19. Ten slotte vormt de ruimte, die de verkeers
middelen in toenemende mate innemen, een
ernstig probleem: een personenauto heeft
rijdend evenveel ruimte nodig als tien fietsers,
terwijl de auto ook stilstaand veel ruimte in de
straten in beslag neemt.
20. In Amerikaanse steden, waar de auto een
dagelijks vervoermiddel is voor vrijwel ieder
een, vindt men in de stadscentra een zeer in
tensief voetgangersverkeer. Ook in onze steden
waar de fiets het voornaamste vervoermiddel
is, is dit in de centra het geval. Te verwach
ten is, dat, evenals elders in de grote steden,
dit verschijnsel zal toenemen. De voetganger is
echter weinig geneigd grote afstanden af te
leggen, gewend als men in onze tijd is aan grote
snelheden. Hier zien wij één van de tegenstel
lingen in het verkeer, die van fundamentele
betekenis is voor de binnensteden der toekomst
Terwijl het autoverkeer zowel om snel te
rijden, als om langdurig te parkeren, zeer gro
te verkeersoppervlakten behoeft, waar
door grote afstanden tussen de gebouwen nodig
zouden zijn, verlangt de voetganger korte
loopafstanden en daarom een compacte
stadsaanleg.
21. Een belangrijk deel van het bedrijfsleven in de
binnenstad is sterk aan de voetganger gebon
den, nl. het winkelbedrijf. Men ziet dan ook
een sterke concentratie van city-winkels. Zij
worden gevonden in enkele straten tussen
Centraalstation en Rembrand tsplein, met
enkele uitlopers, waarvan de Leidsestraat de
voornaamste is; in verhouding tot het op
pervlak van de stad derhalve een klein
gebied.
22. In de binnenstad bevinden zich verder tal van
verkeeraantrekkende inrichtingen: Beurs, Cen-
traalstation, banken en handelskantoren, ho
tels, café's, bioscopen, pakhuizen, bodehuizen,
werkplaatsen, enz. Zij veroorzaken verkeer van
verschillende aard in de binnenstad: per-
20. Er zou wellicht een functionele scheiding kunnen
worden nagestreefd tussen die city-bestemmingen die
voornamelijk op voetgangersverkeer zijn aangewezen,
en de bestemmingen waarbij de goede bereikbaar
heid per auto op de voorgrond treedt. Voor de eerste
groep zou de binnenstad bij uitstek geschikt zijn; voor
de andere een te saneren 19de eeuwse wijk die daar aan
grenst. Een onderzoek ingesteld naar de behoeften
van de verschillende typen vestigingen in de binnen
stad zou hier van nut kunnen zijn.
21. .Dit gebied is klein maar merkwaardigerwijze valt
het samen met het stadsdeel dat het sterkst en meest
sonen- en goederenvervoer. Het personen
vervoer is een van de meest karakteristieke
verkeerselementen van de grote stad. Het
overtreft in aanzienlijke mate het goederen
vervoer en het heeft bovendien sterk oplopende
spitsen door de grote massa's, die zich 's mor
gens en 's midddags naar en van hun werk be
geven in een beperkt aantal uren. Het be
paalt aard en omvang van de openbare
middelen van vervoer.
23. In de binnenstad is het fietsverkeer van zeer
grote omvang in het bijzonder op de spitstij
den van het woon-werk-verkeer. Naarmate de
stad zich verder uitbreidt, worden de grote
afstanden, die per fiets afgelegd moeten wor-
worden, bezwaarlijker. Dit zal enerzijds een
groter gebruik van de openbare vervoermid
delen teweeg brengen en anderzijds het ge
bruik van bromfietsen bevorderen. In ieder
geval zal het lopen van huis naar werk
en omgekeerd relatief steeds minder
worden.
24. Het toenemend gebruik van personenauto's
brengt grote moeilijkheden mee. Het aantal
personenauto's per 1000 inwoners (20.7 in Ne
derland en 30.4 in Amsterdam) is nog laag,
vergeleken met dat van naburige landen. Ge
rekend moet worden op ten minste een verdub
beling van het aantal auto's binnen 20 jaren,
en wel hoofdzakelijk door toeneming van het
aantal personenauto's. Zoals reeds is opge
merkt, behoort de personenauto juist tot de
voertuigen, die relatief de meeste plaats in het
verkeer innemen.
25. Het verkeer van vrachtauto's in de binnen
stad bedraagt thans één derde van het totale
autoverkeer; door de te verwachten snellere
stijging van het aantal personenauto's dan
van het aantal vrachtauto's zal het aandeel
van het vrachtautoverkeer relatief geringer
worden. Niettemin veroorzaakt het vracht
autoverkeer ernstige verkeersbezwaien, ener-
volledig aan city-vorming onderhevig is geweest. Het
rijverkeer en het voetgangersverkeer vormen voor el
kaar hier een onophoudelijke hindernis oversteken in
de Leidsestraat, bij de Bijenkorf)Het zou het win
kelcentrum ten goede komen, indien de intensiteit van
het rijverkeer, door spreiding van rijverkeer-aantrek-
kende bedrijven zou kunnen verminderen.
22. Het is de vraag of deze doelstelling, bijvoorbeeld op
het spitsuur, wel volledig bereikt wordt.
23. Deze veronderstelling houdt geen rekening met de in
het voorgaande genoemde wenselijkheid van verster
king van de woonfunctie der binnenstad.
68