alleszins noodzakelijk moet worden geacht,
het probleem van deze zijde aan te vatten.
7. Van de vele aspecten, die hieraan verbonden
zijn, noemen wij vooral de vermindering van
de woonfunctie van de buiten de Singelgracht
gelegen wijken, met als gevolg het prijsgeven
van grote aantallen goedkope woningen, die
elders zullen moeten worden vervangen. Dit
zal invloed hebben op de omvang van de
s tadsuitbreiding.
8. Uit het voorgaande is derhalve gebleken, dat
maatregelen ten aanzien van
de bestaande binnenstad niet
achterwege kunnen blijven.
Deze moeten echter worden
ingepast in een ontwikkelings
gang voor een lange reeks van
jaren, die aantasting van het
bestaande stratenplan en van
de aanwezige bebouwing tel-
kens tot het noodzakelijke be
perkt. Bij de aldus te treffen
voorzieningen zal steeds het
algemene beeld in het oog
moeten worden gehouden.
9. De mogelijkheden op dit
gebied zijn echter nog be
perkt. Inde door de Regering
aangekondigde Ruimtewet,
waarvan het ontwerp, blijkens
recente mededelingen van de
zijde der Regering, in de loop
van dit zittingsjaar aan de
Staten-Generaal zal worden
aangeboden, zullen naar het zich laat aanzien,
uitgebreidere bevoegdheden aan de gemeente
besturen worden gegeven, om de bestemming
en het gebruik van terreinen en gebouwen in
de bestaande stad te regelen. Uiteraard zal op
dit punt een zodanig beleid moeten worden
gevoerd, dat bestaande bedrijven niet in
moeilijkheden geraken.
In het hiernavolgende wordt op een aantal
aspecten dezer maatregelen enigszins dieper
ingegaan.
9. De mogelijkheden tot maatregelen ten behoeve van de
binnenstad zijn inderdaad beperktdoch de voor
handen mogelijkheden worden onvoldoende, ten dele
averechts gebruikt. Dit laatste is het geval met de
brandveiligheidsvoorschriften die de restauratie van
oude huizen ten behoeve van bewoning onnodig be
moeilijken en kostbaar maken, terwijl het gebruik van
oude, van binnen geheel uit hout geconstrueerde ge
bouwen voor de meest brandgevaarlijke industrieën en
opslag getolereerd wordt. Voorts geeft de wijze waar
op de bouwvoorschriften worden toegepast onmisken
baar te verstaan dat de schoonheid en het karakter van
Amsterdam hierbij zelden of nooit een punt van over
weging uitmaken. Ten derde kan het sloopverbod op
genomen in de bouwverordening strenger en effectiever
gehandhaafd worden, terwijl herziening en uitbrei
ding van de gemeentelijke monumentenlijst een
urgente noodzaak is. Ten vierde kan een zodanige
uitbreiding van de subsidie-politiek ten bate van het
monument-binnenstad in overweging genomen wor
den dat niet slechts de restauratie van monumenten,
doch ook de verbetering of amovering van in het stads
beeld uitdrukkelijk storende gebouwen voor subsidie
in aanmerking komt. Ten vijfde kan reeds vóórdat
de ruimtewet in werking treedt de verplaatsing van
in de binnenstad direct of indirect gevaarlijke en.
storende bedrijven door middel van een subsidie be
vorderd worden. Met deze laatste maatregelen zouden-
vrij aanzienlijke bedragen gemoeid zijn. Men zou
echter in aanmerking kunnen nemen dat deze op effec
tieve wijze besteed zouden worden ten bate van een
zo groot algemeen belang als het behoud van de bin
nenstad. fij zouden daarbij de monumentenzorgsubsi
dies doeltreffender maken en completeren, en het voort
woekeren van het stadsbederf kunnen stuiten. De veel
hogere kosten van later noodzakelijke sanering zouden
dan voorkomen kunnen worden. Subsidies in bovenge
noemde zin mogen dan ook ten volle verantwoord heten.
Uit het bovenstaande moge duidelijk zijn dat het
Gemeentebestuur ook zonder Ruimtewet en Monu-
72
Een straat in de Pijp. Hier is niets te vinden, dat het behouden
drastische sanering is in dit stadsdeel gewenst.
waard
foto W
zou zijn; een
M. Zilver llupc