alleszins noodzakelijk moet worden geacht, het probleem van deze zijde aan te vatten. 7. Van de vele aspecten, die hieraan verbonden zijn, noemen wij vooral de vermindering van de woonfunctie van de buiten de Singelgracht gelegen wijken, met als gevolg het prijsgeven van grote aantallen goedkope woningen, die elders zullen moeten worden vervangen. Dit zal invloed hebben op de omvang van de s tadsuitbreiding. 8. Uit het voorgaande is derhalve gebleken, dat maatregelen ten aanzien van de bestaande binnenstad niet achterwege kunnen blijven. Deze moeten echter worden ingepast in een ontwikkelings gang voor een lange reeks van jaren, die aantasting van het bestaande stratenplan en van de aanwezige bebouwing tel- kens tot het noodzakelijke be perkt. Bij de aldus te treffen voorzieningen zal steeds het algemene beeld in het oog moeten worden gehouden. 9. De mogelijkheden op dit gebied zijn echter nog be perkt. Inde door de Regering aangekondigde Ruimtewet, waarvan het ontwerp, blijkens recente mededelingen van de zijde der Regering, in de loop van dit zittingsjaar aan de Staten-Generaal zal worden aangeboden, zullen naar het zich laat aanzien, uitgebreidere bevoegdheden aan de gemeente besturen worden gegeven, om de bestemming en het gebruik van terreinen en gebouwen in de bestaande stad te regelen. Uiteraard zal op dit punt een zodanig beleid moeten worden gevoerd, dat bestaande bedrijven niet in moeilijkheden geraken. In het hiernavolgende wordt op een aantal aspecten dezer maatregelen enigszins dieper ingegaan. 9. De mogelijkheden tot maatregelen ten behoeve van de binnenstad zijn inderdaad beperktdoch de voor handen mogelijkheden worden onvoldoende, ten dele averechts gebruikt. Dit laatste is het geval met de brandveiligheidsvoorschriften die de restauratie van oude huizen ten behoeve van bewoning onnodig be moeilijken en kostbaar maken, terwijl het gebruik van oude, van binnen geheel uit hout geconstrueerde ge bouwen voor de meest brandgevaarlijke industrieën en opslag getolereerd wordt. Voorts geeft de wijze waar op de bouwvoorschriften worden toegepast onmisken baar te verstaan dat de schoonheid en het karakter van Amsterdam hierbij zelden of nooit een punt van over weging uitmaken. Ten derde kan het sloopverbod op genomen in de bouwverordening strenger en effectiever gehandhaafd worden, terwijl herziening en uitbrei ding van de gemeentelijke monumentenlijst een urgente noodzaak is. Ten vierde kan een zodanige uitbreiding van de subsidie-politiek ten bate van het monument-binnenstad in overweging genomen wor den dat niet slechts de restauratie van monumenten, doch ook de verbetering of amovering van in het stads beeld uitdrukkelijk storende gebouwen voor subsidie in aanmerking komt. Ten vijfde kan reeds vóórdat de ruimtewet in werking treedt de verplaatsing van in de binnenstad direct of indirect gevaarlijke en. storende bedrijven door middel van een subsidie be vorderd worden. Met deze laatste maatregelen zouden- vrij aanzienlijke bedragen gemoeid zijn. Men zou echter in aanmerking kunnen nemen dat deze op effec tieve wijze besteed zouden worden ten bate van een zo groot algemeen belang als het behoud van de bin nenstad. fij zouden daarbij de monumentenzorgsubsi dies doeltreffender maken en completeren, en het voort woekeren van het stadsbederf kunnen stuiten. De veel hogere kosten van later noodzakelijke sanering zouden dan voorkomen kunnen worden. Subsidies in bovenge noemde zin mogen dan ook ten volle verantwoord heten. Uit het bovenstaande moge duidelijk zijn dat het Gemeentebestuur ook zonder Ruimtewet en Monu- 72 Een straat in de Pijp. Hier is niets te vinden, dat het behouden drastische sanering is in dit stadsdeel gewenst. waard foto W zou zijn; een M. Zilver llupc

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1955 | | pagina 28