Stad en Dorp in NoordhoÜand een iijst overhan- scherming en óm op eéri monumentenlijst gé- digd van boerderijen, welke naar het inzicht plaatst te worden. Een model-monumentenver- van Heemschut in aanmerking komen voor be- ordening werd eveneens verstrekt. Dr. Ha nsBernoulli, architectBSA DE STAD VAN DE VOETGANGERS In het Januari-nummer van ig§4 van het tijdschrift „Plan" orgaan van de Zwitserse vereniging voor stedebouw, vonden wij een bijdrage van architect Berno'uilli over de inrichting van binnensteden voor voetgangers. Ofschoon dit artikel 'niet onmiddellijk op onze toestanden kan worden toegepast men denke aan de wielrijders!) leek het ons toch van zoveel belang, dat wij de hoofdpunten daaruit gaarne in breder kring bekend zouden zien. Red. Een paar jaar goede conjunctuur zijn voldoende geweest om onze voorstelling en plannen ten aan zien van het verkeer in onze steden omver te wer pen. Straatverbredingen, die vier jaar geleden nog als voldoende konden worden beschouwd, en derhalve in plannen opgenomen werden die voor tientallen jaren moesten gelden, zijn nu al achter haald. Was het kortgeleden niet nog voorgeschre ven, dat men zijn wagen 's nachts in een garage moest opbergen, in plaats van hem op straat te laten staan? En wie het gewaagd had, het tegen woordige gebruik van de straat te voorspellen, zou hij niet gek zijn verklaard? Wie nu plannen maakt, moet op een geheel andere schaal te werk gaan. Reeds met het oog op het huidige verkeer moeten wij voor parkeergelegenheden zorgen, voor grote garages. Wij moeten de straten weer voor het stro mende verkeer vrijmaken (daar horen ook trot toirverbredingen bij!) Uiteraard leidt dit in de oude stadskernen tot drastische verbredingen, die bijna de hele oude bebouwing zullen verslinden. Voor wij deze weg inslaan, zou ik hier een proce dure willen voorstellen, die niet alleen aan de be hoeften van het ogenblik, maar ook aan die van een verre toekomst zal voldoen, die rekening houdt met een nieuwe schaal, en toch voor de mens begrijpelijk blijft: de stadskern tot voetgangers- stad te verklaren; het rijverkeer te beperken tot de ring die de oude stad omgeeft en de wijken daarbuiten; hierdoor kunnen de rooilijnen in de binnensteden onaangetast blijven. Hoe moet men zich het stedelijke verkeer in zo'n stad voorstellen? De buitenwijken beschikken over meer en bredere straten dan de kern. Soms hebben ze nog voortuintjes aan te bieden die bij verbre dingen kunnen worden gebruikt. Waar een straat verbreding nodig is, plegen de bouwblokken over meer diepte te beschikken dan in de dicht be bouwde stad het geval is. Voor het rijverkeer be staan in deze wijken dus betrekkelijk gunstige voorwaarden. Voor het stilstaande verkeer moeten aan de ring of dicht daarbij grote garages worden gebouwd; de ringweg zelf moet voor het verkeer vrij blijven. En het verkeer in de stadskern De straten worden op bepaalde uren opengesteld voor besteldiensten, verder dienen zij alleen voor de voetgangers. Het openbare vervoer: bus en tram, beschikt daarmede tevens over een scherp omlijnd programma. Ook voor de garages is zo'n programma dan gegeven; de absurde gedachte, in de kern zélf grote garages te bouwen vervalt daarmede. Het leven in zo'n stad zonder rijverkeer? Het is wel duidelijk, dat zo'n voetgangersdistrict niet te groot mag zijn; dat het moet overeenstem men met de natuurlijke prestatie van de voet ganger, ook als hij een beetje gemakkelijk is uit gevallen; dat zijn orde van grootte niet te veel de afstand overschrijdt, die de automobilist thans reeds moet afleggen van het moeizaam gevonden parkeerterrein naar zijn bestemming. Derhalve zal geen punt in deze voetgangersstad verder dan 10 minuten lopen van de ring verwijderd mogen zijn. De kernen van onze Zwitserse steden vallen binnen deze grens. De belangrijkste vraag is echter: zal het gebied, waarbinnen men rijverkeer verbiedt, aan bruik baarheid winnen, of zal het achteruitgaan? Wij mogen er op wijzen, dat in de straten, waarin het rijverkeer uitgesloten of bemoeilijkt wordt een zeer intensief economisch en maatschappelijk leven heerst: de Hochstrasse in Keulen, de Kalverstraat in Amsterdam, Las Sierpes in Sevilla, enz. Daar wordt het rijverkeer juist tegengehouden ten. be hoeve van het zakenleven. Nieuw aan ons voorstel is dit, dat op grond van de nieuwe schaal die het verkeer vereist, niet een enkele straat, maar een gehele wijk op deze wijze wordt bevoorrecht en aan de gebruikers vrij van gevaren wordt aangeboden. 22

Periodieken van Erfgoed Vereniging Heemschut

Heemschut - Tijdschrift 1924-2022 | 1955 | | pagina 14