plaats blijft voor centrale economische en culturele activiteiten en daarbij toch een zekere mate van woonfunctie moet behouden, maakt daarbij aangepaste be stemmingsregelingen nodig. 5. Een eerste stap in deze richting is daartoe reeds gedaan bij de wederopbouwplan- nen voor het oostelijke deel van de bin nenstad. Deze gebieden, die thans in een ver vallen toestand verkeren, zullen door uit voering van deze wederopbouwplannen wor den gerehabiliteerd en ten aanzien van de ge wenste uitbreiding van de city een belangrijke rol spelen. Rehabilitatie is eveneens de lei dende gedachte bij de samenstelling van het ontwerp-wederopbouwplan voor de Jordaan, waarbij enerzijds het karakter van dit stads deel zoveel mogelijk zal worden gerespecteerd en anderzijds nieuwe elementen, zoals be drijfsgebouwen, parkeergarages en heden- 5. Het is voor onze besturen een diepe teleurstelling te moeten constateren dat de nieuwe inzichten en con structieve gedachten welke in het voorafgaande deel der nota tot uitdrukking kwamenvolledig weer sproken worden door deze passage. Immers, de weder opbouwplannen voor het Oostelijk stadsdeel beogen, blijkens hun toelichting, intensivering van het be drijfsleven ter plaatse, toeneming van het vloeropper vlak door hogere bebouwing, en grotere faciliteiten voor motorisch verkeer. Dit gaat gepaard met een sterke vermindering van de woonfunctie, met amove- ring van grote delen der bestaande bebouwing waar van vele panden op de monumentenlijst vermeld zijn j zonder dat de mogelijkheid tot herstel onderzocht is, en met vernietiging, c.q. onherkenbare verminking van de historische stratenstructuur die tal van fraaie situaties en mogelijkheden tot werkelijke rehabilitatie bevat. Ongewijzigde uitvoering der genoemde weder opbouwplannen, zou derhalve lijnrecht in tegenspraak gijn met al hetgeen in de nota werd betoogd over zorg voor het stadsschoon, afremming der city-vorming, verkeerscongestie en parkeernood. Hetzelfde geldt voor de hier genoemde richtlijnen voor het in bewerking zijnde ontwerp-wederopbouwplan- Jordaan. Het karakter van de Jordaan wordt be paald door lage, individuele huizen en smalle straten en grachten, die hoewel oorspronkelijk slecht aan sluitend bij de monumentale aanleg der grachtengordel, hiermede in de loop van drie eeuwen tot een fraai geheel vergroeid zijn. Dit karakter is a priori en vol strekt onverenigbaar met de hier genoemde „nieuwe elementenparkeergarages, bedrijfsgebouwen en hedendaagse woonvormen massale blokken in stroken- bouw). Wenst men het één te respecteren, dan moet daagse woonvormen zullen worden geïntro duceerd. Op langere duur zullen ook andere gebieden voor zulk een vernieuwing in aan merking komen, waarbij het voor de hand ligt, in de eerste plaats te denken aan de ring van onaanzienlijke bebouwing, die in de 19e eeuw buiten de Singelgracht is tot stand gekomen, met name aan De Pijp, de Kinkerbuurt, de Staatsliedenbuurt en de Dapperbuurt, wijken die technisch, hygiënisch, economisch en so ciaal gezien, reeds meer of minder verouderd zijn. Bij het beleid ten aanzien van de binnen stad, overeenkomstig vorenvermelde gedach- tengang, zal het mogelijk zijn, belangrijk oud cultuurbezit van Amsterdam te behouden. 6. Dit zijn uiteraard vraagstukken van zodanige importantie, dat een uitvoerige studie van alle daaraan verbonden aspecten nodig zijn zal. De winstpunten, die bij het genoemde beleid in het verschiet liggen, zijn zo groot, dat het men het ander nalaten. Zeker is de dringend nood zakelijke sanering van de Jordaan een moeilijk pro bleem, dat met de modernste en voorzichtigste methoden van stadskernherstel aangevat dient te worden. Pre cedenten in dit opzicht bieden het z-gStokstraatplan van Maastricht en de vooroorlogse „Auskernung" van de binnensteden van o.a. Keulen en Neurenberg. Bij herstel van de kleinere huizen in de Jordaan die aldaar het stadsbeeld bepalen) tot eengezinshuis zal blijken, dat deze hierbij aansluitende vestingsplaats voor kleinere bedrijven in de artistieke en ambachte lijke sfeer bieden. Zeer teleurstellend is ook de omstandigheid dat de vernieuwing van de „ring van onaanzienlijke 19de- eeuwse bebouwingeerst op de „lange duur", dus na sanering van de Jordaan, in het uitzicht gesteld wordt. Het is duidelijk dat de amovering van grote aantallen goedkope woningen onmogelijk is zolang de woningnood duurt. Echter zijn grondige studie, be langrijk creatief werk en zeer tijdrovende technische en wettelijke voorbereiding nodig, vóór tot de daad werkelijke sloping kan worden overgegaan. Er is dan ook geen enkel voor het algemeen belang doorslagge vend motief aanwezig om het vernieuwen van grote delen van de binnenstad volgens richtlijnen die in deze nota zelf als onjuist worden voorgesteld, te doen vóórgaan. De sanering der 19de-eeuwse „slums" immers vormt een onmisbare voorwaarde en een we zenlijk onderdeel voor het in de nota als wenselijk en urgent beschreven beleid van behoud en rehabilitatie in de binnenstad. Deze zou daarom volstrekte voor rang moeten verkrijgen inplaats van voor onbepaalde tijd buiten beschouwing te worden gelaten. 71

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1955 | | pagina 27