19. Ten slotte vormt de ruimte, die de verkeers middelen in toenemende mate innemen, een ernstig probleem: een personenauto heeft rijdend evenveel ruimte nodig als tien fietsers, terwijl de auto ook stilstaand veel ruimte in de straten in beslag neemt. 20. In Amerikaanse steden, waar de auto een dagelijks vervoermiddel is voor vrijwel ieder een, vindt men in de stadscentra een zeer in tensief voetgangersverkeer. Ook in onze steden waar de fiets het voornaamste vervoermiddel is, is dit in de centra het geval. Te verwach ten is, dat, evenals elders in de grote steden, dit verschijnsel zal toenemen. De voetganger is echter weinig geneigd grote afstanden af te leggen, gewend als men in onze tijd is aan grote snelheden. Hier zien wij één van de tegenstel lingen in het verkeer, die van fundamentele betekenis is voor de binnensteden der toekomst Terwijl het autoverkeer zowel om snel te rijden, als om langdurig te parkeren, zeer gro te verkeersoppervlakten behoeft, waar door grote afstanden tussen de gebouwen nodig zouden zijn, verlangt de voetganger korte loopafstanden en daarom een compacte stadsaanleg. 21. Een belangrijk deel van het bedrijfsleven in de binnenstad is sterk aan de voetganger gebon den, nl. het winkelbedrijf. Men ziet dan ook een sterke concentratie van city-winkels. Zij worden gevonden in enkele straten tussen Centraalstation en Rembrand tsplein, met enkele uitlopers, waarvan de Leidsestraat de voornaamste is; in verhouding tot het op pervlak van de stad derhalve een klein gebied. 22. In de binnenstad bevinden zich verder tal van verkeeraantrekkende inrichtingen: Beurs, Cen- traalstation, banken en handelskantoren, ho tels, café's, bioscopen, pakhuizen, bodehuizen, werkplaatsen, enz. Zij veroorzaken verkeer van verschillende aard in de binnenstad: per- 20. Er zou wellicht een functionele scheiding kunnen worden nagestreefd tussen die city-bestemmingen die voornamelijk op voetgangersverkeer zijn aangewezen, en de bestemmingen waarbij de goede bereikbaar heid per auto op de voorgrond treedt. Voor de eerste groep zou de binnenstad bij uitstek geschikt zijn; voor de andere een te saneren 19de eeuwse wijk die daar aan grenst. Een onderzoek ingesteld naar de behoeften van de verschillende typen vestigingen in de binnen stad zou hier van nut kunnen zijn. 21. .Dit gebied is klein maar merkwaardigerwijze valt het samen met het stadsdeel dat het sterkst en meest sonen- en goederenvervoer. Het personen vervoer is een van de meest karakteristieke verkeerselementen van de grote stad. Het overtreft in aanzienlijke mate het goederen vervoer en het heeft bovendien sterk oplopende spitsen door de grote massa's, die zich 's mor gens en 's midddags naar en van hun werk be geven in een beperkt aantal uren. Het be paalt aard en omvang van de openbare middelen van vervoer. 23. In de binnenstad is het fietsverkeer van zeer grote omvang in het bijzonder op de spitstij den van het woon-werk-verkeer. Naarmate de stad zich verder uitbreidt, worden de grote afstanden, die per fiets afgelegd moeten wor- worden, bezwaarlijker. Dit zal enerzijds een groter gebruik van de openbare vervoermid delen teweeg brengen en anderzijds het ge bruik van bromfietsen bevorderen. In ieder geval zal het lopen van huis naar werk en omgekeerd relatief steeds minder worden. 24. Het toenemend gebruik van personenauto's brengt grote moeilijkheden mee. Het aantal personenauto's per 1000 inwoners (20.7 in Ne derland en 30.4 in Amsterdam) is nog laag, vergeleken met dat van naburige landen. Ge rekend moet worden op ten minste een verdub beling van het aantal auto's binnen 20 jaren, en wel hoofdzakelijk door toeneming van het aantal personenauto's. Zoals reeds is opge merkt, behoort de personenauto juist tot de voertuigen, die relatief de meeste plaats in het verkeer innemen. 25. Het verkeer van vrachtauto's in de binnen stad bedraagt thans één derde van het totale autoverkeer; door de te verwachten snellere stijging van het aantal personenauto's dan van het aantal vrachtauto's zal het aandeel van het vrachtautoverkeer relatief geringer worden. Niettemin veroorzaakt het vracht autoverkeer ernstige verkeersbezwaien, ener- volledig aan city-vorming onderhevig is geweest. Het rijverkeer en het voetgangersverkeer vormen voor el kaar hier een onophoudelijke hindernis oversteken in de Leidsestraat, bij de Bijenkorf)Het zou het win kelcentrum ten goede komen, indien de intensiteit van het rijverkeer, door spreiding van rijverkeer-aantrek- kende bedrijven zou kunnen verminderen. 22. Het is de vraag of deze doelstelling, bijvoorbeeld op het spitsuur, wel volledig bereikt wordt. 23. Deze veronderstelling houdt geen rekening met de in het voorgaande genoemde wenselijkheid van verster king van de woonfunctie der binnenstad. 68

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1955 | | pagina 24