10. Oppervlakkig beschouwd zou men geneigd zijn
te denken aan het maken van een aanzienlijk
aantal structureel nieuwe verkeersdoorbraken
gelijk bijv. honderd jaar geleden in Parijs
heeft plaats gevonden, toen de grote boule
vards werden aangelegd en een bijna geheel
nieuw stelsel van hoofdwegen ontstond. Om
verschillende redenen komt een soortgelijke
maatregel voor Amsterdam niet in aan
merking. Naast onoverkomelijke bezwaren
van aantasting van het karakter van Amster
dam zou dit zeer zware financiële en econo
mische consequenties meebrengen en ten slotte
toch weinig doelmatig zijn. Treffend in dit
verband is, dat Parijs, ondanks de grootse
doorbraken van eertijds, aan de vooravond
van een verkeerscongestie staat en kortge
leden plannen voor grote, nieuwe wegen en
parkeergelegenheden bekend heeft gemaakt.
11Voor onze stad komt het dempen van grachten
als oplossing van het verkeersvraagstuk, we
gens de ontoelaatbare aantasting van het stads-
schoon van de grachten, ook niet in aanmer
king, te minder, daar ook hierdoor geen blij
vende oplossing zou worden verkregen.
12. Voorts zijn wij van oordeel, dat afsluiting
voor het verkeer van de binnenstad als
geheel of van grote gedeelten daarvan als
onaanvaardbaar van de hand moet worden ge
wezen. Verkeer is een onmisbare voorwaarde
voor bedrijfsleven en handel. Zou men de vele
instellingen en bedrijven, die thans in de bin-
mentenwet reeds tal van mogelijkheden ter beschikking
heeft. Wanneer men echter uitgaat van de stelling dat
bestaande bedrijven tout prix geen moeilijkheden
mogen krijgen dan baten noch Ruimtewet en Monu
mentenwet, noch de reeds bestaande bepalingen.
Hierbij moet opgemerkt worden dat deze moeilijk
heden niet ontstaan door maatregelen ten behoeve van
de oude stad doch door de crisistoestand waarin alle
binnensteden door het verkeersaccres gebracht zijn,
terwijl de bedoelde maatregelen slechts beogen een ook
voor het bedrijfsleven heilzame uitweguit deze situatie te
scheppen. Deze moeilijkheden zouden bij een politiek
van verplaatsing en spreiding dan ook slechts van tijde
lijke aard zijn, en gevolgd worden door grotere expan
siemogelijkheden; zij vallen in het niet bij de onover
komelijke vraagstukken die voortgezette industriali
satie in de binnenstad zou opwerpen.
10 11. De in deze alinea's vervatte mening over de
ontoelaatbaarheid en ondoelmatigheid van grote dem
pingen en doorbraken wordt door onze besturen met
vreugde begroet.
12. Ook onze besturen zijn van oordeel dat al gehele afsluiting
nenstad gevestigd zijn en voor de welvaart van
onze stad van zo groot belang zijn, voor het
verkeer onbereikbaar maken, dan zou zulks tot
economisch zeer bedenkelijke gevolgen leiden.
13. Eij de voor de binnenstad te nemen maat
regelen zal men zich o.a. moeten laten lei
den door de omstandigheid, dat druk verkeer
verkeerafstotend werkt. Het is bekend, dat
in vele Amerikaanse steden de automobilisten
in het algemeen hun voertuigen buiten de city
parkeren en daarbinnen van de openbare
vervoermiddelen gebruik maken. Het afleg
gen van korte afstanden geschiedt te voet.
Slechts wanneer men onvermijdelijk met zijn
voertuig in de binnenstad moet zijn, en dat
geldt met name voor vrachtvervoer, begeeft
men zich in het drukke city-verkeer, dat ove
rigens voor het grootste gedeelte uit bussen,,
taxi's en trams bestaat. Een dergelijke ont
wikkeling kan zich ook in Amsterdam op den
duur voordoen.
14. Wat in Amsterda.m daarbij mogelijk en wen
selijk is, is het verbeteren van het verkeers
wegenstelsel in de binnenstad door het
scheppen van een; zo goed mogelijk evenwicht
in capaciteit, zowel wat betreft de hoofdver
keersstraten, als de kruispunten; hierdoor zal
een gelijkmatige spreiding van het verkeer
worden bevorderd. Daartoe zullen bepaalde
punten, o.a. het Muntplein en de omgeving
van het Centraalstation, verbeterd moeten
worden en zal aandacht moeten worden be
door het verkeer van de binnenstad onaanvaardbaar is.
13. Ons inziens wordt in deze passage de moeilijkheid
ontweken. Onafwendbaar komt het ogenblik dat het
wegennet van de binnenstad de verkeersvloed niet meer
kan verwerken. Laat het Gemeentebestuur zich leiden
door de omstandigheid dat druk verkeer verkeérsaf-
stotend werkt, hetgeen zeggen wil dat men in be
ginsel de zaak op zijn beloop laat en volstaan wil
met in verhouding tot de verkeersstroom geringe weg-
verbeteringen, dan wil dit toch zeggen dat de overheid
berust in de anarchie op de weg, waardoor uitein
delijk alle rijdende weggebruikers gedupeerd zijn. Wil
de overheid daarentegen haar taak van rechtvaardige
verdeling van het beschikbare wegoppervlak uitoefenen,
dan zullen bepaalde minder noodzakelijke of vervang
bare wijzen van weggebruik geweerd moeten worden.
14. Primair is niet een verbetering van het wegenstelsel in
de binnenstad, doch het scheppen van een zeer ruim en
modern systeem van verkeersvoorzieningen om de bin
nenstad heen ten einde de categorie weggebruikers die
door de in een nabije toekomst onvermijdelijke ver
keer srestricties getroff en zullen worden, tijdig te kun-
73