10. Oppervlakkig beschouwd zou men geneigd zijn te denken aan het maken van een aanzienlijk aantal structureel nieuwe verkeersdoorbraken gelijk bijv. honderd jaar geleden in Parijs heeft plaats gevonden, toen de grote boule vards werden aangelegd en een bijna geheel nieuw stelsel van hoofdwegen ontstond. Om verschillende redenen komt een soortgelijke maatregel voor Amsterdam niet in aan merking. Naast onoverkomelijke bezwaren van aantasting van het karakter van Amster dam zou dit zeer zware financiële en econo mische consequenties meebrengen en ten slotte toch weinig doelmatig zijn. Treffend in dit verband is, dat Parijs, ondanks de grootse doorbraken van eertijds, aan de vooravond van een verkeerscongestie staat en kortge leden plannen voor grote, nieuwe wegen en parkeergelegenheden bekend heeft gemaakt. 11Voor onze stad komt het dempen van grachten als oplossing van het verkeersvraagstuk, we gens de ontoelaatbare aantasting van het stads- schoon van de grachten, ook niet in aanmer king, te minder, daar ook hierdoor geen blij vende oplossing zou worden verkregen. 12. Voorts zijn wij van oordeel, dat afsluiting voor het verkeer van de binnenstad als geheel of van grote gedeelten daarvan als onaanvaardbaar van de hand moet worden ge wezen. Verkeer is een onmisbare voorwaarde voor bedrijfsleven en handel. Zou men de vele instellingen en bedrijven, die thans in de bin- mentenwet reeds tal van mogelijkheden ter beschikking heeft. Wanneer men echter uitgaat van de stelling dat bestaande bedrijven tout prix geen moeilijkheden mogen krijgen dan baten noch Ruimtewet en Monu mentenwet, noch de reeds bestaande bepalingen. Hierbij moet opgemerkt worden dat deze moeilijk heden niet ontstaan door maatregelen ten behoeve van de oude stad doch door de crisistoestand waarin alle binnensteden door het verkeersaccres gebracht zijn, terwijl de bedoelde maatregelen slechts beogen een ook voor het bedrijfsleven heilzame uitweguit deze situatie te scheppen. Deze moeilijkheden zouden bij een politiek van verplaatsing en spreiding dan ook slechts van tijde lijke aard zijn, en gevolgd worden door grotere expan siemogelijkheden; zij vallen in het niet bij de onover komelijke vraagstukken die voortgezette industriali satie in de binnenstad zou opwerpen. 10 11. De in deze alinea's vervatte mening over de ontoelaatbaarheid en ondoelmatigheid van grote dem pingen en doorbraken wordt door onze besturen met vreugde begroet. 12. Ook onze besturen zijn van oordeel dat al gehele afsluiting nenstad gevestigd zijn en voor de welvaart van onze stad van zo groot belang zijn, voor het verkeer onbereikbaar maken, dan zou zulks tot economisch zeer bedenkelijke gevolgen leiden. 13. Eij de voor de binnenstad te nemen maat regelen zal men zich o.a. moeten laten lei den door de omstandigheid, dat druk verkeer verkeerafstotend werkt. Het is bekend, dat in vele Amerikaanse steden de automobilisten in het algemeen hun voertuigen buiten de city parkeren en daarbinnen van de openbare vervoermiddelen gebruik maken. Het afleg gen van korte afstanden geschiedt te voet. Slechts wanneer men onvermijdelijk met zijn voertuig in de binnenstad moet zijn, en dat geldt met name voor vrachtvervoer, begeeft men zich in het drukke city-verkeer, dat ove rigens voor het grootste gedeelte uit bussen,, taxi's en trams bestaat. Een dergelijke ont wikkeling kan zich ook in Amsterdam op den duur voordoen. 14. Wat in Amsterda.m daarbij mogelijk en wen selijk is, is het verbeteren van het verkeers wegenstelsel in de binnenstad door het scheppen van een; zo goed mogelijk evenwicht in capaciteit, zowel wat betreft de hoofdver keersstraten, als de kruispunten; hierdoor zal een gelijkmatige spreiding van het verkeer worden bevorderd. Daartoe zullen bepaalde punten, o.a. het Muntplein en de omgeving van het Centraalstation, verbeterd moeten worden en zal aandacht moeten worden be door het verkeer van de binnenstad onaanvaardbaar is. 13. Ons inziens wordt in deze passage de moeilijkheid ontweken. Onafwendbaar komt het ogenblik dat het wegennet van de binnenstad de verkeersvloed niet meer kan verwerken. Laat het Gemeentebestuur zich leiden door de omstandigheid dat druk verkeer verkeérsaf- stotend werkt, hetgeen zeggen wil dat men in be ginsel de zaak op zijn beloop laat en volstaan wil met in verhouding tot de verkeersstroom geringe weg- verbeteringen, dan wil dit toch zeggen dat de overheid berust in de anarchie op de weg, waardoor uitein delijk alle rijdende weggebruikers gedupeerd zijn. Wil de overheid daarentegen haar taak van rechtvaardige verdeling van het beschikbare wegoppervlak uitoefenen, dan zullen bepaalde minder noodzakelijke of vervang bare wijzen van weggebruik geweerd moeten worden. 14. Primair is niet een verbetering van het wegenstelsel in de binnenstad, doch het scheppen van een zeer ruim en modern systeem van verkeersvoorzieningen om de bin nenstad heen ten einde de categorie weggebruikers die door de in een nabije toekomst onvermijdelijke ver keer srestricties getroff en zullen worden, tijdig te kun- 73

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1955 | | pagina 29