3. Te treffen voorzieningen. 1. In overeenstemming met het hiervoren ont wikkelde beleid, zullen een aantal maatregelen binnen afzienbare tijd, sommige zelfs binnen korte tijd, moeten worden toegepast of een be gin van uitvoering moeten krijgen. 1. Veranderingen ten Oosten van de Kloveniers burgwal. 2. In de eerste plaats rekenen wij hiertoe de be langrijke vernieuwing van het gedeelte van de binnenstad ten Oosten van de Kloveniers burgwal, te weten: 3. de werken, verband houdende met de zui delijke tunneluitmonding; de uitvoering van de wederopbouwplannen Jodenbreestraat, Weesperstraat en Nieuwmarkt; 4. de verbreding van de Binnen Amstel tus sen de Blauwbrug en de Halvemaansteeg en de verbreding van de Bakkers straat; 5. de bouw van een brug over de Binnen Am- stel, de wijziging van de Zwanenburgwal en 6. de werken, verband houdende met het nieuwe Stadhuis. 2. Radiaalwegen. 7. In westelijke richting zullen enige radiale verkeersdoorbrakenvoorzien in het ge noemde Schemaplan van 1931, moeten worden tot stand gebracht. 8. De grote stadsuitbreiding, welke thans plaats vindt aan de westkant van de stad, maakt het 3' 3. Nu de uitvoering van tunnelplan 5 door de Gemeente raad is bevestigd ligt het voor de hand dat de met de duidelijke uitmonding samenhangende werken met spoed aangevat zullen worden. Hiertoe behoren in eerste instantie de verbreding van de Foeliestraat, de verbetering van de Valkenburgerstraat en de verbre ding van de Weesperstraat. Het wederopbouwplan- Nieuwmarkt houdt echter geen direct verband met de tunneluitmonding. Aangezien dit plan in zijn doel stelling door de strekking van deze Nota, gelijk wij in ons commentaar op paragraaf 1, alinea 6, en para graaf 2, alinea 5, betoogd hebben, veroordeeld wordt, en allerwege protest en scherpe critiek heeft uitgelokt, willen wij er bij deze op aandringen dat het plan grondig in zijn opzet en uitwerking herzien wordt. Hetzelfde geldt voor het wederopbouwplan-Joden breestraat, waarbij nog het zwaarwegende argument komt dat het in deze Nota (paragraaf 4, alinea 11) gedane voorstel om het bouwblok tussen de Lazarus- steeg en de Portugese Synagoge te slopen, een geheel andere en betere verkeerssituatie schept dan het weder- opbouwplan, zodat het laatste reeds om deze reden herziening behoeft. 4. De verkeerssituatie op dit punt kan vermoedelijk reeds door beperkte maatregelen als verbetering van het wegdek, verplaatsing van bodediensten, regeling van het parkeren en wellicht vervanging van de tram door buslijnen voldoende verbeterd worden. Verbre ding van het Bakkersstraatje is ontoelaatbaar, ten eerste omdat hierdoor de nog vrij gave, in ieder geval goed herstelbare gevelwand van de Binnen Amstel, die tegenover het nieuwe stadhuis een belangrijke functie in het stadsbeeld zal krijgen, ernstig ge schonden zou worden, vervolgens omdat voor deze kleine doorbraak a fortiori geldt wat in paragraaf 2, alinea 2 en 10, gezegd werd over steeds nieuwe con cessies aan de verkeerseisen en over de ondoelmatig heid van doorbraken. 7. Ten aanzien van de in 1931 geprojecteerde open- 77 De Driehoekstraat thans. Een karakteristieke buurt verloren. Het enige huis, dat in de rechterstraathelft overgebleven is, is een huis dat in de oorspronkelijke gevelrij niet paste. De beide huizen, op de achtergrond zijn wel gerestaureerd en vormen een geslaagde afsluiting van het straatbeeld foto Ton Koot

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1955 | | pagina 33