentie van verbreding der Haarlemmerhout tuinen, waarop ook door de Kamer van Koophandel werd aangedrongen, onderschrijven wij gaarne. De bebouwing langs de Noordzijde aldaar, in de 19de eeuw ontstaan op een gedempte gracht, vormt een der treurigste krotbuurten van Amsterdam. De bebouwing aan de fuidzijde bevat daarentegen tal van elementen van goede kwaliteit, die niet alleen voor de trein reiziger een aantrekkelijk stadsbeeld zullen opleveren, maar waarvan de levensvatbaarheid zal worden ver groot, nu zij zullen worden verlost van hun 19e eeuwse omklemming. 14. Verbetering van het ringverkeer dient vooral in samen hang met de basisweg te worden gezien, als de vol tooiing van een ruime en moderne ringbaan om de binnenstad, waar in de nabije toekomst het zwaarte punt van het stadsverkeer zal komen te liggen. Langs deze boulevard zal evenwichtige distributie van het verkeer over alle bestaande radiaalwegen mogelijk worden en zal een belangrijk deel der parkeerbe- hoefte kunnen worden opgevangen (parkeergarages). 78

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1955 | | pagina 34