3. Te treffen voorzieningen.
1. In overeenstemming met het hiervoren ont
wikkelde beleid, zullen een aantal maatregelen
binnen afzienbare tijd, sommige zelfs binnen
korte tijd, moeten worden toegepast of een be
gin van uitvoering moeten krijgen.
1. Veranderingen ten Oosten van de Kloveniers
burgwal.
2. In de eerste plaats rekenen wij hiertoe de be
langrijke vernieuwing van het gedeelte van de
binnenstad ten Oosten van de Kloveniers
burgwal, te weten:
3. de werken, verband houdende met de zui
delijke tunneluitmonding; de uitvoering
van de wederopbouwplannen Jodenbreestraat,
Weesperstraat en Nieuwmarkt;
4. de verbreding van de Binnen Amstel tus
sen de Blauwbrug en de Halvemaansteeg en
de verbreding van de Bakkers straat;
5. de bouw van een brug over de Binnen Am-
stel, de wijziging van de Zwanenburgwal
en
6. de werken, verband houdende met het nieuwe
Stadhuis.
2. Radiaalwegen.
7. In westelijke richting zullen enige radiale
verkeersdoorbrakenvoorzien in het ge
noemde Schemaplan van 1931, moeten worden
tot stand gebracht.
8. De grote stadsuitbreiding, welke thans plaats
vindt aan de westkant van de stad, maakt het
3'
3. Nu de uitvoering van tunnelplan 5 door de Gemeente
raad is bevestigd ligt het voor de hand dat de met de
duidelijke uitmonding samenhangende werken met
spoed aangevat zullen worden. Hiertoe behoren in
eerste instantie de verbreding van de Foeliestraat, de
verbetering van de Valkenburgerstraat en de verbre
ding van de Weesperstraat. Het wederopbouwplan-
Nieuwmarkt houdt echter geen direct verband met de
tunneluitmonding. Aangezien dit plan in zijn doel
stelling door de strekking van deze Nota, gelijk wij
in ons commentaar op paragraaf 1, alinea 6, en para
graaf 2, alinea 5, betoogd hebben, veroordeeld wordt,
en allerwege protest en scherpe critiek heeft uitgelokt,
willen wij er bij deze op aandringen dat het plan
grondig in zijn opzet en uitwerking herzien wordt.
Hetzelfde geldt voor het wederopbouwplan-Joden
breestraat, waarbij nog het zwaarwegende argument
komt dat het in deze Nota (paragraaf 4, alinea 11)
gedane voorstel om het bouwblok tussen de Lazarus-
steeg en de Portugese Synagoge te slopen, een geheel
andere en betere verkeerssituatie schept dan het weder-
opbouwplan, zodat het laatste reeds om deze reden
herziening behoeft.
4. De verkeerssituatie op dit punt kan vermoedelijk
reeds door beperkte maatregelen als verbetering van
het wegdek, verplaatsing van bodediensten, regeling
van het parkeren en wellicht vervanging van de tram
door buslijnen voldoende verbeterd worden. Verbre
ding van het Bakkersstraatje is ontoelaatbaar, ten
eerste omdat hierdoor de nog vrij gave, in ieder geval
goed herstelbare gevelwand van de Binnen Amstel,
die tegenover het nieuwe stadhuis een belangrijke
functie in het stadsbeeld zal krijgen, ernstig ge
schonden zou worden, vervolgens omdat voor deze
kleine doorbraak a fortiori geldt wat in paragraaf 2,
alinea 2 en 10, gezegd werd over steeds nieuwe con
cessies aan de verkeerseisen en over de ondoelmatig
heid van doorbraken.
7. Ten aanzien van de in 1931 geprojecteerde open-
77
De Driehoekstraat thans. Een karakteristieke buurt verloren.
Het enige huis, dat in de rechterstraathelft overgebleven is, is
een huis dat in de oorspronkelijke gevelrij niet paste.
De beide huizen, op de achtergrond zijn wel gerestaureerd en
vormen een geslaagde afsluiting van het straatbeeld foto Ton Koot